Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ciągłość funkcji w punkcie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza granicę funkcji w punkcie;
oblicza wartość funkcji w punkcie;
posługuje się pojęciem ciągłości funkcji w punkcie;
określa możliwe punkty nieciągłości na podstawie wzoru funkcji;
podaje punkty, w których funkcja nie jest ciągła;
dobiera wartości współczynników tak, aby funkcja była ciągła w danym punkcie;
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania;
przedstawia pełny tok rozwiązania zadania wraz z uzasadnieniem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny,
burza mózgów,
pokaz multimedialny.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu,
projektor multimedialny,
e–podręcznik,
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają pojęcia dziedziny funkcji i granicy funkcji w punkcie.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie „kiedy granica funkcji w punkcie istnieje”?
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje znajdujący się w sekcji „Przeczytaj” wykres funkcji, która nie jest ciągła w określonych punktach.
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela: Jak zachowuje się funkcja w punktach o odciętej , , , ?
Nauczyciel wprowadza pojęcie ciągłości funkcji w punkcie, podaje definicję ciągłości funkcji w punkcie.
Uczniowie interpretują treść definicji funkcji w punkcie oraz układają schemat jej stosowania.
Uczniowie w parach badają ciągłość funkcji zaproponowanych przez nauczyciela.
Nauczyciel prezentuje film samouczek i omawia go z uczniami, następnie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania pod filmem.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek i zwracając uwagę na staranność zapisów.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Uczniowie odpowiadają na pytanie: Jak zbadać ciągłość funkcji w punkcie? Robią stosowną notatkę w zeszycie.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w filmie samouczku uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.