Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: Chrześcijaństwo: od religii prześladowanej, poprzez tolerowaną, do panującej - podsumowanie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
IV. Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu. Uczeń:
4) wyjaśnia genezę chrześcijaństwa i zmiany sytuacji chrześcijan w państwie rzymskim;
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
IV. Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu. Uczeń:
3) wyjaśnia genezę chrześcijaństwa i zmiany sytuacji chrześcijan w państwie rzymskim;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia, w jaki sposób chrześcijaństwo zdobywało nowych wyznawców i z niewielkiego kultu stało się potężną religią.

  • charakteryzuje etapy chrześcijaństwa - od prześladowanej religii przez tolerancję po najważniejsze wyznanie.

  • ocenia, czy chrześcijanie występowali przeciwko porządkowi i bezpieczeństwu państwa rzymskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Chrześcijaństwo: od religii prześladowanej, poprzez tolerowaną, do panującej - podsumowanie”. Uczniowie mają przygotować prezentację na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Omawia planowany przebieg zajęć.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca jednemu z uczniów, aby zaproponował swoje skojarzenia z tematem lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. Uczniowie dzielą się na grupy 4‑osobowe i w nich wykonują ćwiczenia nr 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się”. Analizują teksty źródłowe dotyczące religii chrześcijańskiej. Następnie wylosowana grupa prezentuje swoje rozwiązania na forum. Pozostałe grupy komentują i uzupełniają informacje, prowadzący weryfikuje poprawność odpowiedzi.

  3. Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Nauczyciel dzieli uczniów na dwie, trzy lub cztery grupy i zapowiada, że zagrają w grę interaktywną sprawdzającą ich wiedzę odnośnie rozwoju religii chrześcijańskiej. Będzie to quiz na wzór Milionerów, ale z ograniczeniem czasu na udzielenie odpowiedzi. Prosi, aby grupy wyłoniły liderów, którzy będą odpowiadali na pytania. Pozostałe osoby odgrywają rolę publiczności, która może udzielać podpowiedzi. Zwycięża ta grupa, która najszybciej odpowie poprawnie na wszystkie pytania.

  4. Uczniowie grają w grę interaktywną. Grupy rywalizują ze sobą i ta, która najszybciej rozwiąże quiz, jest nagradzana, np. oceną za aktywność.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń (lub ochotnik) podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy uczniowskich grup, ocenia też przedstawioną prezentację.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 8 i 9 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

K. Christ, Historia Cesarstwa Rzymskiego. Od Augusta do Konstantyna, Poznań–Gniezno 2016.

Ewangelia według św. Łukasza, (6, 17–38a), Biblia Tysiąclecia, wyd. V.

Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.

Wskazówki metodyczne:

Gra interaktywna może być wykorzystana zarówno do sprawdzenia wiedzy indywidualnej uczniów podczas lekcji (każdy uczeń odpowiada samodzielnie), jak i do sprawdzenia wiedzy poza lekcją.

Spis ilustracji nieopisanych:

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 1: Drzwi Proroka; CC BY‑SA 4.0, AishaAbdel, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 2: Symbol Chi‑Rho z Alfą i Omegą na sarkofagu; CC0, Jebulon, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 3: Wczesny okrągły symbol ichthys; CC BY‑SA 3.0, Mufunyo, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 4: Hamsa; CC BY‑SA 2.0, Elisa Arteaga, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 5: Stela nagrobna z napisem; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 3 - Ilustracja 6: Gwiazda Dawida; omena publiczna, Wikimedia Commons.