Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Romantyzm – powtórzenie wiadomości cz. 3
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
powtórzy wiadomości dotyczące epoki romantyzmu w literaturze i sztuce;
przypomni sobie najważniejsze postaci i wydarzenia z epoki romantyzmu;
scharakteryzuje literaturę romantyczną;
przedstawi najważniejsze motywy literatury romantyzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
ćwiczeń przedmiotowych;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom zastanowienie się nad tym, z czym kojarzą słowo romantyzm (głównie przedstawiciele, utwory). Prosi o wyszukanie w różnych źródłach informacji na ten temat. Informuje również uczniów, aby na lekcję przynieśli materiał ilustracyjny potrzebny do przygotowania mapy myśli.
Faza wprowadzająca:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo ROMANTYZM. Uczniowie na dużym arkuszu papieru tworzą mapę myśli związaną z tym słowem. Umieszczają na niej synonimy tego słowa, wszystkie skojarzenia, tytuły utworów literackich, ozdabiają materiał. Prezentują wyniki swojej pracy (np. w formie planszy na ścianie).
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na podstawie tekstu w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” w e‑materiale rozmawia z uczniami o Mickiewiczu i Słowackim. Prosi, by przeanalizowali prezentację multimedialną i na tej podstawie:
- napisali, jak podróże Adama Mickiewicza zaowocowały w jego twórczości,
- przypomnieli sobie wizerunek romantycznego poety i omówili, jak Juliusz Słowacki wpasowuje się w ten schemat.Nauczyciel przechodzi do sekcji „Mapa myśli”. Udostępnia uczniom mapy na dużym ekranie. Po obejrzeniu materiału uczniowie wykonują polecenie drugie oraz oba ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Do cech Mickiewiczowskiej ballady zamieszczonych na mapie myśli, dopisz przykładowe cytaty, które je zilustrują.
Materiały pomocnicze:
Ryszard Przybylski, Alina Witkowska, Romantyzm, Warszawa 1997.
Urbankowski B., Myśl romantyczna, Warszawa 1979.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.