Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.5.3
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Walkowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Bunt und fröhlich – Karneval in Deutschland und anderswo / Kolorowo i wesoło – karnawał w Niemczech i nie tylko
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B2+/C1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat karnawału i zwyczajów karnawałowych w Polsce i w Niemczech.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje kostium karnawałowy;
przedstawia ciekawe fakty związane z celebrowaniem karnawału w Niemczech;
porównuje, jak celebrowany jest karnawał w Polsce i w Niemczech.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
sam decyduje, jaką formę zadania domowego wybierze;
sam decyduje, w jaki sposób zbierze informacje;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie, używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych, tworzenie ilustracji);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet, dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, np. angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. przygotowywanie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody i formy nauczania:
kognitywizm;
podająca – pogadanka, praca z tekstem źródłowym;
praktyczna – mapa myśli, burza mózgów, wspólne czytanie;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca z całą klasą,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Uczniowie czytają informację w części Wprowadzenie na temat zwyczajów karnawałowych. Następnie podają znane wyrazy do tematu lekcji.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat zwyczajów karnawałowych, które już nie są celebrowane.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli zagadnienia z sekcji Przeczytaj na cztery partie: A, B, C, D (według imion osób wypowiadających się: Natalia, Aurora, Rafael, Theo). Następnie dokonuje podziału uczniów na czteroosobowe grupy oraz przydziela każdej z nich oznaczenie, np. grupa trójkątów, kwadratów, kół, prostokątów. Każdy uczeń zapoznaje się indywidualnie z przydzieloną grupie partią materiału. Członkowie grupy omawiają materiał, dyskutują, sprawdzają, czy tak samo go rozumieją, wyjaśniają wątpliwości, tak by stać się ekspertami w danym zakresie. Po ustalonym czasie uczniowie spotykają się w nowych grupach, składających się z czterech ekspertów od poszczególnych partii materiału. Zadaniem każdego z nich jest przekazanie pozostałym członkom grupy informacji, które opracowali, tak aby każdy członek grupy posiadł całość wiedzy na temat A, B, C i D.
Uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia tekstu, wykorzystując zadania w części Przeczytaj (uzupelniają luki w zdaniach (Übung 1) oraz zaznaczają, czy zdanie jest prawdziwe, fałszywe, czy informacja nie pojawiła się w tekście (Übung 2)).
Uczniowie przyglądają się zdjęciom do części Katalog interaktywny i podają skojarzenia do zdjęć. Nauczyciel zapisuje ich pomysły na tablicy. Następnie wspólnie porządkują wyrazy/zwroty podane w formie mapy myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na pary i przydziela każdej z nich jedno ze zdjęć z części Katalog interaktywny. Uczniowie zapoznają się z fragmentem tekstu do przydzielonego zdjęcia i tworzą dla pozostałych uczniów w klasie kilkuzdaniową wypowiedź na temat przydzielonego zdjęcia. Następnie w parach prezentują swoje wypowiedzi; pozostali uczniowie po wysłuchaniu wypowiedzi wskazują zdjęcie, które zostało opisane.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w części Katalog interaktywny: odczytują zdania w Übung 1 - pozostali uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie o to, czy odczytane zdanie jest zgodne z treścią multimedium. Następnie uczniowie indywidualnie wybierają poprawną odpowiedź (Übung 2) oraz tworzą pary określeń synonimicznych (Übung 3).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie przygotowują szkic swojego ubioru karnawałowego, prezentują go i opisują na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie otrzymują zadanie do wyboru: przygotowują prezentację wyjątkowych tradycji i zwyczajów karnawałowych z wybranego kraju na świecie lub tworzą notatkę na temat karnawału w Niemczech (Übung 4 w części Katalog interaktywny).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium (katalog interaktywny):
przed lekcją: uczniowie tworzą listę potrzebnych wyrazów/zwrotów do przygotowania opisu pochodu karnawałowego;
w trakcie lekcji: uczniowie w grupach otrzymują zdjęcia wykorzystane w katalogu interaktywnym i tworzą z nich historyjkę na temat: Ein Tag am Rhein.
po lekcji: uczniowie przygotowują filmik, w którym prezentują i opisują swój strój karnawałowy.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0