Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Tożsamość polska członków Polonii

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Aspekty etniczne życia społecznego.

Uczeń:

4) analizuje przyczyny zamieszkiwania Polaków poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (potoki emigracyjne, zmiana granic i wysiedlenia); wyjaśnia zróżnicowanie form i treści tożsamości polskiej tych osób.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia zróżnicowanie form i treści tożsamości polskiej członków Polonii;

  • wskazuje czynniki wpływające na utrzymanie tożsamości polskiej wśród członków Polonii;

  • definiuje pojęcia: „tożsamość narodowa”, „asymilacja”, „Polonia”.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, żeby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

  2. Uczniowie w sieci wyszukują informacje nt. inicjatyw polonijnych.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Tożsamość polska członków Polonii” i celów zajęć.

  2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Wybrane lub chętne osoby przedstawiają informacje na temat działań Polonii i wydarzeń z nią związanych.

  2. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Wirtualny spacer”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują dołączone ćwiczenie, korzystając z zasobów internetowych.

  3. Podział na dwie grupy. Pierwsza z nich przygotowuje argumenty przemawiające za tym, by członkowie Polonii mogli głosować w wyborach. Druga z nich – przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję.

  4. Chętna lub wybrana osoba podsumowuje dyskusję. Za pomocą mapy myśli uczniowie redagują zwięzłą notatkę dotyczącą plusów i minusów tego, że Polonia ma możliwość głosowania w wyborach.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

  2. Jesteś za czy przeciw temu, że Polonia bierze udział w wyborach? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Materiały pomocnicze:

  • Rządowy program współpracy z Polonią i Polakami za granicą w latach 2015–2020, 2015 r., dostępny w internecie: gov.pl.

  • Statut Stowarzyszenia Wspólnota Polska, dostępny w internecie: wspolnotapolska.org.pl.

  • Tomasz Ferenc, Polska, Polonia, Polacy. Niejednoznaczność opinii, uczuć i postaw wśród współczesnych artystów‑emigrantów, „Kultura Współczesna: Teoria, Interpretacje, Krytyka” 2015, nr 1, s. 146.

  • Jarosław Derlicki, Narodziny czy odrodzenie? Polska tożsamość w Mołdawii, „Etnografia Polska”, t. XLVII, 2003, s. 179.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać spacer wirtualny jako inspirację do przygotowania prezentacji dotyczących innych miejsc na świecie ważnych dla Polonii.