Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie właściwości fizykochemiczne posiada chlor?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (Cl2, O2, N2, S), chloru, siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu).
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10/) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (Cl2, Br2, O2, N2, S), chloru, bromu i siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu); chloru z wodą;
11) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców;
12) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg wykaże, że np. brom jest pierwiastkiem bardziej aktywnym niż jod, a mniej aktywnym niż chlor; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje właściwości fizyczne i chemiczne chloru;
podaje przykłady związków chemicznych metali i niemetali z chlorem;
określa, jak zmienia się moc kwasów tlenowych chloru wraz ze zwiększaniem się stopnia utlenienia chloru;
porównuje właściwości chloru z innymi pierwiastkami z grupy 17.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
termometr;
doświadczenie chemiczne;
symulacja interaktywna;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
układy okresowe;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału: Czy można rozdzielić sól kuchenną na osobne pierwiastki? W jaki sposób?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pytania „Jakimi właściwościami fizykochemicznymi charakteryzuje się chlor?”. Nauczyciel może użyć aplikacji Mentimeter, z wykorzystaniem tabletów/smartfonów. Uczniowie na tabletach/smartfonach wpisują właściwości fizyczne i chemiczne chloru, które widoczne będą na głównym ekranie, a do których będzie można się odnieść indywidualnie w trakcie lekcji.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji.
Faza realizacyjna:
Doświadczenie chemiczne – „Otrzymywanie chloru oraz badanie jego wybranych właściwości fizykochemicznych”. Nauczyciel wybiera dwóch uczniów do roli asystentów, przeprowadzających doświadczenia chemiczne (instrukcja w materiałach pomocniczych) w jego obecności pod wyciągiem. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, w których uczniowie zapisują schemat doświadczenia, obserwacje, równania reakcji chemicznych i wnioski. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby podają na forum efekty swojej pracy, a równania zapisują na tablicy. Nauczyciel i pozostali uczniowie weryfikują poprawność wypowiedzi i zapisów.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej treść ćwiczenia 1, zawartego w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie analizują dane w tabeli. Chętna osoba udziela odpowiedzi, po czym nauczyciel wyświetla odpowiedź, podaną pod ćwiczeniem, celem sprawdzenia poprawności wypowiedzi ucznia.
Demonstracja środka/środków czystości/wybielających, które zawierają związki chloru. Uczniowie zapoznają się z etykietami preparatów i zasadami ostrożności – piktogramami, sprawdzają zapach, po czym trwa dyskusja nt. zasad bezpieczeństwa podczas stosowania środków czyszcząco‑wybielających.
Nauczyciel inicjuje dyskusję, zadając pytanie: Jakie informacje o właściwościach chemicznych chloru można odczytać z układu okresowego (konfiguracja elektronowa, elektroujemność)?
Uczniowie analizują treści, zawarte w e‑materiale dotyczące właściwości chemicznych chloru: stopnie utlenienia chloru, jego aktywność chemiczna, otrzymywanie chlorowodoru, tlenki chloru, kwasy tlenowe chloru (ich moc i właściwości utleniające). Do tekstu układają pytania, a po wyznaczonym czasie, na forum klasy, nawzajem je sobie zadają i jednocześnie udzielają na nie odpowiedzi. Pozostałe osoby weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.
Symulacja interaktywna – praca w parach. Uczestnicy zajęć zapoznają się z medium bazowym. Wykonują polecenie do medium bazowego.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie, nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie, na skali temperatury, zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłem/łam się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie jego nieobecności na lekcji.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
W jakim stanie skupienia chlor występuje w warunkach normalnych?
Jakie właściwości fizyczne cechują chlor?
Dlaczego chlor może spowodować lub intensyfikować pożar?
Czy chlor może być zagrożeniem dla życia człowieka, dlaczego?
Jakie znasz związki chloru występujące w przyrodzie?
Na jakich stopniach utlenienia może występować chlor?
Jakie znasz kwasy tlenowe chloru?
Jak się przedstawia moc kwasów tlenowych chloru i ich właściwości utleniające?
Nauczyciel przygotowuje przykładowe środki czyszczące i wybielające w opakowaniach z etykietami, zawierającymi związki chloru – np. żel do WC, wybielacz.
Doświadczenie chemiczne – „Otrzymywanie chloru oraz badanie jego wybranych właściwości fizykochemicznych”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: kolba kulista płaskodenna, łyżeczka, pipeta/wkraplacz, cylindry miarowe, łyżeczka do spalań, palnik, zapalniczka, zlewka, krążki bibuły.
Odczynniki chemiczne: manganian(VII) potasu, woda destylowana, kwas chlorowodorowy.
Instrukcja wykonania:
Do kolby kulistej płaskodennej wsyp manganian(VII)potasu. Z wkraplacza dodajemy niewielkimi porcjami stężony kwas solny. Zbieramy wydzielający się gaz w cylindrach.
Na łyżce do spalań ogrzewamy opiłki żelaza w płomieniu palnika. Rozżarzone opiłki wprowadzamy do cylindra z chlorem i zakrywamy krążkiem bibuły. Następnie do cylindra wlewamy wodę i obserwujemy kolor roztworu.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: