Dla nauczyciela
Autor: Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Pieśń Wodnika i Panny, czyli wątek miłosny w Madame Antoniego Libery
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje wątek miłosny przedstawiony w powieści Madame;
rozpoznaje funkcjonalność zabiegów językowych i składniowych stosowanych przez autora powieści;
formułuje wypowiedź argumentacyjną;
opracowuje własną wersję sceny ostatniego spotkania bohaterów;
ilustruje swoją wypowiedź celowo dobranymi cytatami;
porządkuje wiadomości na temat tekstów kultury podejmujących temat miłości.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda poglądowa;
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem literackim.
Formy zajęć
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
analizowanie tekstów;
samokształcenie.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;
tekst powieści Antoniego Libery Madame;
Słownik mitów i tradycji kultury.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca:
1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli tytuły tekstów kultury podejmujących temat fascynacji bohatera kobietą dojrzałą, która odegrała ważną rolę w jego życiu. Uczniowie korzystając z burzy mózgów, wymieniają przykładowo:
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz (znajomość Tadeusza i Telimeny);
Juliusz Słowacki Kordian (miłość bohatera do Laury);
John Smith film Młodzi gniewni;
Stephen Daldry film Lektor.
2. Nauczyciel prosi uczniów o refleksje dotyczące przyczyn tych fascynacji.
Przykładowe czynniki:
dojrzałość, wyjątkowość, atrakcyjność, tajemniczość, niedostępność, potrzeba odwzajemnienia, pojawienie się bohaterki w ważnym momencie życia młodego mężczyzny inne.
3. Nauczyciel podsumowuje część wstępną i podaje jej związek z celem oraz tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Nauczycie proponuje, aby uczniowie wypowiedzieli się na temat sposobu ukształtowania w powieści Madame wątku miłości bohatera do nauczycielki.
Czy jest to dla ciebie historia interesująca?
Co zwróciło Twoją uwagę?
Czy taki sposób mówienia o uczuciu może interesować współczesnego odbiorcę?
2. Nauczyciel odnosi się do wypowiedzi uczniów i proponuje im analizę miłosnej fascynacji bohatera- narratora piękną i niedostępną romanistką.
3. Nauczyciel organizuje pracę 4 grup. Zadaniem każdej z nich jest opracowanie i przedstawienie wybranego/wylosowanego etapu znajomości bohatera i jego nauczycielki (na podstawie prezentacji multimedialnej).
Grupa I. Madame
Grupa II. Śledztwo
Grupa III. Ostatni taniec
Grupa IV. Bilans
4. Nauczyciel ustala z uczniami kryteria oceny, które pozwolą na efektywną pracę z tekstem i przedstawienie jej wyników. Przykładowo ocenie podlegają:
kreatywność prezentacji,
funkcjonalność wykorzystania cytatów z e‑materiału oraz cytatów wybranych przez uczniów z powieści Madame,
analiza językowych środków wyrazu, które służą mówieniu o emocjach bohatera, nazywają jego postawy, charakteryzują nauczycielkę,
wpisanie miłosnej fascynacji bohatera w konteksty kulturowe, które podpowiada e- materiał lub inne.
5. Grupy przedstawiają efekty swojej pracy. Prezentacje podlegają ocenie koleżeńskiej.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie wskazali w omawianym wątku miłosnym powieści Antoniego Libery nawiązania do kultury wysokiej oraz związki z kulturą masową.
2. Uczniowie definiują dwa typy kultury wpisane w polecenie i poszukują związków z powieścią Madame. Przykładowo:
Kultura wysoka | - liczne nawiązania intertekstualne (odniesienia do tekstów kultury), - sposób mówienia o miłości (wyszukane słownictwo), - ujęcie motywu w kategorii mitu |
Kultura masowa | - sam schemat fabularny (miłość ucznia do nauczycielki), - połączenie wątku miłosnego z wątkiem detektywistycznym (odkrywanie tajemnic nauczycielki) |
3. Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń zapisał na kartce samoprzylepnej jedną cechę wątku miłosnego w powieści Madame, która jego zdaniem czyni tę fascynację ucznia wyjątkową. Uczniowie umieszczają kartki na tablicy, odczytują głośno swoje wskazania, grupują powtarzające się. Jest to forma ewaluacji zajęć.
Przykładowo: czas, w którym rozgrywa się akcja, brak dalszego ciągu znajomości, historia nie jest banalna, miłość to mit młodości, opowieść o potrzebie kochania.
Praca domowa:
Nauczyciel formułuje na podstawie e‑materiału zadanie domowe do wyboru.
1. Zapoznaj się z fragmentem artykułu Kazimiery Szczuki pt. Forma i chłopiec. Zajmij stanowisko wobec hipotezy autorki na temat uczucia bohatera powieści Madame do jego nauczycielki. Sformułuj wypowiedź argumentacyjną, w której odniesiesz się do treści utworu Antoniego Libery. Wypowiedź powinna liczyć co najmniej 250 słów.
Forma i chłopiecSzkolne wypracowanie naszego bohatera, poświęcone Goethemu i astrologii, a zatytułowane Pieśń Wodnika i Panny, które on sam określa mianem blagi, odegra niezwykle istotną rolę w powieści. Zeszyt z tą pracą popchnie niewidzialne na pierwszym planie, ale doniosłe zdarzenia fabuły Madame. Zabrany chłopcu umożliwi - pośrednio - nauczycielce wyjazd za granicę, a w każdym razie przewędruje do plastikowej teczki dyrektora Service Culturel ambasady francuskiej, aby zaświadczyć o świetnych rezultatach pracy Madame. Być może więc jednak był nasz bohater w jej życiu rycerzem, wybawicielem, który przyczynił się do jej wyzwolenia, ucieczki z kraju «czerwonych pigmejów», którzy zniewolili dumną Wiktorię.
2. Zaprezentuj pisemnie scenę ostatniego spotkania bohatera- narratora z jego romanistką. Przyjmując perspektywę nauczycielki, uwzględnij, co mogła czuć bohaterka odprowadzana przez zakochanego w niej ucznia i świadoma tego, że będzie mogła opuścić Polskę.
Materiały pomocnicze
Kazimiera Szczuka, Forma i chłopiec, Res Publica Nowa, 1999, nr 1/2.
Mateusz Stróżyński, Hipolit jako Edyp: reinterpretacja mitu w powieści Antoniego Libery, Przestrzenie Teorii, 2018, nr 30.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Cytaty przywołane w multimedium bazowym oraz pomysł na prezentację porządkującą wątek miłości bohatera‑narratora do nauczycielki francuskiego można wykorzystać w części realizacyjnej lekcji oraz w czasie lekcji powtórzeniowych dotyczących fascynacji miłosnych w życiu bohaterów.