Połącz w pary poniższe pojęcia z ich wyjaśnieniem. Hydroliza - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Termoliza - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Ciepło właściwe - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Wytrzymałość dielektryczna - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Liczba koordynacyjna - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury.
Połącz w pary poniższe pojęcia z ich wyjaśnieniem. Hydroliza - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Termoliza - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Ciepło właściwe - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Wytrzymałość dielektryczna - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury. Liczba koordynacyjna - Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja chemiczna, która polega na rozpadzie cząsteczek związku chemicznego na dwa mniejsze fragmenty lub więcej, w reakcji z wodą lub parą wodną., 2. właściwość, która określa odporność izolatora na wystąpienie przebicia elektrycznego., 3. iloraz pojemności cieplnej i masy całkowitej układu., 4. liczba najbliższych atomów lub jonów, otaczających dany atom lub jon w sieci przestrzennej kryształu, albo liczba ligandów, związana z atomem centralnym w związkach koordynacyjnych., 5. rozpad cząsteczek związków chemicznych na mniejsze cząsteczki lub atomy, pod wpływem temperatury.
1
Ćwiczenie 2
R1T8WHk82y47q1
Na ilustracji przedstawiony jest wykres z trzema krzywymi: oznaczają one przepuszczalność szkieł JGS-1, JGS-2 i JGS-3. Na osi x zaznaczono wartości długości fali w mikrometrach od 0 przecinek 15 do 5. Na osi y zaznaczono wartości przepuszczalności w procentach od 0 do 100. Dla szkła JSG-1 wzrasta od 10 procent dla wartości 0 przecinek 15 mikrometra i osiąga przepuszczalność 90 procent dla wartości 0 przecinek 18 mikrometrów. Utrzymuje się na tym poziomie do wartości 1 przecinek 1 mikrometra. Przepuszczalność spada gwałtownie do zera dla 2 przecinek 8, po czym rośnie do 80 procent dla wartości 3 przecinek 2 i ponownie spada do zera dla długości fali większej niż 4 mikrometry. JGS-2 - charakterystyka przepuszczalności rozpoczyna się od wartości długości fali 0 przecinek 23, dla której przyjmuje wartość około 30 procent, po czym rośnie do wartości 80 procent dla 0 przecinek 27 mikrometra i podobnie jak dla JSG-1 spada gwałtownie do zera dla wartości długości fali 2 przecinek 8, po czym wzrasta do 80 procent i maleje do zera dla długości fali około 4 mikrometrów. JGS-3 - przepuszczalność zaczyna się dla wartości długości fali zero przecinek 16 i rośnie do 80 procent dla wartości około 0 przecinek 2 mikrometra i utrzymuje tę wartość do długości fali około 3 mikrometrów, po czym spada do zera dla czterech mikrometrów.
Informacja do ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1R7LbIIeeAIA
Na podstawie wykresu, wybierz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Szkło -: przepuszcza promieniowanie ultrafioletowe; jest praktycznie pozbawione bąbelków i inkluzji, zakres zastosowań już od do ; nie przepuszcza zakresu od do ; tłumi promieniowanie podczerwone., 2. Szkło -: dobra przepuszczalność światła widzialnego i ultrafioletu; może zawierać niewielkie ilości bąbelków i inkluzji, jest dobrym materiałem dla zastosowań w paśmie od do ; nie przepuszcza zakresu od do ., 3. Szkło -: przepuszcza dobrze promieniowanie podczerwone; dobry materiał dla zastosowań w paśmie do .
RccHsF9mez55E
Wybierz zdanie prawdziwe dotyczące szkła IGS‑1. Możliwe odpowiedzi: 1. To szkło jest wykorzystywane w soczewkach laserowych, pryzmatach i lustrach., 2. Dobrze przepuszcza promieniowanie widzialne i UV., 3. Tylko cienkie i małe płytki wykonane z tego szkła są pozbawione pęcherzyków powietrza., 4. Jest szkłem przezroczystym w szerokim zakresie pasma.
R1RVtJaukTwOV1
Ćwiczenie 3
Zaznacz, do produkcji jakich przedmiotów może być wykorzystane szkło typu -. Możliwe odpowiedzi: 1. soczewki laserowe, 2. pryzmaty, 3. lustra, 4. płytki optyczne, 5. szkiełka mikroskopowe, 6. szła wzierne
11
Ćwiczenie 4
RuUIS4GOoFAy7
Teoria krystalitowa Lebiediewa (Uzupełnij)
Strukturalna teoria Zachariasena (Uzupełnij).
