Scenariusz zajęć

Autor: Danuta Jyż‑Kuroś

Przedmiot: chemia

Temat: Tajemnice szkła kwarcowego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:

2) opisuje proces produkcji szkła; jego rodzaje, właściwości i zastosowania.

Zakres rozszerzony

XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:

2) opisuje proces produkcji szkła; jego rodzaje, właściwości i zastosowania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porównuje najważniejsze teorie dotyczące budowy szkła;

  • porównuje właściwości różnych typów szkła kwarcowego;

  • dołącza na modelu jednostki elementarnej SiO 4 4 symbole budujących ją atomów;

  • przyporządkowuje do symboli pierwiastków i wzorów sumarycznych związków chemicznych ich nazwy;

  • łączy zastosowanie szkła kwarcowego z odpowiednią dziedziną przemysłu lub nauki.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • gra dydaktyczna;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • słuchawki;

  • rzutnik multimedialny;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania, np.: Jaki pierwiastek jest najpopularniejszy pod względem występowania w skorupie ziemskiej po tlenie? Jak nazywany jest minerał w skład, którego wchodzi krzem? Gdzie ma zastosowanie?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia „kwarc”. Skąd uczniowie mogą kojarzyć ten minerał? Z jakich dziedzin? (Np. biżuteria czy kosmetyka)

Faza realizacyjna:

  1. Gra edukacyjna. W ramach zainteresowania tematem, prowadzący zajęcia proponuje grę przy udziale medium bazowego – praca indywidualna. Uczniowie mają sobie wyobrazić, że chcą założyć sklep internetowy w rodzinnej miejscowości. Przypomina, że najlepszą jakość łącza zapewnia światłowód. Uczeń, który podłączy światłowód do domu, wybiera członków swojego zespołu i zakres tematyczny do opracowania. Planowanych jest pięć grup.

  2. Podział uczniów na pięć grup, uczniowie wybierają jedno z zagadnień (wg kolejności zapisanej poniżej):

  • I grupa – budowa szkła kwarcowego;

  • II grupa – rodzaje szkła kwarcowego;

  • III grupa – właściwości chemiczne szkła kwarcowego;

  • IV grupa – właściwości fizyczne szkła kwarcowego;

  • V grupa – zastosowanie szkła kwarcowego.

  1. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie plakatu, wg własnego pomysłu. Tematyka zgodnie z wybranym zagadnieniem. Nauczyciel podaje cechy plakatu:

  • merytorycznie poprawny;

  • estetyczny;

  • nieprzeładowany tekstem.

  1. Prowadzący monitoruje pracę uczniów. Na bieżąco sprawdza poprawność merytoryczną prac, kontroluje czas oraz motywuje uczniów do ewentualnego zwiększenia tempa pracy.

  2. Po zakończeniu pracy, liderzy, w kolejności zgodnej z numerami tematów,  prezentują efekty pracy swoich kolegów i koleżanek z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Czas prezentacji pomysłu: maks. 3 minuty. Przy każdym plakacie nauczyciel udziela informacji zwrotnej oraz wskazuje co najmniej trzy pozytywne elementy w opracowanym materiale. Jeśli są elementy, które uczniowie mogą poprawić, to nauczyciel wskazuje w jaki sposób należy dokonać poprawy.

  3. Plakaty zostaną wykorzystane w gazetce szkolnej/opublikowane na stronie internetowej szkoły. Zostają wykonane zdjęcia plakatów, jako dokumentacja dla każdego ucznia z lekcji, którą mogą zamieścić w swoim e‑portfolio.

  4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale - sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta: Czym charakteryzuje się szkło kwarcowe? Jakie są rodzaje szkła kwarcowego? W jakich dziedzinach ma zastosowanie szkło kwarcowe?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania podsumowujące, które uczniowie gromadzą w swoim portfolio:

  • Przypomniałam/łem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem ...

  • Co sprawiało mi trudności ...

Praca domowa:

Uczniowie mają napisać rozprawkę na temat „Jak światłowody zmieniają naszą rzeczywistość”. Swoje zdanie uzasadniają argumentami odwołującymi się do najbliższego otoczenia.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grę edukacyjną można wykorzystać jako formę sprawdzenia wiedzy ucznia z zakresu symboli pierwiastków chemicznych i nomenklatury związków chemicznych. Jako pomoc na lekcję informatyki dotyczącą budowy sieci Internetowej. Jako wprowadzenie na zajęciach z wychowawcą dotyczących sposobów wyszukiwania informacji. Uczniowie mogą medium wykorzystać podczas przygotowywania się do lekcji oraz do sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym charakteryzuje się szkło kwarcowe?

  • Jakie są rodzaje szkła kwarcowego?

  • W jakich dziedzinach ma zastosowanie szkło kwarcowe?

  1. Arkusze papieru A2/A3, mazaki, glutaki.

  2. Nauczyciel wcześniej przygotowuje kartki z numerami grup od I do V.

  3. Dla uczniów interesujących się zagadnieniami światłowodów:

  • http://www.polskaszerokopasmowa.pl/technologie/na-horyzoncie-nie-widac-konkurenta-dla-swiatlowodow.html

  • https://wartel.pl/swiatlowody-co-to-jest-i-jak-dziala/ , dostęp z dn. 11.08.2021

  • http://www.pirc.org.pl/files/FTTH_-_Czyli_po_co_komu_swiatlowod_do_domu.pdf

  • https://nafalinauki.pl/swiatlowody-a-5g/ , dostęp z dn. 11.08.2021.