Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1>
Ćwiczenie 1

Określ, które z poniższych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe.

R1aaaII5Cv4sr
Łączenie par. Zapoznaj się z poniższymi stwierdzeniami, a następnie określ, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.. Polscy zesłańcy stanowili na Syberii największą grupę narodową.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Polscy zesłańcy czuli pogardę wobec ludności miejscowej i rzadko się asymilowali, kultywując swoją historię i tradycje.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na zesłaniu zanikały różnice stanowe, przedstawiciele warstwy szlacheckiej musieli podobnie jak przedstawiciele innych grup utrzymywać się z pracy własnych rąk.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na Syberii w pierwszej połowie XIX w. przebywali w największym odsetku chłopi, którzy szukali dla siebie lepszych warunków życia i ziemi pod uprawę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Polscy szlachcice zesłani na Syberię mieli możliwość wyboru, w jakiej części regionu chcą się osiedlić.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego Syberia stała się miejscem zsyłek Polaków w XIX w. Podaj cztery argumenty. Odwołaj się m.in. do informacji zawartych na podanej niżej mapie.

R112kYwYblF12
Obszar zsyłek Polaków w XIX wieku.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Ville Koistinen, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RYSSSmg3HdjsV
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RgI7DranK4n2I
Przeciw komu Polacy walczyli w powstaniu listopadowym? Możliwe odpowiedzi: 1. Rosji, 2. Niemcom, 3. Anglii, 4. Francji
111
Ćwiczenie 3

Wyobraź sobie, że jesteś odpowiedzialna/odpowiedzialny w szkole za przygotowanie wystawy dotyczącej Polaków na Syberii w XIX w. Na wystawie tej znalazły się reprodukcje obrazów przedstawiony poniżej. Do poniższych ilustracji dopasuj właściwe tytuły.

RGgf01FyQxabb
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Rf6QrxK0Viv6p
(Uzupełnij).
R1DLcduEc6yFZ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z ilustracją, a następnie wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem ilustracji, a następnie wykonaj polecenie.

RivSLRRycZhPB
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RjVVXBwff6jVS
Zaznacz właściwe dokończenia zdania.
Plakat ten… Możliwe odpowiedzi: 1. ma wydźwięk antysowiecki., 2. był rozpowszechniany na terenie Związku Sowieckiego., 3. miał zachęcać do wyjazdu na Syberię., 4. przestrzegał przed carskimi zsyłkami w głąb Rosji., 5. nawiązuje do mitu Syberii jako krainy nieodkrytej i stwarzającej nowe możliwości., 6. przedstawia Syberię jako miejsce kaźni i śmierci ludzi., 7. powstał w ciągu ostatniego dziesięciolecia.
211
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj mapę oraz notki biograficzne trzech wybitnych badaczy Syberii, a następnie wykonaj polecenia.

R1WKDeBdCbXjA
Wyprawy naukowe na terenie Syberii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Ivtorov, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Aleksander Piotr Czekanowski (1823–1876)

Urodził się w Krzemieńcu na Wołyniu. Studiował geologię w Dorpacie, gromadził zbiory geologiczne uniwersytetu w Kijowie. W powstaniu nie brał udziału, został jednak aresztowany, ponieważ prowadził dom otwarty i wśród jego gości bywali również ludzie rozpolitykowani. W 1863 r. skazano go na 6 lat katorgi na Syberii – początkowo odbywał ją na Zabajkalu. Mimo srogiego klimatu i ciężkiej pracy kontynuował pracę naukową. Badał budowę geologiczną tzw. Lądu Angary, dokonując obserwacji meteorologicznych za pomocą przyrządów własnego pomysłu. Dwa lata później uzyskał u władz zwolnienie z prac przymusowych. Przeniesiono go do Irkucka. Pod auspicjami Syberyjskiego Oddziału Rosyjskiego Towarzystwa Geograficznego badał m.in. południową część guberni irkuckiej.

