Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie właściwości fizykochemiczne posiada chlor?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (Cl2, O2, N2, S), chloru, siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu).

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

10/) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (Cl2, Br2, O2, N2, S), chloru, bromu i siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu); chloru z wodą;

11) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców;

12) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg wykaże, że np. brom jest pierwiastkiem bardziej aktywnym niż jod, a mniej aktywnym niż chlor; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje właściwości fizyczne i chemiczne chloru;

  • podaje przykłady związków chemicznych metali i niemetali z chlorem;

  • określa, jak zmienia się moc kwasów tlenowych chloru wraz ze zwiększaniem się stopnia utlenienia chloru;

  • porównuje właściwości chloru z innymi pierwiastkami z grupy 17.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • termometr;

  • doświadczenie chemiczne;

  • symulacja interaktywna;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • układy okresowe;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału: Czy można rozdzielić sól kuchenną na osobne pierwiastki? W jaki sposób?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pytania „Jakimi właściwościami fizykochemicznymi charakteryzuje się chlor?”. Nauczyciel może użyć aplikacji Mentimeter, z wykorzystaniem tabletów/smartfonów. Uczniowie na tabletach/smartfonach wpisują właściwości fizyczne i chemiczne chloru, które widoczne będą na głównym ekranie, a do których będzie można się odnieść indywidualnie w trakcie lekcji.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Doświadczenie chemiczne – „Otrzymywanie chloru oraz badanie jego wybranych właściwości fizykochemicznych”. Nauczyciel wybiera dwóch uczniów do roli asystentów, przeprowadzających doświadczenia chemiczne (instrukcja w materiałach pomocniczych) w jego obecności pod wyciągiem. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, w których uczniowie zapisują schemat doświadczenia, obserwacje, równania reakcji chemicznych i wnioski. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby podają na forum efekty swojej pracy, a równania zapisują na tablicy. Nauczyciel i pozostali uczniowie weryfikują poprawność wypowiedzi i zapisów.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej treść ćwiczenia 1, zawartego w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie analizują dane w tabeli. Chętna osoba udziela odpowiedzi, po czym nauczyciel wyświetla  odpowiedź, podaną pod ćwiczeniem, celem sprawdzenia poprawności wypowiedzi ucznia.

  3. Demonstracja środka/środków czystości/wybielających, które zawierają związki chloru. Uczniowie zapoznają się z etykietami preparatów i zasadami ostrożności – piktogramami, sprawdzają zapach, po czym trwa dyskusja nt. zasad bezpieczeństwa podczas stosowania środków czyszcząco‑wybielających.

  4. Nauczyciel inicjuje dyskusję, zadając pytanie: Jakie informacje o właściwościach chemicznych chloru można odczytać z układu okresowego (konfiguracja elektronowa, elektroujemność)?

  5. Uczniowie analizują treści, zawarte w e‑materiale dotyczące właściwości chemicznych chloru: stopnie utlenienia chloru, jego aktywność chemiczna, otrzymywanie chlorowodoru, tlenki chloru, kwasy tlenowe chloru (ich moc i właściwości utleniające). Do tekstu układają pytania, a po wyznaczonym czasie, na forum klasy, nawzajem je sobie zadają i jednocześnie udzielają na nie odpowiedzi. Pozostałe osoby weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie.

  6. Symulacja interaktywna – praca w parach. Uczestnicy zajęć zapoznają się z medium bazowym. Wykonują polecenie do medium bazowego.

  7. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie, nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie, na skali temperatury, zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie jego nieobecności na lekcji.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • W jakim stanie skupienia chlor występuje w warunkach normalnych?

  • Jakie właściwości fizyczne cechują chlor?

  • Dlaczego chlor może spowodować lub intensyfikować pożar?

  • Czy chlor może być zagrożeniem dla życia człowieka, dlaczego?

  • Jakie znasz związki chloru występujące w przyrodzie?

  • Na jakich stopniach utlenienia może występować chlor?

  • Jakie znasz kwasy tlenowe chloru?

  • Jak się przedstawia moc kwasów tlenowych chloru i ich właściwości utleniające?

  1. Nauczyciel przygotowuje przykładowe środki czyszczące i wybielające w opakowaniach z etykietami, zawierającymi związki chloru – np. żel do WC, wybielacz.

  2. Doświadczenie chemiczne – „Otrzymywanie chloru oraz badanie jego wybranych właściwości fizykochemicznych”.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: kolba kulista płaskodenna, łyżeczka, pipeta/wkraplacz, cylindry miarowe, łyżeczka do spalań, palnik, zapalniczka, zlewka, krążki bibuły.

Odczynniki chemiczne: manganian(VII) potasu, woda destylowana, kwas chlorowodorowy.

Instrukcja wykonania:

  • Do kolby kulistej płaskodennej wsyp manganian(VII)potasu. Z wkraplacza dodajemy niewielkimi porcjami stężony kwas solny. Zbieramy wydzielający się gaz w cylindrach.

  • Na łyżce do spalań ogrzewamy opiłki żelaza w płomieniu palnika. Rozżarzone opiłki wprowadzamy do cylindra z chlorem i zakrywamy krążkiem bibuły.  Następnie do cylindra wlewamy wodę i obserwujemy kolor roztworu.

  1. Karty charakterystyk substancji chemicznych.

  2. Karta pracy ucznia:

R1WBAWbKZJmCQ

Plik PDF o rozmiarze 65.46 KB w języku polskim