Numer e‑materiału: 3.4.5.3

Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Bunt und fröhlich – Karneval in Deutschland und anderswo / Kolorowo i wesoło – karnawał w Niemczech i nie tylko

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B2+/C1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat karnawału i zwyczajów karnawałowych w Polsce i w Niemczech.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, osobisty system wartości, autorytety);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
8) odróżnia informacje o faktach od opinii;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
7) wyraża i opisuje uczucia i emocje;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
9) prosi o radę i udziela rady;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje kostium karnawałowy;

  • przedstawia ciekawe fakty związane z celebrowaniem karnawału w Niemczech;

  • porównuje, jak celebrowany jest karnawał w Polsce i w Niemczech.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • sam decyduje, jaką formę zadania domowego wybierze;

  • sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, np. tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie, używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet, dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, np. angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. przygotowywanie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).

Metody i formy nauczania:

  • kognitywizm;

  • podająca – pogadanka, praca z tekstem źródłowym;

  • praktyczna – mapa myśli, burza mózgów, wspólne czytanie;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca z całą klasą,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Uczniowie czytają informację w części Wprowadzenie na temat zwyczajów karnawałowych. Następnie podają znane wyrazy do tematu lekcji.

  • Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat zwyczajów karnawałowych, które już nie są celebrowane.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel dzieli zagadnienia z sekcji Przeczytaj na cztery partie: A, B, C, D (według imion osób wypowiadających się: Natalia, Aurora, Rafael, Theo). Następnie dokonuje podziału uczniów na czteroosobowe grupy oraz przydziela każdej z nich oznaczenie, np. grupa trójkątów, kwadratów, kół, prostokątów. Każdy uczeń zapoznaje się indywidualnie z przydzieloną grupie partią materiału. Członkowie grupy omawiają materiał, dyskutują, sprawdzają, czy tak samo go rozumieją, wyjaśniają wątpliwości, tak by stać się ekspertami w danym zakresie. Po ustalonym czasie uczniowie spotykają się w nowych grupach, składających się z czterech ekspertów od poszczególnych partii materiału. Zadaniem każdego z nich jest przekazanie pozostałym członkom grupy informacji, które opracowali, tak aby każdy członek grupy posiadł całość wiedzy na temat A, B, C i D.

  • Uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia tekstu, wykorzystując zadania w części Przeczytaj (uzupelniają luki w zdaniach (Übung 1) oraz zaznaczają, czy zdanie jest prawdziwe, fałszywe, czy informacja nie pojawiła się w tekście (Übung 2)).

  • Uczniowie przyglądają się zdjęciom do części Katalog interaktywny i podają skojarzenia do zdjęć. Nauczyciel zapisuje ich pomysły na tablicy. Następnie wspólnie porządkują wyrazy/zwroty podane w formie mapy myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na pary i przydziela każdej z nich jedno ze zdjęć z części Katalog interaktywny. Uczniowie zapoznają się z fragmentem tekstu do przydzielonego zdjęcia i tworzą dla pozostałych uczniów w klasie kilkuzdaniową wypowiedź na temat przydzielonego zdjęcia. Następnie w parach prezentują swoje wypowiedzi; pozostali uczniowie po wysłuchaniu wypowiedzi wskazują zdjęcie, które zostało opisane.

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w części Katalog interaktywny: odczytują zdania w Übung 1 - pozostali uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie o to, czy odczytane zdanie jest zgodne z treścią multimedium. Następnie uczniowie indywidualnie wybierają poprawną odpowiedź (Übung 2) oraz tworzą pary określeń synonimicznych (Übung 3).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie przygotowują szkic swojego ubioru karnawałowego, prezentują go i opisują na forum klasy.

Praca domowa

Uczniowie otrzymują zadanie do wyboru: przygotowują prezentację wyjątkowych tradycji i zwyczajów karnawałowych z wybranego kraju na świecie lub tworzą notatkę na temat karnawału w Niemczech (Übung 4 w części Katalog interaktywny).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium (katalog interaktywny):

  • przed lekcją: uczniowie tworzą listę potrzebnych wyrazów/zwrotów do przygotowania opisu pochodu karnawałowego;

  • w trakcie lekcji: uczniowie w grupach otrzymują zdjęcia wykorzystane w katalogu interaktywnym i tworzą z nich historyjkę na temat: Ein Tag am Rhein.

  • po lekcji: uczniowie przygotowują filmik, w którym prezentują i opisują swój strój karnawałowy.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec