1
Pokaż ćwiczenia:
R1MFlhH68xYPU1
Ćwiczenie 1
Wskaż cechę tożsamości dwukierunkowej. Możliwe odpowiedzi: 1. określa osoby traktujące polskość jako sprawę prywatną, a „na zewnątrz” identyfikujące się z wartościami kraju osiedlenia, w którym dobrze się zaadaptowały, 2. cechuje osoby, które, choć same identyfikują się z polskością, nie są postrzegane jako inne przez otoczenie w nowym kraju osiedlenia, 3. charakteryzuje osoby, które utrzymują ścisłe kontakty ze środowiskiem polonijnym, traktują język polski jako podstawowy język w codziennej komunikacji oraz są przywiązane do wartości narodowych i patriotycznych, 4. charakteryzuje osoby, które świadomie zatraciły wartości polskiej kultury i przejęły wartości kraju osiedlenia
R1EkPVB3J0axt1
Ćwiczenie 2
Wskaż, co nie wskazuje na przynależność do Polonii. Możliwe odpowiedzi: 1. polskie pochodzenie, 2. poczucie przynależności do narodu, 3. znajomość języka polskiego, 4. polskie nazwisko, 5. przynależność do organizacji polonijnych, 6. udział w życiu kulturalno‑oświatowym, 7. wstąpienie w związek małżeński z obywatelem Polski
R1BHu4EfMJUey1
Ćwiczenie 3
Możliwe odpowiedzi: Polonia, Polacy za granicą, Migranci. Możliwe odpowiedzi: Polonia, Polacy za granicą, Migranci. Możliwe odpowiedzi: Polonia, Polacy za granicą, Migranci. Możliwe odpowiedzi: Polonia, Polacy za granicą, Migranci. Możliwe odpowiedzi: Polonia, Polacy za granicą, Migranci. Możliwe odpowiedzi: Polonia, Polacy za granicą, Migranci
2
Ćwiczenie 4
RGt3RVKPO4emW
Na podstawie tekstu lekcji wskaż, które z działań wskazują na asymilację członka Polonii w środowisku kraju osiedlenia. (Uzupełnij).
RaySnkiAepk51
Kliknij w przycisk Porównaj swoją odpowiedź i zaznacz odpowiedź najbliższą swojej. Możliwe odpowiedzi: 1. brak kontaktów z Polską, 2. zawieranie małżeństw mieszanych pod względem etnicznym, 3. zanik wzajemnych uprzedzeń między asymilowanymi a społeczeństwem asymilującym, 4. nowa lojalność polityczna, 5. przejmowanie wzorów kulturowych kraju osiedlenia, 6. poczucie przynależności do wspólnoty lokalnej, 7. opanowanie lokalnego języka
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Rządowy program współpracy z Polonią i Polakami za granicą w latach 2015–2020

Przemiany demokratyczne rozpoczęte w 1989 r. były dla zachodniej części środowisk polonijnych powodem do satysfakcji. Wypełniona została jej polityczna i moralna powinność rzecznika praw Polski do w pełni suwerennego bytu. Wypełnieniu tej misji w wielu przypadkach towarzyszyła jednak świadomość utraty celu działalności polonijnej i politycznej motywacji do emigracji. Wyrazem solidarności Polonii całego świata z rodakami żyjącymi w kraju była pomoc społeczeństwu polskiemu w okresie stanu wojennego. Polonia amerykańska i kanadyjska efektywnie włączyły się w poparcie przystąpienia Polski do NATO, a niemal cała Polonia opowiedziała się za przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Znaczna część Polonii i Polaków za granicą chciałaby dalej wspierać Polskę. Znaczenie Polonii i Polaków przebywających za granicą w kształtowaniu w środowiskach zamieszkania i pracy rzetelnego wizerunku kraju, w tym obrony jego dobrego imienia, a także w pielęgnowaniu dziedzictwa narodowego za granicą, języka polskiego i kultury jest niezwykle istotne.

cyt Źródło: Rządowy program współpracy z Polonią i Polakami za granicą w latach 2015–2020, 2015 r., dostępny w internecie: gov.pl [dostęp 13.03.2020 r.].
RVCdxbPqXcegw
Zaznacz w tabeli jakie były główne cele działania Polonii przed rokiem 1989 i po nim.. Wspieranie Polski na drodze do odzyskania pełnej suwerenności. Możliwe odpowiedzi: Cele polonii przed 1989 rokiem, Cele Polonii po 1989 roku. Kształtowanie pozytywnego wizerunku Polski za granicą. Możliwe odpowiedzi: Cele polonii przed 1989 rokiem, Cele Polonii po 1989 roku. Pomoc materialna dla ofiar stanu wojennego. Możliwe odpowiedzi: Cele polonii przed 1989 rokiem, Cele Polonii po 1989 roku. Wspieranie dążeń Polski do integracji ze strukturami zachodnimi. Możliwe odpowiedzi: Cele polonii przed 1989 rokiem, Cele Polonii po 1989 roku
2
Ćwiczenie 6

Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” działa na rzecz wzmocnienia więzi członków Polonii z krajem pochodzenia. Zapoznaj się z fragmentem statutu określającego cele działania tej organizacji pozarządowej.

1
Statut Stowarzyszenia Wspólnota Polska

Celami stowarzyszenia są:

1. inspirowanie, wspomaganie i prowadzenie wszechstronnej współpracy Polonii oraz Polaków z zagranicy z ojczyzną w dziedzinach: oświaty, nauki, kultury, religii, gospodarki, turystyki i sportu,

2. propagowanie, wspieranie i prowadzenie nauczania języka polskiego oraz podtrzymywania jego znajomości wśród Polonii i Polaków mieszkających za granicą,

3. upowszechnianie w środowiskach polonijnych wiedzy o kulturze polskiej i współczesnych zjawiskach w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym kraju,

4. pogłębianie w Polsce wiedzy o Polonii i emigracji,

5. działanie na rzecz polskiego dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju,

6. pomoc w zapewnieniu opieki duszpasterskiej w języku polskim,

7. wspieranie dążeń emigracji i środowisk polonijnych do umacniania swych pozycji społeczno‑ekonomicznych w krajach osiedlenia,

8. obrona praw polskiej mniejszości narodowej,

9. działanie na rzecz rozwoju regionalnego.

cyt1 Źródło: Statut Stowarzyszenia Wspólnota Polska, dostępny w internecie: wspolnotapolska.org.pl [dostęp 13.03.2020 r.].
R1SyU9OV9ahaw
Przyporządkuj cele i działania organizacji „Wspólnota Polska” do obszarów charakteryzujących członków Polonii wskazanych w powyższym fragmencie. Język Możliwe odpowiedzi: 1. paragraf 4 pkt 1, 3, 5, 2. paragraf 4 pkt 1, 6, 3. paragraf 4 pkt 1, 2, 4. paragraf 4 pkt 1, 2, 3, 4 Oświata i wychowanie Możliwe odpowiedzi: 1. paragraf 4 pkt 1, 3, 5, 2. paragraf 4 pkt 1, 6, 3. paragraf 4 pkt 1, 2, 4. paragraf 4 pkt 1, 2, 3, 4 Duszpasterstwo i życie religijne Możliwe odpowiedzi: 1. paragraf 4 pkt 1, 3, 5, 2. paragraf 4 pkt 1, 6, 3. paragraf 4 pkt 1, 2, 4. paragraf 4 pkt 1, 2, 3, 4 Kultura i tradycje Możliwe odpowiedzi: 1. paragraf 4 pkt 1, 3, 5, 2. paragraf 4 pkt 1, 6, 3. paragraf 4 pkt 1, 2, 4. paragraf 4 pkt 1, 2, 3, 4
3
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem tekstu źródłowego i wykonaj polecenie.

1
Tomasz Ferenc Polska, Polonia, Polacy. Niejednoznaczność opinii, uczuć i postaw wśród współczesnych artystów‑emigrantów

Nie chciałem wejść w tę Polonię, żebyśmy barszcz sobie gotowali i bigos i rozmawiali, jak to jest źle w Polsce. Chciałem się czegoś nauczyć, wejść w inny kraj, chciałem tu zostać. Nie chciałem być Francuzem, chciałem zrozumieć tę kulturę, a żeby ją zrozumieć, trzeba w nią wejść, żyć jej rytmem. Przez długie lata unikałem Polonii [Malarz, grafik, plakacista, Paryż].

cyt2 Źródło: Tomasz Ferenc, Polska, Polonia, Polacy. Niejednoznaczność opinii, uczuć i postaw wśród współczesnych artystów‑emigrantów , „Kultura Współczesna: Teoria, Interpretacje, Krytyka” 2015, nr 1, s. 146.
R8Cfe3uRjLlkq
Na jaki rodzaj postawy asymilacyjnej wskazują wspomnienia bohatera poniższego tekstu? Możliwe odpowiedzi: 1. asymilacja kulturalna, 2. asymilacja strukturalna, 3. asymilacja identyfikacyjna, 4. asymilacja behawioralna
3
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem tekstu źródłowego i wykonaj zadanie.

1
Jarosław Derlicki Narodziny czy odrodzenie? Polska tożsamość w Mołdawii

Wyróżniam jej dwa bieguny – tożsamość historyczną (związaną z pochodzeniem) i instrumentalną (związaną ze świadomym wyborem). Pierwszy z tych biegunów występuje np. w dwóch polskich wioskach: w Styrczy i Słobodzie Raszkowskiej, drugi zaś – w Kiszyniowie i Bielcach. Wszystkie pozostałe skupiska Polaków mieszczą się, według mnie, bliżej jednego lub drugiego końca osi. Styrcza i Słoboda Raszkowska zawsze były społecznościami zamkniętymi, w których Polacy stanowili większość. Mimo że ich mieszkańcy mówią głównie po ukraińsku, to posiadają oni silną świadomość swego pochodzenia, pamiętają o przybyciu swoich przodków na te tereny. W okresie sowieckim posiadali oni liderów, którzy byli jednocześnie bardzo silnymi osobowościami i przywódcami religijnymi. Ten typ tożsamości uważam za tradycyjny i ulegający obecnie modernizacji na rzecz drugiego. Z kolei Polacy z Kiszyniowa i Bielc mieszkali w społeczeństwie mniej ortodoksyjnym, bardziej otwartym na zmiany i mieszanym etnicznie; byli mniejszością. W mieście ciężej było zbierać się na modły czy po kryjomu kultywować swoją polskość. To właśnie głównie oni świadomie dokonywali zmian narodowości, aby zapewnić sobie dostęp do edukacji czy kariery zawodowej – w związku z tym wybory tożsamościowe nie są dla nich niczym nowym.

cyt3 Źródło: Jarosław Derlicki, Narodziny czy odrodzenie? Polska tożsamość w Mołdawii, „Etnografia Polska” 2003, t. XLVII, s. 179.
R11oYhwWmhHuQ
Polonia ze Styrczy i Słobody Raszkowskiej Możliwe odpowiedzi: 1. tożsamość polska jest dziedziczona (pochodzenie), 2. wielojęzyczność, 3. brak zmian tożsamości, 4. język ukraiński, 5. tożsamość polska jest decyzją (wyborem), 6. częste zmiany tożsamości Polonia z Kiszyniowa i Bielc Możliwe odpowiedzi: 1. tożsamość polska jest dziedziczona (pochodzenie), 2. wielojęzyczność, 3. brak zmian tożsamości, 4. język ukraiński, 5. tożsamość polska jest decyzją (wyborem), 6. częste zmiany tożsamości