Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Grupy autochtoniczne oraz różne modele polityki wobec tych grup
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
9) przedstawia specyfikę społeczno‑kulturową wybranych rdzennych grup autochtonicznych (np. na kontynencie amerykańskim, w Związku Australijskim lub azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej) oraz różne modele polityki wobec tych grup.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje ludność pierwotną wybranych obszarów świata;
analizuje polityki wybranych państw wobec rdzennych grup autochtonicznych w kontekście historycznym i współczesnym
ocenia współczesne podejście państw do ludów autochtonicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
dyskusja;
rozmowa nauczająca;
list.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie poznają definicję ludności rdzennej – metoda kuli śnieżnej.
2. Uczniowie w parach ustalają definicję pojęcia „ludność rdzenna” i zapisują ją na kartce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają jedną definicję spośród zaproponowanych.
3. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat polityki państw kolonizatorskich wobec ludności rdzennej. Pyta uczniów również o język, jakim należy posługiwać się, mówiąc o problemach poruszanych w e‑materiale.
2. Uczniowie rozmawiają na temat ludów pierwotnych. Analizują ich sytuację i rozwój społeczno‑gospodarczy. Szukają cech wspólnych. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
3. Uczniowie zapoznają się z multimedium. Następnie krótko analizują politykę historyczną państw wobec ludności tubylczej.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6–8 z zakładki „Sprawdź się”.
5. Następuje dyskusja. Na podstawie multimedium i ćwiczeń uczniowie oceniają obecne podejście państw do ludności tubylczej. Zwracają uwagę na przyczyny tego stanu rzeczy.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wypowiadają się na temat tego, co dla nich było najważniejsze w czasie tych zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑5 z zakładki „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Deklaracja Narodów Zjednoczonych o Prawach Ludności Rdzennej, un.org.
Agnieszka Kazimierczuk, Australia: Powszechny rasizm wobec Aborygenów, rp.pl.
Artur Domosławski, Indianie, wyrzut sumienia, polityka.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie mogą przygotować linię chronologiczną przedstawiającą zmiany w polityce państw wobec ludności rdzennej.