Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Rola religii w społeczeństwie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

II. Różnorodność kulturowa.

Uczeń:

7) charakteryzuje religię jako zjawisko społeczne; analizuje religijność we współczesnym społeczeństwie polskim i porównuje ją z religijnością w innym społeczeństwie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie religii;

  • charakteryzuje miejsce religii w systemie społecznym;

  • analizuje różne ujęcia religii jako zjawiska społecznego;

  • ocenia znaczenie religii w życiu człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śnieżnej;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca;

  • mapa myśli.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A5, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję religii, zapisują na kartkach A5, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją pojęcia. Wspólnie też mogą wybrać tę, którą uważają za najlepszą.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny.

2. Podział na 5‑osobowe grupy. Zespoły losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Grupa, która jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.

3. Praca z multimedium – wirtualny spacer. Uczniowie zapoznają się z materiałem. Następnie dzielą się na cztery zespoły. Każdy z nich poszukuje w zasobach internetowych symbolicznych przedmiotów związanych z wybraną religią: buddyzmem, chrześcijaństwem, islamem i hinduizmem (ćw. 1 dołączone do spaceru). Po ustalonym czasie reprezentanci grup przedstawiają na forum rezultaty pracy.

4. Praca w parach ze schematem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie wykonują ćwiczenie 2 do multimedium oraz porównują z innymi parami podane odpowiedzi. W razie potrzeby nauczyciel weryfikuje odpowiedzi.

5. Dyskusja na temat religijności współczesnego człowieka: „Czy jest on jeszcze istotą religijną?”, „Czy religia zajmuje ważne miejsce w jego życiu?”. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę, a wnioski uczniowie umieszczają w ćwiczeniu 3 do multimedium.

6. Indywidualne wykonanie ćwiczeń interaktywnych 5–8. Uczniowie przygotowują przy tym uzasadnienia swoich odpowiedzi. Chętne/wybrane osoby przedstawiają je na forum klasy.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie na tablicy tworzą mapę myśli do lekcji wokół tematu „Religia jako zjawisko społeczne”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

  • Georg Simmel, Socjologia, Warszawa 2005.

  • Norbert Elias, Czym jest socjologia, Warszawa 2010.

  • Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2020.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się z multimediami przed lekcją i wykonać prezentację multimedialną na temat religijności współczesnego człowieka.