Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rk9uSJ7r87Zsc2
Ćwiczenie 1
Wskaż, które prawa są uznawane za pozytywne, a które za negatywne. prawo do uczestnictwa w życiu publicznym. Możliwe odpowiedzi: pozytywne, negatywne. prawo do wolności twórczości artystycznej. Możliwe odpowiedzi: pozytywne, negatywne. prawo do wynagrodzenia zapewniającego jednostce i jej rodzinie egzystencję odpowiadającą godności ludzkiej. Możliwe odpowiedzi: pozytywne, negatywne. prawo do zakładania własnej działalności gospodarczej. Możliwe odpowiedzi: pozytywne, negatywne. dostęp do informacji o działaniach władz i osób publicznych. Możliwe odpowiedzi: pozytywne, negatywne. prawo do obywatelstwa. Możliwe odpowiedzi: pozytywne, negatywne
1
Ćwiczenie 2
RzCSsRRI1LuMw
Wskaż, jakie przywileje nie zostały nadane w latach w latach 1430–1433. Możliwe odpowiedzi: 1. jedlneńsko-krakowskie, 2. koszyckie, 3. częstochowskie, 4. mielnickie
R8fh3SIfTUyqx1
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Prawa i wolności polityczne są to tzw. prawa pozytywne, służące ochronie wolności jednostki przed ingerencją ze strony państwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. System afrykański ochrony praw człowieka jest oparty na Afrykańskiej karcie praw człowieka i ludów, przyjętej przez Organizację Jedności Afrykańskiej w 1981 r. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Za narodziny współczesnego systemu obrony praw człowieka przyjmuje się datę podpisania 26 czerwca 1945 r. Karty Narodów Zjednoczonych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jedną z organizacji rządowych chroniących prawa człowieka jest Amnesty International (AI). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Tomasz Lachowski III generacja praw człowieka

Krytycy praw III generacji wskazują ponadto, że w państwach, których władze popularyzują prawa kolektywne, dochodzi do częstych naruszeń praw indywidualnych. Dotyczy to przede wszystkim państw totalitarnych czy autorytarnych. Co jednak warto podkreślić – z pewnością III generacja praw stanowi kierunek rozwoju ludzkości, a organizacje międzynarodowe mają jednak pewien wpływ na działania rządów państw członkowskich, przede wszystkim poprzez stosowanie nacisków politycznych, jak i sankcji, w szczególności ekonomicznych, w dobie globalizacji istotnie dotkliwych dla rozwoju państw.

1 Źródło: Tomasz Lachowski, III generacja praw człowieka, 24.02.2009 r., dostępny w internecie: liberte.pl [dostęp 9.07.2020 r.].
R1ZQGi81nRKSm
Wskaż, czy prawa III generacji mogą naruszać indywidualne prawa człowieka z I i II generacji. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Pakt Ligi Narodów

Artykuł l

Pierwotnymi członkami Ligi Narodów są sygnatariusze wymienieni w Aneksie do niniejszego Paktu oraz inne państwa również w nim wyszczególnione, które przystąpią do niego bez żadnych zastrzeżeń, składając deklarację w Sekretariacie w przeciągu dwu miesięcy od chwili wejścia w życie Paktu, co zostanie notyfikowane innym członkom Ligi.

Każde państwo, dominium lub kolonia rządzące się samodzielnie, a nie wymienione w Aneksie, może zostać członkiem Ligi, jeżeli za jego przyjęciem wypowiedzą się dwie trzecie Zgromadzenia, pod warunkiem jednak, że da ono rzeczywiste rękojmie swych szczerych zamiarów przestrzegania zobowiązań międzynarodowych, oraz że przyjmie ustalone przez Ligę normy dla swych sił zbrojnych oraz swych zbrojeń lądowych, morskich i lotniczych.

Każdy członek Ligi może za dwuletnim uprzedzeniem wystąpić z Ligi pod warunkiem, że wypełni do chwili wystąpienia wszystkie swoje międzynarodowe zobowiązania wraz z zobowiązaniami wynikającymi z niniejszego Paktu.

