Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: W jaki sposób przebiega substytucja nukleofilowa?
Grupa docelowa: Uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje podstawowe różnice między mechanizmami typu SIndeks dolny NN2 oraz SIndeks dolny NN1
zestawia ze sobą i porównuje mechanizmy typu SIndeks dolny NN2 oraz SIndeks dolny NN1
pisze równania reakcji substytucji nukleofilowej dla różnych związków chemicznych;
wyjaśnia, w jaki sposób zachodzą reakcje substytucji nukleofilowej dla halogenków alkilowych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiałów źródłowych;
mapa myśli;
pogadanka;
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
animacje, technika bateria.
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: Gdzie mogą mieć zastosowanie reakcje substytucji nukleofilowej? Uczniowie mogą skorzystać z dostępnych źródeł informacji.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na postawione pytania celem przypomnienia wiadomości: Na czym polegają reakcje substytucji? Jakie znane są rodzaje substytucji? Jakie związki chemiczne mogą zostać poddane substytucji? Co to jest nukleofil?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rysuje na tablicy wzory grupowe cząsteczek: 2‑chloro‑2-metylopropanu oraz chloroetanu i zadaje pytanie uczniom: W jaki sposób otrzymać z nich odpowiednio: 2‑metylopropan‑2-ol oraz etanol? Uczniowie podają swoje propozycje i zapisują równania reakcji chemicznych na tablicy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej pierwszą animację zawartą w multimedium e‑materiału.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej drugą animację, zawartą w multimedium e‑materiału.
Nauczyciel wskazuje na to, że reakcja substytucji nukleofilowej typu SIndeks dolny NN1 zachodzi również w warunkach kwasowych, kiedy grupą opuszczającą jest cząsteczka wody. Przykładem mogą być reakcje trzeciorzędowych alkoholi z HCl lub HBr (tzw. próba Lucasa pozwalająca na rozróżnienie alkoholi różniących się rzędowością).
Chętny uczeń zapisuje na tablicy przykładowe równanie reakcji trzeciorzędowego alkoholu ze stężonym HCl. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność zapisu.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają małymi kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana przez uczniów w trakcie przygotowywania się do lekcji i/lub pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki dla uczniów.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Na czym polegają reakcje substytucji nukleofilowej?
Jakie znane są typy substytucji nukleofilowej?
Na czym polega substytucja nukleofilowa zachodząca poprzez mechanizm jednocząsteczkowy?
Na czym polega substytucja nukleofilowa zachodząca poprzez mechanizm dwucząsteczkowy?