Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Poetycka afirmacja miłości. Snuć miłość... Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna w tekście środki artystycznego wyrazu i omówi ich funkcje;
odczyta w utworze sensy uniwersalne;
dokona analizy utworu Snuć miłość... Adama Mickiewicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
duże arkusze papieru.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom zastanowienie się nad tym, z czym kojarzą słowo miłość. Prosi o wyszukanie w różnych źródłach informacji na temat motywu miłości. Informuje również uczniów, aby na lekcję przynieśli materiał ilustracyjny potrzebny do przygotowania mapy myśli.
Faza wprowadzająca:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo MIŁOŚĆ. Uczniowie na dużym arkuszu papieru tworzą mapę myśli związaną z tym słowem. Umieszczają na niej synonimy tego słowa, wszystkie skojarzenia, tytuły utworów literackich, ozdabiają materiał. Prezentują wyniki swojej pracy (np. w formie powieszenia planszy na ścianie).
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel na podstawie tekstu w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” w e‑materiale rozmawia z uczniami o sztuce lirycznej Mickiewicza. Prosi, by przeanalizowali wybrany zamieszczony utwór i sformułowali spostrzeżenia. Wykonują również ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 2‑7 z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie odpowiedzi i weryfikuje ich poprawność.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Audiobook”. Udostępnia uczniom nagranie. Po wysłuchaniu materiału uczniowie dzielą się na dwie grupy. Jedna wykonuje polecenie 1, druga polecenie 2 z sekcji. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji, zwracając uwagę na zawarte w nim słowo „afirmacja”. Prosi uczniów o uzasadnienie trafności tego określenia w kontekście wiadomości zdobytych na lekcji. Następnie omawia kryteria sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”: Obejrzyj galerię, a następnie wybierz obraz, który twoim zdaniem najlepiej koresponduje z utworem Snuć miłość.... Uzasadnij wybór, formułując dwa argumenty.
Materiały pomocnicze:
Alina Witkowska, Mickiewicz. Słowo i czyn, Warszawa 1983.
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Polonistyczne_Studies_in_Polish_Literature/Prace_Polonistyczne_Studies_in_Polish_Literature‑r2003‑t58/Prace_Polonistyczne_Studies_in_Polish_Literature‑r2003‑t58‑s67‑77/Prace_Polonistyczne_Studies_in_Polish_Literature‑r2003‑t58‑s67‑77.pdf
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.