Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Znaczenie teorii metapopulacji w ochronie przyrody
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest fragmentacja siedlisk.
Zdefiniujesz korytarze ekologiczne.
Wskażesz zalety i wady tworzenia korytarzy ekologicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
prezentacja;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji dotyczących gatunków skrajnie zagrożonych występujących w Polsce. Materiały powinny obejmować zdjęcia danego gatunku, informacje o liczebności i miejscach występowania subpopulacji.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel pyta uczniów, czym są korytarze ekologiczne i jaką pełnią funkcję. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej mapę korytarzy ekologicznych w Polsce na portalu mapa.korytarze.pl i pokazuje, gdzie występują przejścia górne i dolne oraz mosty dla zwierząt. Przedstawia też wybrane zdjęcia przejść znajdujące się w zakładce „Galeria”.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Chętni uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy.
Praca z multimedium. Nauczyciel odtwarza multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 1 (w którym mają za zadanie opisać, z jakimi zmianami w rozrodczości i śmiertelności wiążą się zjawiska przedstawione na mapie myśli) i wykonują je indywidualnie. Następnie porównują swoje odpowiedzi z osobą z pary.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2: „Stwórz mapę myśli dotyczącą wad i zalet korytarzy ekologicznych”. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 8 („Uważa się, że tworzenie korytarzy ekologicznych, które łączą subpopulacje, prowadzi do zwiększenia różnorodności genetycznej. Oceń poprawność tego stwierdzenia i uargumentuj swoją odpowiedź”). Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.