Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Objętość ostrosłupów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje wzór na objętość ostrosłupa
oblicza objętość ostrosłupa o podstawie trójkąta, czworokąta, wielokąta foremnego
oblicza objętości ostrosłupów o nietypowych podstawach, których pola można policzyć jako sumę pól innych wielokątów
analizuje zmianę objętości ostrosłupa przy zmianie krawędzi podstawy lub wysokości
oblicza długości odcinków w ostrosłupie o podanej objętości
porównuje objętości ostrosłupów o tej samej wysokości i różnych podstawach
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca całą klasą
praca w parach
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
arkusze papieru i flamastry dla poszczególnych grup
modele brył
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wybrany uczeń, który wiedział o tym przed lekcją, prezentuje to, co uczniowie już wiedzą o objętości ostrosłupów, w szczególności o objętości ostrosłupów prawidłowych.
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu. Podkreśla, że na obecnej lekcji skupią się na objętości ostrosłupów, które nie są prawidłowe.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie w parach dwóch przykładów z sekcji „Przeczytaj” dotyczących ostrosłupów prawidłowych trójkątnych i sześciokątnych.
Uczniowie porównują swoje rozwiązanie z rozwiązaniem zawartym w materiałach interaktywnych.
Uczniowie w parach obliczają objętość ostrosłupa prawidłowego dwunastokątnego, a następnie porównują swoje rozwiązanie z rozwiązaniem dostępnym w materiałach.
Nauczyciel wraz z uczniami przeprowadza burzę mózgów dotyczącą tego, czy położenie spodka wysokości ma istotne znaczenie dla objętości ostrosłupa.
Nauczyciel prezentuje uczniom animację3D dotyczącą objętości ostrosłupów.
Uczniowie korzystając z informacji z animacji, podzieleni na 4 grupy rozwiązują zadania otwarte z sekcji „Sprawdź się”.
Przedstawiciele grup prezentują na tablicy rozwiązania zadań i omawiają je: każda grupa po jednym zadaniu.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia zamknięte z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują lekcję i porządkują wiedzę zdobytą w trakcie jej trwania.
Praca domowa:
Zapoznać się ponownie z animacją i wykonać na jej podstawie polecenia z sekcji „Animacja 3D”.
Jako pracę dodatkową wykonać ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja 3D może zostać odtworzona przez ucznia w domu, posłużyć do utrwalenia zdobytych wiadomości.