Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Objętość ostrosłupów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje wzór na objętość ostrosłupa

  • oblicza objętość ostrosłupa o podstawie trójkąta, czworokąta, wielokąta foremnego

  • oblicza objętości ostrosłupów o nietypowych podstawach, których pola można policzyć jako sumę pól innych wielokątów

  • analizuje zmianę objętości ostrosłupa przy zmianie krawędzi podstawy lub wysokości

  • oblicza długości odcinków w ostrosłupie o podanej objętości

  • porównuje objętości ostrosłupów o tej samej wysokości i różnych podstawach

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca całą klasą

  • praca w parach

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora

  • materiały zawarte w e–podręczniku

  • arkusze papieru i flamastry dla poszczególnych grup

  • modele brył

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Wybrany uczeń, który wiedział o tym przed lekcją, prezentuje to, co uczniowie już wiedzą o objętości ostrosłupów, w szczególności o objętości ostrosłupów prawidłowych.

  2. Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu. Podkreśla, że na obecnej lekcji skupią się na objętości ostrosłupów, które nie są prawidłowe.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie w parach dwóch przykładów z sekcji „Przeczytaj” dotyczących ostrosłupów prawidłowych trójkątnych i sześciokątnych.

  2. Uczniowie porównują swoje rozwiązanie z rozwiązaniem zawartym w materiałach interaktywnych.

  3. Uczniowie w parach obliczają objętość ostrosłupa prawidłowego dwunastokątnego, a następnie porównują swoje rozwiązanie z rozwiązaniem dostępnym w materiałach.

  4. Nauczyciel wraz z uczniami przeprowadza burzę mózgów dotyczącą tego, czy położenie spodka wysokości ma istotne znaczenie dla objętości ostrosłupa.

  5. Nauczyciel prezentuje uczniom animację3D dotyczącą objętości ostrosłupów.

  6. Uczniowie korzystając z informacji z animacji, podzieleni na 4 grupy rozwiązują zadania otwarte z sekcji „Sprawdź się”.

  7. Przedstawiciele grup prezentują na tablicy rozwiązania zadań i omawiają je: każda grupa po jednym zadaniu.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia zamknięte z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują lekcję i porządkują wiedzę zdobytą w trakcie jej trwania.

Praca domowa:

  1. Zapoznać się ponownie z animacją i wykonać na jej podstawie polecenia z sekcji „Animacja 3D”.

  2. Jako pracę dodatkową wykonać ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Objętość ostrosłupa

Wskazówki metodyczne:

Animacja 3D może zostać odtworzona przez ucznia w domu, posłużyć do utrwalenia zdobytych wiadomości.