Zauważ, że po stronie substratów chlor występuje na dwóch różnych stopniach utlenienia, a po stronie produktów na jednym.
Redukcja:
Utlenianie:
Dodajemy równania stronami:
Uzyskujemy ostateczna formę równania reakcji w formie cząsteczkowej:
2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij równania reakcji.
RTzv6cgjm6B6k
21
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij, dlaczego chlor wypiera cięższe fluorowce z ich soli?
RxzSRX7ebNOpA
W dół grupy maleje aktywność fluorowców. Wartości potencjałów standardowych chloru, bromu i jodu wynoszą odpowiednio , i .
Chlor ma wyższy potencjał standardowy niż brom czy jod, dlatego jest silniejszym utleniaczem od tych pierwiastków i utlenia on jony bromkowe i jodkowe do bromu i jodu cząsteczkowego, a sam redukuje się do anionów chlorkowych.
31
Ćwiczenie 7
Przeprowadzono reakcję wody chlorowej z roztworu bromku potasu o stężeniu . Oblicz masę otrzymanego bromu. Przyjmij, że wydajność reakcji wyniosła . Wynik podaj z dokładnością do .
RBjq6XnMW3XbL
RuRQO158DFGWg
Zapisz równanie reakcji chemicznej i na jego podstawie przeanalizuj stosunki masowe związków zawierających brom przed i po reakcji – skorzystaj z mas molowych tych związków. Pamiętaj o obliczeniu masy bromku potasu, która zawarta jest w użytym roztworze.
Powstało bromu.
31
Ćwiczenie 8
Przeprowadzano szereg doświadczeń w celu porównania aktywności chloru, bromu i jodu. Po ich zakończeniu, sformułowano wnioski w postaci równań reakcji:
.
Korzystając z powyższych informacji, uszereguj badane fluorowce pod względem ich aktywności, od największej do najmniejszej (fluorowiec z największą aktywnością u góry).
R1FrzJFdidTb3
Zaproponuj doświadczenie, potwierdzające, że brom jest pierwiastkiem bardziej aktywnym od jodu. Narysuj schemat w zeszycie do chemii. Podaj obserwacje.
R1WYEqqrzEl0l
R1ZaqymbdFxQO
Skorzystaj z informacji zawartych w równaniach reakcji, przedstawionych w poleceniu zadania.