Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Przemiany w deklinacji polskiej. Przymiotnik
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
poznaje dzieje polskiego przymiotnika;
odróżnia odmianę prostą i złożoną przymiotnika;
podaje etymologię wybranych nazw miejscowych;
podaje przykłady pozostałości dawnych form przymiotników niezłożonych we współczesnej polszczyźnie;
wyjaśnia, w jakim przypadku występują archaiczne formy przymiotników niezłożonych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiały i wprowadza ich w temat lekcji. Uczniowie zapoznają się z informacjami z sekcji „Wprowadzenie” dotyczącymi przymiotnika.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Chętny uczeń na głos odczytuje treści sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe informacje i odpowiada na pytania uczniów, jeśli takie się pojawią.
Nauczyciel opowiada uczniom o tym, że deklinacja polskich przymiotników zmieniała się podczas wieków. Czasem trudno jest więc o zachowanie poprawności formy danego wyrazu. Nie tylko uczniowie miewają z tym problemy. Jako ciekawostkę podaje przykład trdności z utworzeniem przymiotnika od słowa Zabrze.
Muzeum Miejskie w Zabrzu poprosiło o opinię na temat poprawnej formy przymiotnika od nazwy miasta Zabrze:
Pod auspicjami Muzeum Miejskiego w Zabrzu prowadzone są parce zmierzające do wydania monografii miasta. (…) W artykułach pisanych przez różne osoby pojawiają się różne przymiotniki utworzone od nazwy naszego miasta (…): zabrski i zabrzański. W trosce o poprawność językową naszego wydawnictwa zwracam się z prośbą o opinię na ten temat.
Odpowiedzi udzieliła dr hab. Danuta Krzyżyk:
Od nazwy Zabrze można utworzyć przymiotniki zabrski i zabrzański. Obie formy są poprawne, odnotowują je współczesne wydawnictwa poprawnościowe (por. „Wielki słownik ortograficzny PWN”, pod red. E. Polańskiego, Warszawa 2016, s. 1275; „Słownik poprawnej polszczyzny PWN”, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2012, s. 1408; Jan Miodek: „Słownik ojczyzny polszczyzny”, Wrocław 2002, s. 781; B. Czopek‑Kopciuch, U. Bijak, A. Cieślikowa: „Mały słownik nazw polskich miast, państw Europy, ich stolic i mieszkańców”, Warszawa–Kraków 2011, s. 188; „Słownik nazw miejscowości i mieszkańców z odmianą i poradami językowymi”, red. M. Łaziński, Warszawa 2007, s. 365;). Forma zabrski jest starsza, tradycyjna, coraz rzadziej jednak używana, między innymi z powodu trudnej do wymówienia zbitki spółgłoskowej -brsk-. Przymiotnik zabrzański jest bardziej zbliżony pod względem brzmieniowym do formy wyjściowej Zabrze, poręczniejszy artykulacyjnie. Warto też wziąć pod uwagę jeszcze jeden argument za używaniem młodszej formy: mieszkańcy Zabrza to zabrzanie, przejrzysty więc i wygodny jest szereg: Zabrze, zabrzanin, zabrzanka, zabrzański.
https://rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1950:zabrze&catid=44&Itemid=208Uczniowie w parach wykonują polecenia z sekcji „Mapa myśli”. Wybrane osoby z każdej pary referują wyniki pracy, pozostali uczniowie i nauczyciel komentują.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w ramach podsumowania wiadomości z lekcji wspólnie w klasie wykonują ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. Jakie były dzieje przymiotnika w języku polskim? Jakie są najważniejsze cechy odmiany prostej i złożonej przymiotnika?
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi
Materiały pomocnicze:
Długosz‑Kurczabowa Krystyna, Dubisz Stanisław, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 2006, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Zenon Klemensiewicz, Tadeusz Lehr‑Spławiński, Stanisław Urbańczyk, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1955, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.