Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość

Temat: Uniwersalny charakter praw człowieka, ich rodzaje i generacje

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.

Uczeń:

1) przedstawia ideę oraz historyczny rozwój praw człowieka; rozróżnia generacje praw człowieka, stosując pojęcia praw negatywnych i pozytywnych oraz wskazując na inny stopień ich ochrony;

7) przedstawia argumenty na rzecz uniwersalności praw człowieka i analizuje zastrzeżenia formułowane przez jej przeciwników.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia ideę oraz historyczny rozwój praw człowieka;

  • odróżnia od siebie generacje praw człowieka;

  • analizuje pojęcie praw negatywnych i pozytywnych, wskazując na inny stopień ich ochrony;

  • charakteryzuje ideę uniwersalności praw człowieka;

  • analizuje zastrzeżenia przeciwników uniwersalności praw człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • śniegowa kula.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie dyskutują na temat tego, czy prawa człowieka powinny być dostosowywane do specyfiki danego kraju, czy mieć uniwersalny charakter.

  2. Przedstawienie tematu „Uniwersalny charakter praw człowieka, ich rodzaje i generacje” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w ramach Ligi Zadaniowej rozwiązują quiz. Trzy osoby, które najszybciej rozwiążą cały quiz poprawnie, otrzymują oceny cząstkowe.

  2. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  3. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedź na pytanie: „Jakie są możliwe przyszłe problemy związane z prawami człowieka?”. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

  2. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Tomasz Lachowski, III generacja praw człowieka, 24.02.2009 r., liberte.pl.

  • Pakt Ligi Narodów, grocjusz.edu.pl.

  • Powszechna deklaracja praw człowieka, unesco.pl.

  • Alarmujący raport roczny Amnesty International na temat przestrzegania praw człowieka na świecie, 24.02.2016 r., polityka.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Na podstawie gry uczniowie mogą przygotować kolejne pytania, by lepiej przygotować się do sprawdzianu z danego materiału.