2 Źródło: Pakt Ligi Narodów, dostępny w internecie: grocjusz.edu.pl [dostęp 9.07.2020 r.].
ReWP9XiaNLr9o
Wskaż, na podstawie tekstu, na czym polegała słabość Ligi Narodów. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Powszechna deklaracja praw człowieka

Artykuł 1

Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem, i powinni postępować wobec innych w duchu braterstwa.

Artykuł 2

Każdy człowiek posiada wszystkie prawa i wolności zawarte w niniejszej Deklaracji bez względu na jakiekolwiek różnice rasy, koloru, płci, języka, wyznania, poglądów politycznych i innych, narodowości, pochodzenia społecznego, majątku, urodzenia lub jakiegokolwiek innego stanu. Nie wolno ponadto czynić żadnej różnicy w zależności od sytuacji politycznej, prawnej lub międzynarodowej kraju lub obszaru, do którego dana osoba przynależy, bez względu na to, czy dany kraj lub obszar jest niepodległy, czy też podlega systemowi powiernictwa, nie rządzi się samodzielnie lub jest w jakikolwiek sposób ograniczony w swej niepodległości.

3 Źródło: Powszechna deklaracja praw człowieka, dostępny w internecie: unesco.pl [dostęp 9.07.2020 r.].
RojrUTcErSPhC
Wskaż, jaki charakter mają prawa człowieka. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj ćwiczenie.

RPFgCvc4VkunJ
Źródło: Narodowy Bank Polski, tylko do użytku edukacyjnego.
R1RboLtQEfw2m
Wyjaśnij, z jakiej okazji i której rocznicy została wydana powyższa moneta okolicznościowa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Alarmujący raport roczny Amnesty International na temat przestrzegania praw człowieka na świecie

Amnesty International zbadała przestrzeganie praw człowieka w 160 państwach w 2015 r. Obraz, jaki wyłania się z raportu, jest przygnębiający. Jednymi z najpoważniejszych wyzwań dla ochrony praw człowieka okazały się wojna w Syrii i kryzys uchodźczy, ale nie tylko.

Wrażenie robią te statystyki (dotyczą one 2015 r.):

– w co najmniej 123 krajach arbitralnie ograniczana była wolność słowa i prasy

– 60 mln ludzi było zmuszonych mieszkać poza własnym domem, w wielu przypadkach przez wiele lat

– ponad 30 państw nielegalnie zmusiło uchodźców do powrotu do państw, w których groziło im niebezpieczeństwo

– na świecie istniało 36 grup zbrojnych, które łamały prawa człowieka w co najmniej 36 państwach

– co najmniej 156 obrońców praw człowieka zostało zabitych lub zmarło w areszcie

– w 122 państwach stosowano tortury lub inne sposoby dręczenia ludzi

– w co najmniej 61 państwach aresztowano tzw. więźniów sumienia, których jedyną winą było to, że walczyli o swoje prawa i wolności

– w co najmniej 19 państwach popełniono zbrodnie wojenne

– w 55% badanych państwach przeprowadzano niesprawiedliwe procesy sądowe

– Miliony ludzi cierpią z rąk państw lub grup zbrojnych, podczas gdy rządy bezwstydnie przedstawiają ochronę praw człowieka jako zagrożenie dla bezpieczeństwa, prawa i porządku lub dla narodowych „wartości” – uważa Salil Shetty. Sekretarz generalny organizacji ostrzega również, że „nie tylko nasze prawa są w zagrożeniu, ale także prawa i systemy, które powinny je chronić”.

Raport zwraca uwagę, że ONZ, organizacja powołana, aby „uchronić przyszłe pokolenia przed klęską wojny” i „przywrócić wiarę w podstawowe prawa człowieka”, w obliczu ogromnych wyzwań jest bardziej bezradna niż kiedykolwiek wcześniej.

4 Źródło: Alarmujący raport roczny Amnesty International na temat przestrzegania praw człowieka na świecie, 24.02.2016 r., dostępny w internecie: polityka.pl [dostęp 9.07.2020 r.].
RWmNS1JIeW4Zq
Oceń stwierdzenie z raportu AI, że Organizacja Narodów Zjednoczonych jest bezradna wobec stojących przed nią wyzwań. (Uzupełnij).