Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Przemiany w deklinacji polskiej: rzeczownik rodzaju żeńskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
wybiera przykłady przemian rzeczowników w internetowej poradni językowej;
tworzy mapę myśli na temat deklinacji rzeczoników rodzaju żeńskiego;
wyjaśnia, jaka obecnie końcówka występuje najcześciej w dopełniaczu liczby mnogiej;
redaguje notatkę syntetyzującą.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby odszukali w poradni językowej https://sjp.pwn.pl/ przykłady przemian wybranych rzeczowników rodzaju żeńskiego.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie prezentują znalezione w domu przykłady, np.
W kolędzie są aniołowieze skrzydły białymi
, a w Panu Tadeuszu konfederatkaz czaplinymi pióry
. Znalazłem więcej cytatów z pióry – we wszystkich był to narzędnik. Jest zatem pióry (skrzydły itp.) wyłącznie narzędnikiem czy zbyt pochopny to wniosek? Rzeczowniki pióro i skrzydło odmieniały się według deklinacji nijakiej twardotematowej. Tylko w N. lm. miały końcówkę -y (pióry, skrzydły); została ona zastąpiona przez -ami (z deklinacji żeńskiej). Dawna końcówka -y przetrwała jeszcze w wyrażeniach typu przed laty, dobrymi słowy.
Krystyna Długosz‑Kurczabowa, Uniwersytet WarszawskiNauczyciel informuje, że przez lata zmieniała się deklinacja rzeczowników w każdym rodzaju, z tym że na tej lekcji będą omawiane rzeczowniki rodzaju żeńskiego. Może podać konkretny przykład, choćby wyraz planeta.
[...] w XVI wieku rzeczownik planeta miał rodzaj męski zgodnie z jego grecką i łacińską etymologią. Stopniowo pod wpływem analogii do polskich rzeczowników żeńskich z końcówką -a (a taką nietypową dla rzeczowników męskich końcówkę miał analizowany rzeczownik) zaczął być traktowany jako rzeczownik żeński. Słownik polszczyzny XVI wieku notuje 74 użycia leksemu planeta w rodzaju męskim i tylko 25 w rodzaju żeńskim. Według Słownika również forma dopełniacza liczby mnogiej planetow jest częstsza (wyekscerpowano 39 takich form) niż współczesna forma planet (formy tej użyto 26 razy)
.
Stafeńczyk W.T, Kategoria rodzaju i przypadka polskiego rzeczownika. Próba synchronicznej analizy morfologicznej, Kraków 2007.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wspólnie z uczniami tworzy na dużym arkuszu papieru mapę myśli związaną z informacjami zamieszczonymi w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w parach wykonują polecenia z sekcji „Audiobook”. Chętne osoby odczytują gotowe rozwiązania.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i również w parach pracują nad ćwiczeniami 2, 5, 7 i 8. Pozostałe zadania wykonywane są indywidualnie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wiesza w widocznym miejscu w klasie gotową mapę myśli. Prosi chętną osobę o podsumowanie wiadomości na temat przemian w deklinacji rzeczowników rodzaju żeńskiego.
Praca domowa:
Przygotuj notatkę syntetyzującą na temat przemian w deklinacji polskiej rzeczowników rodzaju żeńskiego.
Materiały pomocnicze:
Stafeńczyk W.T, Kategoria rodzaju i przypadka polskiego rzeczownika. Próba synchronicznej analizy morfologicznej, Kraków 2007.
Książek‑Bryłowa W., Skubalanka T., Wariantywność polskiej fleksji, Wrocław 1992
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.