Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Instytucjonalizacja partii politycznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje fragmenty ustaw i konstytucji państw europejskich dotyczące funkcjonowania i finansowania partii politycznych;

  • ocenia sposoby finansowania partii politycznych;

  • dyskutuje nad zasadnością różnych rozwiązań finansowania partii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • dyskusja za i przeciw.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Wykorzystując burzę mózgów, uczniowie budują własną definicję partii politycznej i porównują ją z definicją zawartą w ustawie.

2. Definicja zostaje zapisana na tablicy. Uczniowie zwracają uwagę na elementy instytucjonalizacji partii politycznych i zaznaczają je.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda z nich ma za zadanie znalezienie w dokumentach (konstytucje, ustawy o partiach) państw europejskich unormowań prawnych dotyczących funkcjonowania, rozwiązywania i finansowania partii politycznych.

2. Uczniowie zapisują na tablicy w formie tabeli znalezione przez grupy rozwiązania prawne. Szukają podobieństw i różnic.

3. Na podstawie polskiej ustawy o partiach politycznych uczniowie wskazują na rozwiązania prawne w Polsce i porównują je z normami w innych państwach europejskich.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat finansowania partii politycznych z budżetu państwa. Po krótkiej dyskusji uczniowie podsumowują swoje argumenty w tabeli na tablicy. Można je porównać z tabelą zawartą w materiale.

2. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję, oceniając możliwość funkcjonowania partii na podstawie dotacji budżetowych.

Praca domowa:

Uczniowie proszeni są o przygotowanie kosztorysu kampanii wyborczej wybranej partii politycznej z wykorzystaniem tabeli z multimedium. Powinni uwzględnić rolę ekspertów w tworzeniu kampanii wyborczej.

Materiały pomocnicze:

Ustawa o partiach politycznych z 27 czerwca 1997 roku, sejm.gov.pl [dostęp: 30.06.2020].

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może zostać wykorzystane do realizacji zadania domowego. Jego fragmenty mogą stać się podstawą dyskusji za i przeciw.