1
Pokaż ćwiczenia:
R1M7HBX8zjJ981
Ćwiczenie 1
Połącz w pary poniższe pojęcia z ich wyjaśnieniem. Hydroliza - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Termoliza - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Ciepło właściwe - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Wytrzymałość dielektryczna - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Liczba koordynacyjna - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury.
1
Ćwiczenie 2
R1T8WHk82y47q1
Na ilustracji przedstawiony jest wykres z trzema krzywymi: oznaczają one przepuszczalność szkieł JGS-1, JGS-2 i JGS-3. Na osi x zaznaczono wartości długości fali w mikrometrach od 0 przecinek 15 do 5. Na osi y zaznaczono wartości przepuszczalności w procentach od 0 do 100. Dla szkła JSG-1 wzrasta od 10 procent dla wartości 0 przecinek 15 mikrometra i osiąga przepuszczalność 90 procent dla wartości 0 przecinek 18 mikrometrów. Utrzymuje się na tym poziomie do wartości 1 przecinek 1 mikrometra. Przepuszczalność spada gwałtownie  do zera dla 2 przecinek 8, po czym rośnie do 80 procent dla wartości 3 przecinek 2 i ponownie spada do zera dla długości fali większej niż 4 mikrometry. JGS-2 - charakterystyka przepuszczalności rozpoczyna się od wartości długości fali 0 przecinek 23, dla której przyjmuje wartość około 30 procent, po czym rośnie do wartości 80 procent dla 0 przecinek 27 mikrometra i podobnie jak dla JSG-1 spada gwałtownie do zera dla wartości długości fali 2 przecinek 8, po czym wzrasta do 80 procent i maleje do zera dla długości fali około 4 mikrometrów. JGS-3 - przepuszczalność zaczyna się dla wartości długości fali zero przecinek 16 i rośnie do 80 procent dla wartości około 0 przecinek 2 mikrometra i utrzymuje tę wartość do długości fali około 3 mikrometrów, po czym spada do zera dla czterech mikrometrów.
Informacja do ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1R7LbIIeeAIA
Na podstawie wykresu, wybierz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Szkło JGS-1: przepuszcza promieniowanie ultrafioletowe; jest praktycznie pozbawione bąbelków i inkluzji, zakres zastosowań już od 170 do 2500 nm; nie przepuszcza zakresu od 2600 do 2800 nm; tłumi promieniowanie podczerwone., 2. Szkło JGS-2: dobra przepuszczalność światła widzialnego i ultrafioletu; może zawierać niewielkie ilości bąbelków i inkluzji, jest dobrym materiałem dla zastosowań w paśmie od 220 do 2500 nm; nie przepuszcza zakresu od 2600 do 2800 nm., 3. Szkło JGS-3: przepuszcza dobrze promieniowanie podczerwone; dobry materiał dla zastosowań w paśmie 260 do 3500 nm.
RccHsF9mez55E
Wybierz zdanie prawdziwe dotyczące szkła IGS‑1. Możliwe odpowiedzi: 1. To szkło jest wykorzystywane w soczewkach laserowych, pryzmatach i lustrach., 2. Dobrze przepuszcza promieniowanie widzialne i UV., 3. Tylko cienkie i małe płytki wykonane z tego szkła są pozbawione pęcherzyków powietrza., 4. Jest szkłem przezroczystym w szerokim zakresie pasma.
R1RVtJaukTwOV1
Ćwiczenie 3
Zaznacz, do produkcji jakich przedmiotów może być wykorzystane szkło typu JGS-2. Możliwe odpowiedzi: 1. soczewki laserowe, 2. pryzmaty, 3. lustra, 4. płytki optyczne, 5. szkiełka mikroskopowe, 6. szła wzierne
11
Ćwiczenie 4
RuUIS4GOoFAy7
Teoria krystalitowa Lebiediewa (Uzupełnij) Strukturalna teoria Zachariasena (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 5

Na rysunkach przedstawiono rodzaje pewnej grupy chemicznej. Podaj jej nazwę oraz znaczenie w produkcji szklarskiej.

Zapoznaj się z opisem rysunków przedstawiających rodzaje pewnej grupy chemicznej. Podaj jej nazwę oraz znaczenie w produkcji szklarskiej.

R1WLjK5IlKXUL
Informacja do ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RYueeLcFdEPAT
(Uzupełnij).
R1UkdwJkdcc4o2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst, wybierając prawidłowy wyraz. Terminem opisującym wszystkie rodzaje szkła kwarcowego jest 1. topiona krzemionka, 2. 250, 3. szklista krzemionka, 4. kwarcu, 5. syntetycznie, 6. 160, 7. topiony kwarc, 8. niekrystaliczne, 9. widzialnego. Dotyczy takich materiałów, jak:
  • 1. topiona krzemionka, 2. 250, 3. szklista krzemionka, 4. kwarcu, 5. syntetycznie, 6. 160, 7. topiony kwarc, 8. niekrystaliczne, 9. widzialnego – szkło krystaliczne wytwarzane z naturalnie występujących kryształów 1. topiona krzemionka, 2. 250, 3. szklista krzemionka, 4. kwarcu, 5. syntetycznie, 6. 160, 7. topiony kwarc, 8. niekrystaliczne, 9. widzialnego. Przepuszcza promienie UV do 1. topiona krzemionka, 2. 250, 3. szklista krzemionka, 4. kwarcu, 5. syntetycznie, 6. 160, 7. topiony kwarc, 8. niekrystaliczne, 9. widzialnego nm. Wykorzystywany jest w zakresie promieniowania 1. topiona krzemionka, 2. 250, 3. szklista krzemionka, 4. kwarcu, 5. syntetycznie, 6. 160, 7. topiony kwarc, 8. niekrystaliczne, 9. widzialnego;
  • 1. topiona krzemionka, 2. 250, 3. szklista krzemionka, 4. kwarcu, 5. syntetycznie, 6. 160, 7. topiony kwarc, 8. niekrystaliczne, 9. widzialnego – szkło 1. topiona krzemionka, 2. 250, 3. szklista krzemionka, 4. kwarcu, 5. syntetycznie, 6. 160, 7. topiony kwarc, 8. niekrystaliczne, 9. widzialnego produkowane 1. topiona krzemionka, 2. 250, 3. szklista krzemionka, 4. kwarcu, 5. syntetycznie, 6. 160, 7. topiony kwarc, 8. niekrystaliczne, 9. widzialnego. Przepuszcza promienie UV do 1. topiona krzemionka, 2. 250, 3. szklista krzemionka, 4. kwarcu, 5. syntetycznie, 6. 160, 7. topiony kwarc, 8. niekrystaliczne, 9. widzialnego nm.
  • RmjdnSmdZql3k
    Ćwiczenie 7
    Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    3
    Ćwiczenie 7
    RbGsKEaMUwKF0
    (Uzupełnij).
    31
    Ćwiczenie 8

    Zapoznając się z charakterystyką materiału dla szkła kwarcowego, uczeń przeczytał:

    „Temperatura obróbki szkła kwarcowego °C: 1700-2100.” Natomiast w informacjach dotyczących kwarcu zapisano: „Temperatura topnienia: 1600°C.” Zdziwiła go ta różnica. Zadał sobie pytanie: Dlaczego szkło kwarcowe nie ma dokładnej temperatury topnienia, a kwarc ma? Przecież z punktu widzenia budowy chemicznej, jedno i drugie to tlenek krzemu(IV). Wyjaśnij wątpliwości ucznia. Odpowiedź uzasadnij.

    RTHWER9MB9J5r
    (Uzupełnij).