Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Tożsamość polska członków Polonii
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
4) analizuje przyczyny zamieszkiwania Polaków poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (potoki emigracyjne, zmiana granic i wysiedlenia); wyjaśnia zróżnicowanie form i treści tożsamości polskiej tych osób.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia zróżnicowanie form i treści tożsamości polskiej członków Polonii;
wskazuje czynniki wpływające na utrzymanie tożsamości polskiej wśród członków Polonii;
definiuje pojęcia: „tożsamość narodowa”, „asymilacja”, „Polonia”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Uczniowie w sieci wyszukują informacje nt. inicjatyw polonijnych.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Tożsamość polska członków Polonii” i celów zajęć.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Wybrane lub chętne osoby przedstawiają informacje na temat działań Polonii i wydarzeń z nią związanych.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Wirtualny spacer”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują dołączone ćwiczenie, korzystając z zasobów internetowych.
Podział na dwie grupy. Pierwsza z nich przygotowuje argumenty przemawiające za tym, by członkowie Polonii mogli głosować w wyborach. Druga z nich – przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję.
Chętna lub wybrana osoba podsumowuje dyskusję. Za pomocą mapy myśli uczniowie redagują zwięzłą notatkę dotyczącą plusów i minusów tego, że Polonia ma możliwość głosowania w wyborach.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Jesteś za czy przeciw temu, że Polonia bierze udział w wyborach? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Materiały pomocnicze:
Rządowy program współpracy z Polonią i Polakami za granicą w latach 2015–2020, 2015 r., dostępny w internecie: gov.pl.
Statut Stowarzyszenia Wspólnota Polska, dostępny w internecie: wspolnotapolska.org.pl.
Tomasz Ferenc, Polska, Polonia, Polacy. Niejednoznaczność opinii, uczuć i postaw wśród współczesnych artystów‑emigrantów, „Kultura Współczesna: Teoria, Interpretacje, Krytyka” 2015, nr 1, s. 146.
Jarosław Derlicki, Narodziny czy odrodzenie? Polska tożsamość w Mołdawii, „Etnografia Polska”, t. XLVII, 2003, s. 179.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać spacer wirtualny jako inspirację do przygotowania prezentacji dotyczących innych miejsc na świecie ważnych dla Polonii.