Prowadził badania w północnej części jeziora Chubsuguł w Mongolii. Podał dane o geologii rejonu Dolnej Tunguzki, gdzie odkrył pokłady węgla, południowego biegu Leny oraz rejonu Oleniok. W 1876 r. pozwolono mu przyjechać do Petersburga, gdzie rozpoczął opracowywanie zebranych materiałów geograficznych, geologicznych i paleontologicznych. Zajmował się kolekcjonowaniem skamieniałości roślin i owadów. Opisał i nazwał 11 gatunków (9 zwierząt i 2 rośliny). Jego nazwiskiem nazwano także inne gatunki organizmów – 23 skamieniałości oraz 5 współczesnych roślin. Za swoje badania otrzymał m.in. złoty medal Rosyjskiego Towarzystwa Geograficznego (w 1870 r.). Jego imieniem nazwano pasmo górskie na Syberii - Góry Czekanowskiego. Zmarł w Petersburgu.

c1 Cytat za: artykuł Powstańcy styczniowi, zesłańcy – badacze Syberii, 2016, dzieje.pl.
1

Jan Czerski (1845–1892)

Wraz z częścią młodzieży swojej szkoły wstąpił w lutym 1863 r. do oddziału partyzanckiego, uformowanego w lasach guberni witebskiej. Po potyczce z wojskami rosyjskimi w końcu kwietnia, oddział został rozbity, a Czerski dostał się do niewoli. Został wcielony do batalionu armii carskiej w Omsku na Syberii, bez prawa powrotu do kraju. Pozwolono mu natomiast na badania geologiczne i paleontologiczne w rejonie Omska. W 1869 roku został zwolniony ze służby wojskowej z powodu złego stanu zdrowia. Podjął samokształcenie w zakresie nauk przyrodniczych. Dzięki pomocy Benedykta Dybowskiego został bibliotekarzem Syberyjskiego Oddziału Cesarskiego Rosyjskiego Towarzystwa Geograficznego oraz kustoszem i konserwatorem zbiorów przyrodniczych. Wkrótce potem wyjechał do Petersburga. […] badał Sajany – syberyjskie pasmo górskie. […] prowadził badania geologiczne brzegów Bajkału. Opracował pierwszą mapę geologiczną wybrzeża tego jeziora i Sajanów. […] badał basen Dolnej Tunguzki i rzeki Selengi. Początkowo mieszkał w Omsku, a następnie w Irkucku. W roku 1885 uzyskał amnestię i wyjechał do Petersburga na zaproszenie rosyjskiej Akademii Nauk. Prowadził badania geologiczne traktu pocztowego od Irkucka do Uralu. W 1891 roku odbył ekspedycję w rejon rzek Kołyma i Indygirka.

Zmarł na serce podczas wyprawy do dolnego biegu Kołymy w 1892 roku (wyprawę dokończyła żona Mawra). Upamiętniają go na Syberii Szczyt Czerskiego w górach Chamar‑Daban nad Bajkałem oraz dwa pasma górskie (Góry Czerskiego): jedno w Jakucji, drugie w Kraju Zabajkalskim oraz Przełęcz Czerskiego i Kamień Czerskiego koło Listwianki nad Bajkałem. Jego nazwisko zostało umieszczone w nazwach trzech gatunków zwierząt kopalnych z rejonu Syberii. Trzykrotnie był nagradzany medalami Cesarskiego Rosyjskiego Towarzystwa Geograficznego.

c1 Cytat za: artykuł Powstańcy styczniowi, zesłańcy – badacze Syberii, 2016, dzieje.pl.
1

Benedykt Dybowski (1833–1930)

