Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Rozproszeni Bojkowie i Łemkowie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
3) przedstawia elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej (mniejszości narodowe i etniczne, grupa posługująca się językiem regionalnym, imigranci).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
prezentuje podstawowe fakty dotyczące akcji „Wisła”;
wskazuje, które wydarzenia wpływają na obecną sytuację Łemków i Bojków;
charakteryzuje elementy dziedzictwa kulturowego Łemków i Bojków;
analizuje złożoną tożsamość Łemków;
uzasadnia rozproszenie tych grup etnicznych we współczesnej Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa mentalna;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.
2. Nauczyciel rysuje na tablicy schemat mapy mentalnej, która w czasie lekcji będzie uzupełniana przez uczniów.
Faza realizacji
1. Podział klasy na cztery grupy. Każda z nich ma za zadanie wyszukać w dostępnych źródłach najistotniejsze informacje na dany temat, które podczas omawiania będą wpisywane do mapy mentalnej: pochodzenie, język i strój, religia i zwyczaje oraz historia najnowsza dotycząca Bojków i Łemków. Uczniowie powinni też znaleźć materiał ilustracyjny.
2. Po wyznaczonym czasie prowadzący zaprasza pierwszą grupę pod tablicę, aby przedstawiła historię Bojków i Łemków – jedna osoba zapisuje na tablicy najważniejsze informacje (w jakim czasie rozpoczęła się wędrówka pasterzy, kiedy dotarli do Polski, na jakich terenach zaczęli osiadać itp.) do pojęcia „Pochodzenie”. Kolejne grupy w tym czasie uważnie słuchają i wykonują schemat w zeszytach. Po prezentacji do tablicy podchodzi druga grupa i uzupełnia informacje „Język i strój”, kolejna grupa – „Religia i zwyczaje”, ostatnia grupa przedstawia i uzupełnia pole „Historia najnowsza”, z której wyprowadza kolejną odnogę – akcja „Wisła” (nauczyciel w razie konieczności uzupełnia informacje podawane przez uczniów).
3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6–8 dotyczące akcji „Wisła” – wspólne omówienie odpowiedzi.
4. Analiza dwujęzycznej tablicy informacyjnej w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie dyskutują i argumentują swoje wypowiedzi odniesieniami do praw mniejszości etnicznych i narodowych w Polsce. Podają też przykłady tablic w innych językach i innych rejonach kraju.
5. Praca w parach. Uczniowie zapoznają się ze schematem i działaniami mającymi na celu zachowanie tożsamości Łemków.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja: szanse i zagrożenia dla mniejszości etnicznej Łemków.
2. Grupy najbardziej zaangażowane podczas lekcji otrzymują oceny.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Uchwała Senatu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 3 sierpnia 1990 r. w sprawie akcji „Wisła”, isap.sejm.gov.pl.
Roman Reinfuss, Etnograficzne granice Łemkowszczyzny, „Ziemia. Ilustrowany Miesięcznik Krajoznawczy” 1936, nr 10–11.
Boże Narodzenie u Łemków, „Grekokatolik. Czasopismo miesięczne dla greckokatolickich Polaków” 1934, nr 1.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać schemat jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej dotyczącej Bojków i Łemków, która będzie bazą do prowadzenia lekcji.