Zastanów się, czego dotyczą obie teorie.
Teoria krystalitowa (Lebiediewa): szkło składa się z bardzo drobnych krystalitów (wielkość –), połączonych przypadkowo przez „pustki” – obszary o luźniejszym upakowaniu.
Strukturalna teoria Zachariasena: szkło krzemionkowe ma taką strukturę, która stanowi ciągły szkielet zwany więźbą. Tworzą go powiązane ze sobą przypadkowo czworościany .
11
Ćwiczenie 5
Na rysunkach przedstawiono rodzaje pewnej grupy chemicznej. Podaj jej nazwę oraz znaczenie w produkcji szklarskiej.
Zapoznaj się z opisem rysunków przedstawiających rodzaje pewnej grupy chemicznej. Podaj jej nazwę oraz znaczenie w produkcji szklarskiej.
R1WLjK5IlKXUL
Ilustracja przedstawia cztery rodzaje grup silanolowych: swobodną, związaną, aktywną i bliźniaczą. Pierwszy rodzaj. Grupa swobodna: dwa atomy krzemu połączone są za pośrednictwem atomu tlenu. Dodatkowo każdy atom krzemu łączy się z dwoma wiązaniami pojedynczymi oraz za pomocą wiązania pojedynczego z atomem tlenu podstawionym atomem wodoru. Drugi rodzaj. Grupa związana: dwa atomy krzemu. Od każdego z nich odchodzą po trzy wiązania pojedyncze oraz po jednym wiązaniu pojedynczym łączącym atom krzemu z atomem tlenu podstawionym atomem wodoru. Obie grupy hydroksylowe O H tworzą czteroczłonowy pierścień, dzięki obecności wiązań wodorowych. Trzeci rodzaj. Grupa aktywna: dwa atomy krzemu. Od każdego z nich odchodzą po trzy wiązania pojedyncze oraz po jednym wiązaniu pojedynczym łączącym atom krzemu z atomem tlenu podstawionym atomem wodoru. Pomiędzy atomem tlenu pierwszej grupy hydroksylowej i atomem wodoru drugiej grupy hydroksylowej występuje wiązanie wodorowe symbolizowane przez przerywaną linię. Czwarty rodzaj. Grupa bliźniacza: atom krzemu łączy się z dwoma wiązaniami pojedynczymi oraz za pomocą wiązań pojedynczych z dwoma grupami hydroksylowymi .
Informacja do ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RYueeLcFdEPAT
(Uzupełnij).
Przyjrzyj się strukturom i poszukaj atomu krzemu.
Grupy silanolowe to . Ich ilość wpływa na łatwość sklejania topionej krzemionki z wieloma tworzywami sztucznymi.
R1UkdwJkdcc4o2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst, wybierając prawidłowy wyraz. Terminem opisującym wszystkie rodzaje szkła kwarcowego jest 1. topiona krzemionka, 2. , 3. szklista krzemionka, 4. kwarcu, 5. syntetycznie, 6. , 7. topiony kwarc, 8. niekrystaliczne, 9. widzialnego. Dotyczy takich materiałów, jak:
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7
RbGsKEaMUwKF0
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie wiadomości dotyczące budowy kolumny kapilarnej poznane podczas dzisiejszej lekcji.
Kolumna kapilarna składa się z dwóch głównych elementów: topionej krzemionki znajdującej się w środku oraz powłoki zewnętrznej. Na rysunku zaznaczono średnicę zewnętrzną kapilary oraz średnicę wewnętrzną, a także grubość powłoki zewnętrznej.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznając się z charakterystyką materiału dla szkła kwarcowego, uczeń przeczytał:
„Temperatura obróbki szkła kwarcowego : -.” Natomiast w informacjach dotyczących kwarcu zapisano: „Temperatura topnienia: .” Zdziwiła go ta różnica. Zadał sobie pytanie: Dlaczego szkło kwarcowe nie ma dokładnej temperatury topnienia, a kwarc ma? Przecież z punktu widzenia budowy chemicznej, jedno i drugie to tlenek krzemu(). Wyjaśnij wątpliwości ucznia. Odpowiedź uzasadnij.
RTHWER9MB9J5r
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że szkło jest ciałem stałym amorficznym.
Ponieważ szkło, w przeciwieństwie do kwarcu, jest ciałem stałym amorficznym, zaburzenia budowy wewnętrznej powodują, że nie ma ściśle określonej temperatury topnienia.