Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bogdan Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pole prostokąta

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VII. Trygonometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°.

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;

11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje i rozpoznaje prostokąty;

  • zna wzory na pole prostokąta, również z wykorzystaniem sinusa kąta między bokiem i przekątną i kąta między przekątnymi;

  • wykorzystuje własności pola prostokąta w rozwiązywaniu zadań.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • kognitywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • interaktywna aplikacja;

  • burza mózgu.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat mierzenia pól.

  2. Nauczyciel przedstawia temat lekcji i wspólnie z uczniami określa kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przy pomocy burzy mózgu przypominają definicje i przykłady czworokątów wklęsłych i wypukłych. Następnie formułują cechy, które je różnią.

  2. Nauczyciel prezentuje wyprowadzenie wzoru na pole prostokąta P=ab.

  3. Uczniowie rozważają problem, czy długość przekątnej wystarczy do wyznaczenia pola prostokąta.

  4. Nauczyciel wyprowadza wzór na pole prostokąta, gdy znana jest długość przekątnej i kąt między przekątnymi.

  5. Uczniowie analizują przykłady pokazujące jak wyznaczyć pole prostokąta na podstawie informacji o długości przekątnej i zależności między bokami.

  6. Uczniowie utrwalają wiadomości korzystając ze schematu interaktywnego.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę rozwiązując ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”.

  2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia zwracając na moce i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują plan swojego mieszkania i wyznaczają pole powierzchni co najmniej dwóch pokoi.

Materiały pomocnicze:

Pole figuryDdU3lNLxOPole figury

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać schemat interaktywny na lekcji o polach czworokątów.

  • Uczniowie mogą przed lekcją wykorzystać schemat do przygotowania się do zajęć.