Urodził się w guberni mińskiej. Studiował medycynę, nauki przyrodnicze, paleontologię na uniwersytetach w Dorpacie, Wrocławiu, Berlinie. Uzyskał tytuł doktorski, przedstawiając wyniki badań nad rybami Inflant. […] Aresztowany w 1864 roku. został skazany na śmierć. Dzięki wstawiennictwu zoologów niemieckich kara śmierci została zamieniona na 12 lat zesłania na Syberię. Zbierał materiały faunistyczne najpierw w pobliżu miejscowości Czyta. Kontynuował pracę na zboczach gór Jabłonowych. […] Otrzymał pozwolenie na zamieszkania nad Bajkałem i w bardzo ciężkich warunkach, często przy 40‑stopniowym mrozie, z pomocą własnoręcznie sporządzonych narzędzi rozpoczęli badanie fauny tego jeziora. […] uczestniczył w ekspedycji generała Skałkowa do Kraju Amurskiego, Usuryjskiego i Nadmorskiego. Dzięki staraniom Towarzystwa Geograficznego i Akademii Nauk w Petersburgu w roku 1876 uzyskał pozwolenie na powrót do kraju.

Uczestniczył w wyprawie na Kamczatkę. Otrzymał stanowisko lekarza okręgowego w Pietropawłowsku. Założył na Kamczatce szpitale dla trędowatych, zwalczał epidemie. Zakupił za własne pieniądze konie i renifery i zawiózł je na Wyspę Beringa. Chcąc pomóc tubylcom w walce z niedożywieniem, założył na Wyspach Komandorskich i na Kamczatce hodowle kóz oraz królików. Przyczynił się do powstania rezerwatów soboli. Odkrył 400 gatunków zwierząt zamieszkujących Bajkał i napisał o tym jeziorze przeszło 40 prac naukowych. Uznawany jest za jednego z twórców polskiej limnologii (nauka o wodach zbiorników śródlądowych). Zyskał uznanie i przyjaźń autochtonicznej ludności, którą leczył. Jednocześnie mógł opisać ich życie i zwyczaje, a także pomógł w zebraniu słownictwa ludności Kamczatki. Zebrał mnóstwo bardzo ciekawych eksponatów: ubrania z futer, uprzęże, harpuny, modele domów, kajaków i łodzi.

c1 Cytat za: artykuł Powstańcy styczniowi, zesłańcy – badacze Syberii, 2016, dzieje.pl.
RmVcsJhxKYddO
(Uzupełnij).
R42hQs2h2jZ0L
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1AUEmC91MYZW
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem tekstu i ilustracją zamieszczonymi poniżej. Wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z fragmentem tekstu i opisem ilustracji, które zamieszczone są poniżej. Wykonaj polecenia.

Już wtedy wygląd zewnętrzny Ajnów żywo wskrzeszających w pamięci typy, które można spotkać w Europie, przypominające niekiedy Żydów, chłopów rosyjskich lub Cyganów, a w jeszcze większym stopniu ich język, brzmiący bardzo melodyjnie dla mego ucha, z jego delikatnymi, cieszącymi słuch odcieniami tembru, zachwyciły mnie tak mocno, że często pragnąłem poznać ich przynajmniej tak jak znałem Niwchów zamieszkałych na północnym Sachalinie.

RRzsC0oHhAW2J
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1SmPgffKEfmN
Zaznacz właściwe dokończenie zdania.
Przytoczony tekst stanowi fragment książki z dziedziny… Możliwe odpowiedzi: 1. geografii., 2. etnografii., 3. geologii., 4. zoologii., 5. historii.
RN4KKNYMhnmM4
Rozstrzygnij, czy ilustracja pochodzi z tego samego dzieła. Możliwe odpowiedzi: 1. tak, 2. nie
R1VR1vRJ2TzEk
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
R1eKzhriaRdKN
Informację o tym badaczu, która mogłaby znaleźć się w podręczniku do biologii dla szkoły podstawowej. (Uzupełnij) Notatkę o tym badaczu do podręcznika do historii, z którego korzystasz na lekcjach. (Uzupełnij) Treść inskrypcji na domu w Irkucku, gdzie badacz ten mieszkał podczas zesłania. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem źródła i wykonaj polecenia.

