Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Pieśń Wodnika i Panny, czyli wątek miłosny w Madame Antoniego Libery

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
44) Antoni Libera, Madame;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje wątek miłosny przedstawiony w powieści Madame;

  • rozpoznaje funkcjonalność zabiegów językowych i składniowych stosowanych przez autora powieści;

  • formułuje wypowiedź argumentacyjną;

  • opracowuje własną wersję sceny ostatniego spotkania bohaterów;

  • ilustruje swoją wypowiedź celowo dobranymi cytatami;

  • porządkuje wiadomości na temat tekstów kultury podejmujących temat miłości.

Strategie nauczania

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania

  • metoda poglądowa;

  • rozmowa kontrolowana;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • praca z tekstem literackim.

Formy zajęć

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • analizowanie tekstów;

  • samokształcenie.

Środki dydaktyczne

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;

  • tekst powieści Antoniego Libery Madame;

  • Słownik mitów i tradycji kultury.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli tytuły tekstów kultury podejmujących temat fascynacji bohatera kobietą dojrzałą, która odegrała ważną rolę w jego życiu. Uczniowie korzystając z burzy mózgów, wymieniają przykładowo:

  • Adam Mickiewicz Pan Tadeusz (znajomość Tadeusza i Telimeny);

  • Juliusz Słowacki Kordian (miłość bohatera do Laury);

  • John Smith film Młodzi gniewni;

  • Stephen Daldry film Lektor.

2. Nauczyciel prosi uczniów o refleksje dotyczące przyczyn tych fascynacji.
Przykładowe czynniki:
dojrzałość, wyjątkowość, atrakcyjność, tajemniczość, niedostępność, potrzeba odwzajemnienia, pojawienie się bohaterki w ważnym momencie życia młodego mężczyzny inne.

3. Nauczyciel podsumowuje część wstępną i podaje jej związek z celem oraz tematem lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Nauczycie proponuje, aby uczniowie wypowiedzieli się na temat sposobu ukształtowania w powieści Madame wątku miłości bohatera do nauczycielki.

  • Czy jest to dla ciebie historia interesująca?

  • Co zwróciło Twoją uwagę?

  • Czy taki sposób mówienia o uczuciu może interesować współczesnego odbiorcę?

2. Nauczyciel odnosi się do wypowiedzi uczniów i proponuje im analizę miłosnej fascynacji bohatera- narratora piękną i niedostępną romanistką.

3. Nauczyciel organizuje pracę 4 grup. Zadaniem każdej z nich jest opracowanie i przedstawienie wybranego/wylosowanego etapu znajomości bohatera i jego nauczycielki (na podstawie prezentacji multimedialnej).

Grupa I. Madame

Grupa II. Śledztwo

Grupa III. Ostatni taniec

Grupa IV. Bilans

4. Nauczyciel ustala z uczniami kryteria oceny, które pozwolą na efektywną pracę z tekstem i przedstawienie jej wyników. Przykładowo ocenie podlegają:

  • kreatywność prezentacji,

  • funkcjonalność wykorzystania cytatów z e‑materiału oraz cytatów wybranych przez uczniów z powieści Madame,

  • analiza językowych środków wyrazu, które służą mówieniu o emocjach bohatera, nazywają jego postawy, charakteryzują nauczycielkę,

  • wpisanie miłosnej fascynacji bohatera w konteksty kulturowe, które podpowiada e- materiał lub inne.

5. Grupy przedstawiają efekty swojej pracy. Prezentacje podlegają ocenie koleżeńskiej.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie wskazali w omawianym wątku miłosnym powieści Antoniego Libery nawiązania do kultury wysokiej oraz związki z kulturą masową.

2. Uczniowie definiują dwa typy kultury wpisane w polecenie i poszukują związków z powieścią Madame. Przykładowo:

Kultura wysoka

- liczne nawiązania intertekstualne (odniesienia do tekstów kultury), 

- sposób mówienia o miłości (wyszukane słownictwo), 

- ujęcie motywu w kategorii mitu 

Kultura masowa 

- sam schemat fabularny (miłość ucznia do nauczycielki),

- połączenie wątku miłosnego z wątkiem detektywistycznym (odkrywanie tajemnic nauczycielki) 

3. Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń zapisał na kartce samoprzylepnej jedną cechę wątku miłosnego w powieści Madame, która jego zdaniem czyni tę fascynację ucznia wyjątkową. Uczniowie umieszczają kartki na tablicy, odczytują głośno swoje wskazania, grupują powtarzające się. Jest to forma ewaluacji zajęć.

Przykładowo: czas, w którym rozgrywa się akcja, brak dalszego ciągu znajomości, historia nie jest banalna, miłość to mit młodości, opowieść o potrzebie kochania.

Praca domowa:

Nauczyciel formułuje na podstawie e‑materiału zadanie domowe do wyboru.

1. Zapoznaj się z fragmentem artykułu Kazimiery Szczuki pt. Forma i chłopiec. Zajmij stanowisko wobec hipotezy autorki na temat uczucia bohatera powieści Madame do jego nauczycielki. Sformułuj wypowiedź argumentacyjną, w której odniesiesz się do treści utworu Antoniego Libery. Wypowiedź powinna liczyć co najmniej 250 słów.

1
Kazimiera Szczuka Forma i chłopiec

Szkolne wypracowanie naszego bohatera, poświęcone Goethemu i astrologii, a zatytułowane Pieśń Wodnika i Panny, które on sam określa mianem blagi, odegra niezwykle istotną rolę w powieści. Zeszyt z tą pracą popchnie niewidzialne na pierwszym planie, ale doniosłe zdarzenia fabuły Madame. Zabrany chłopcu umożliwi - pośrednio - nauczycielce wyjazd za granicę, a w każdym razie przewędruje do plastikowej teczki dyrektora Service Culturel ambasady francuskiej, aby zaświadczyć o świetnych rezultatach pracy Madame. Być może więc jednak był nasz bohater w jej życiu rycerzem, wybawicielem, który przyczynił się do jej wyzwolenia, ucieczki z kraju «czerwonych pigmejów», którzy zniewolili dumną Wiktorię.

7 Źródło: Kazimiera Szczuka, Forma i chłopiec, „Res Publica Nowa” 1999, nr 1/2, s. 97.

2. Zaprezentuj pisemnie scenę ostatniego spotkania bohatera- narratora z jego romanistką. Przyjmując perspektywę nauczycielki, uwzględnij, co mogła czuć bohaterka odprowadzana przez zakochanego w niej ucznia i świadoma tego, że będzie mogła opuścić Polskę.

Materiały pomocnicze

Kazimiera Szczuka, Forma i chłopiec, Res Publica Nowa, 1999, nr 1/2.

Mateusz Stróżyński, Hipolit jako Edyp: reinterpretacja mitu w powieści Antoniego Libery, Przestrzenie Teorii, 2018, nr 30.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Cytaty przywołane w multimedium bazowym oraz pomysł na prezentację porządkującą wątek miłości bohatera‑narratora do nauczycielki francuskiego można wykorzystać w części realizacyjnej lekcji oraz w czasie lekcji powtórzeniowych dotyczących fascynacji miłosnych w życiu bohaterów.