Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość
Temat: Uniwersalny charakter praw człowieka, ich rodzaje i generacje
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
1) przedstawia ideę oraz historyczny rozwój praw człowieka; rozróżnia generacje praw człowieka, stosując pojęcia praw negatywnych i pozytywnych oraz wskazując na inny stopień ich ochrony;
7) przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i analizuje zastrzeżenia formułowane przez jej przeciwników.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia ideę oraz historyczny rozwój praw człowieka;
odróżnia od siebie generacje praw człowieka;
analizuje pojęcie praw negatywnych i pozytywnych, wskazując na inny stopień ich ochrony;
charakteryzuje ideę uniwersalności praw człowieka;
analizuje zastrzeżenia przeciwników uniwersalności praw człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna:
Uczniowie dyskutują na temat tego, czy prawa człowieka powinny być dostosowywane do specyfiki danego kraju, czy mieć uniwersalny charakter.
Przedstawienie tematu „Uniwersalny charakter praw człowieka, ich rodzaje i generacje” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w ramach Ligi Zadaniowej rozwiązują quiz. Trzy osoby, które najszybciej rozwiążą cały quiz poprawnie, otrzymują oceny cząstkowe.
Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedź na pytanie: „Jakie są możliwe przyszłe problemy związane z prawami człowieka?”. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Tomasz Lachowski, III generacja praw człowieka, 24.02.2009 r., liberte.pl.
Pakt Ligi Narodów, grocjusz.edu.pl.
Powszechna deklaracja praw człowieka, unesco.pl.
Alarmujący raport roczny Amnesty International na temat przestrzegania praw człowieka na świecie, 24.02.2016 r., polityka.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie gry uczniowie mogą przygotować kolejne pytania, by lepiej przygotować się do sprawdzianu z danego materiału.