Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Instytucjonalizacja partii politycznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje fragmenty ustaw i konstytucji państw europejskich dotyczące funkcjonowania i finansowania partii politycznych;
ocenia sposoby finansowania partii politycznych;
dyskutuje nad zasadnością różnych rozwiązań finansowania partii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja za i przeciw.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wykorzystując burzę mózgów, uczniowie budują własną definicję partii politycznej i porównują ją z definicją zawartą w ustawie.
2. Definicja zostaje zapisana na tablicy. Uczniowie zwracają uwagę na elementy instytucjonalizacji partii politycznych i zaznaczają je.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda z nich ma za zadanie znalezienie w dokumentach (konstytucje, ustawy o partiach) państw europejskich unormowań prawnych dotyczących funkcjonowania, rozwiązywania i finansowania partii politycznych.
2. Uczniowie zapisują na tablicy w formie tabeli znalezione przez grupy rozwiązania prawne. Szukają podobieństw i różnic.
3. Na podstawie polskiej ustawy o partiach politycznych uczniowie wskazują na rozwiązania prawne w Polsce i porównują je z normami w innych państwach europejskich.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat finansowania partii politycznych z budżetu państwa. Po krótkiej dyskusji uczniowie podsumowują swoje argumenty w tabeli na tablicy. Można je porównać z tabelą zawartą w materiale.
2. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję, oceniając możliwość funkcjonowania partii na podstawie dotacji budżetowych.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o przygotowanie kosztorysu kampanii wyborczej wybranej partii politycznej z wykorzystaniem tabeli z multimedium. Powinni uwzględnić rolę ekspertów w tworzeniu kampanii wyborczej.
Materiały pomocnicze:
Ustawa o partiach politycznych z 27 czerwca 1997 roku, sejm.gov.pl [dostęp: 30.06.2020].
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może zostać wykorzystane do realizacji zadania domowego. Jego fragmenty mogą stać się podstawą dyskusji za i przeciw.