Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Sposoby opisywania ciągów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
5) stosuje wzór na –ty wyraz i na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje ciąg różnymi sposobami (słownie, za pomocą wzoru, wykresu, zbioru uporządkowanych par)
ciąg określony za pomocą kilku wyrazów opisuje innymi sposobami
wykorzystuje własności ciągów liczbowych do rozwiązywania zadań z teorii liczb
rozwija umiejętności związane z tworzeniem, analizowaniem i rozwiązywaniem zadań opartych na analogii
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
ja i ty
para za parą
Formy pracy:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą ja i ty powtarzają wiadomości dotyczące ciągów (uczniowie nawzajem zadają sobie pytania dotyczące ciągów i odpowiadają na nie).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie siedzący w tej samej ławce tworzą parę. Najpierw zapoznają się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” (oprócz Przykładu 4 i Przykładu 5) i w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Następnie opisują wymyślony przez siebie ciąg jednym ze sposobów. Kartkę z opisem ciągu przekazują parze uczniów z sąsiedniej ławki. Uczniowie, którzy otrzymali kartkę dopisują opis ciągu innym sposobem i przekazują ja następnej parze, która postępuje podobnie. I tak, aż do wyczerpania pomysłów. Para, która już nie wymyśli nowego opisu, oddaje kartkę twórcom pierwszego opisu.
W ten sposób każda para uczniów powinna dokonać co najmniej 5 – 10 opisów. Ważne jest, aby za każdym razem próbowała opisać ciąg innym sposobem.
Ostatnim elementem tej części zajęć jest wspólne rozwiązanie na tablicy Przykładu 4 i Przykładu 5.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, na podstawie otrzymanych opisów ciągów, sporządzają wspólny graf sposobów opisu ciągów.
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności. Zwracając szczególną uwagę na efektywność pracy w parach.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę par.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Pojęcie ciągu. Ciąg jako funkcja zmiennej naturalnej
Wskazówki metodyczne:
Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać omawiając sposoby opisu funkcji o dziedzinie skończonej (dyskretnej).