Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Mikroflora układu pokarmowego i jej rola w homeostazie organizmu
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Uzasadnisz, że obecność bakterii w przewodzie pokarmowym człowieka jest niezbędna do jego prawidłowego funkcjonowania.
Wyjaśnisz pojęcia: mikrobiom, mikroflora i mikrobiota człowieka.
Przedstawisz pozytywny wpływ bakterii przewodu pokarmowego na organizm.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
analiza grafiki interaktywnej;
mapa pojęć.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi o przygotowanie w parach pytań związanych z tematem. W razie problemów z ich sformułowaniem nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Czego chcecie się dowiedzieć?”, „Co was interesuje w związku z tematem lekcji?”.
Faza realizacyjna:
Praca z filmem pt. „Mikroflora układu pokarmowego”. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 1 („Wyjaśnij, jaki wpływ na mikroflorę jelitową ma długotrwała antybiotykoterapia. Podaj dwa przykłady produktów, które wspomagają działanie i namnażanie się bakterii symbiotycznych”) i wykonują je w parach. Następnie porównują swoje odpowiedzi z inną parą.
Praca z e‑materiałem. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda osoba z grupy losuje kartkę z zagadnieniem dotyczącym mikroflory układu pokarmowego (zob. materiały pomocnicze) i przygotowuje informacje na wylosowany temat, korzystając z e‑materiału. Po wyznaczonym czasie każdy uczeń w grupie pokazuje pozostałym członkom swoją wylosowaną kartkę i omawia dane zagadnienie. Dzięki temu grupa zapoznaje się z całością materiału tekstowego.
Praca z grafiką interaktywną pt. „Mikroflora układu pokarmowego”. Uczniowie zapoznają się z materiałem. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do polecenia 1 („Przeanalizuj grafikę interaktywną i określ zależność łączącą bakterie jelitowe i organizm człowieka. Odpowiedź uzasadnij”). Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Następnie uczniowie wykonują polecenie nr 2: „Wymień dwie korzyści, jakie czerpie organizm człowieka z obecności mikroflory jelitowej”. Opracowują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie uzasadnili stwierdzenie: „Mikroflora jelitowa ma ogromny wpływ na homeostazę organizmu człowieka”. Chętni/wybrani uczniowie odpowiadają również na pytania sformułowane we wstępnej fazie lekcji.
Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Film”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Uczniowie mogą wykorzystać film w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.