1
Mieczysław Wieliczko Jeniectwo wojenne Polaków w Rosji w latach 1503–1918

W pierwszych dniach sierpnia (1850), na parę godzin przed zachodem słońca, ujrzałem z dala Orenburg. Na rozległej jak okiem sięgnąć równinie, na której ani drzewa, ani najmniejszego nie dojrzeć krzaczka, zarysowały się dość rozlegle rozciągnięte zabudowania, ponad którymi górował minaret muzułmańskiego meczetu. Widok ten dziwne sprawił na mnie wrażenie. Z jednej strony skołatany podróżą, w której rok przeszło zostawałem, pocieszałem się myślą, że przecież dobiłem się kresem tych trudów i znajdę po nich wypoczynek. Z drugiej strony przerażała mię myśl, że to miasto, przedzielone ogromną przestrzenią od miejsc rodzimych, od osób najdroższych, ma stać się moim więzieniem, którego jednym krokiem nie będzie mi wolno cofnąć się, gdzie przyjdzie mi może i kości położyć na obcej ziemi. Ależ jak walczyć przeciwko losom; idź więc człowiecze i popychaj swą taczkę.

C Źródło: Mieczysław Wieliczko, Jeniectwo wojenne Polaków w Rosji w latach 1503–1918, Lublin 1998, s. 183.
R1TV0HWkEYq1V
Określ, jaki typ źródła stanowi przytoczony fragment. (Uzupełnij) Wyjaśnij, co twoim zdaniem skłoniło autora do pisania. (Uzupełnij) Oceń wartość tego rodzaju źródła dla historyka. (Uzupełnij) Podaj ograniczenia tego rodzaju źródła dla historyka badającego losy polskich zesłańców na Syberii. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z notką dotyczącą jednego z zesłańców, którego losy stanowiły fabułę wielu powieści i filmów. Następnie wyobraź sobie, że masz możliwość zadania żyjącemu zesłańcowi trzech pytań. Sformułuj je.

1

Wincenty Migurski (1805‑1863)

Syn Walentego i Katarzyny z Dąbrowa‑Marczewskich. Ukończył liceum w Kielcach. Po wybuchu powstania listopadowego służył w 4. Pułku Piechoty Liniowej. Po klęsce powstania przebywał na emigracji w Prusach i we Francji, skąd w 1833 powrócił do Polski, prowadząc działalność niepodległościową. W 1835 został aresztowany przez Rosjan i skazany na przymusową służbę wojskową w armii Imperium Rosyjskiego, którą odbywał na Uralu jako szeregowiec. W 1837 ożenił się z Albiną Wiśniowską herbu Prus 1‑mo, córką Macieja Wiśniowskiego, właściciela wsi Paniowce Zielone w Czortkowskiem, która przyjechała do narzeczonego z Galicji. Dwoje ich dzieci umarło w niemowlęctwie, a prawosławni mieszkańcy Uralska nie pozwolili pochować dzieci na cmentarzu. Migurscy postanowili zbiec z Uralu, w tym celu Wincenty Migurski upozorował swoje samobójstwo. Po jakimś czasie (w czerwcu 1840) jego żona z trumnami dzieci i ukrytym w powozie mężem wyjechała z Uralu. W czasie drogi przypadkowo zdemaskowano Migurskiego. W konsekwencji został skazany na służbę w oddziałach w Nerczyńsku, a żona pojechała za nim. 15 czerwca 1843 zmarła niedługo po urodzeniu syna, który rok później także umarł. Wincenty Migurski jeszcze przez 14 lat służył jako szeregowiec. Dopiero w 1859 uzyskał zgodę na powrót do kraju, gdzie zmarł po czterech latach. Po powrocie z zesłania napisał wspomnienia – Pamiętniki z Sybiru spisane przez Wincentego Migurskiego wydane we Lwowie w 1863.

D Cytat za: artykuł Wincenty Migurski, wikipedia.org.
R1lNyH5T9Ld12
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).