Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Mikroflora układu pokarmowego i jej rola w homeostazie organizmu

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
2. Odżywianie się. Uczeń:
5) wyjaśnia rolę mikrobiomu układu pokarmowego w funkcjonowaniu organizmu;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
1) Odżywianie się. Uczeń:
g) wyjaśnia rolę mikrobiomu układu pokarmowego w funkcjonowaniu organizmu,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Uzasadnisz, że obecność bakterii w przewodzie pokarmowym człowieka jest niezbędna do jego prawidłowego funkcjonowania.

  • Wyjaśnisz pojęcia: mikrobiom, mikroflora i mikrobiota człowieka.

  • Przedstawisz pozytywny wpływ bakterii przewodu pokarmowego na organizm.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z filmem;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • mapa pojęć.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi o przygotowanie w parach pytań związanych z tematem. W razie problemów z ich sformułowaniem nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Czego chcecie się dowiedzieć?”, „Co was interesuje w związku z tematem lekcji?”.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z filmem pt. „Mikroflora układu pokarmowego”. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 1 („Wyjaśnij, jaki wpływ na mikroflorę jelitową ma długotrwała antybiotykoterapia. Podaj dwa przykłady produktów, które wspomagają działanie i namnażanie się bakterii symbiotycznych”) i wykonują je w parach. Następnie porównują swoje odpowiedzi z inną parą.

  2. Praca z e‑materiałem. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda osoba z grupy losuje kartkę z zagadnieniem dotyczącym mikroflory układu pokarmowego (zob. materiały pomocnicze) i przygotowuje informacje na wylosowany temat, korzystając z e‑materiału. Po wyznaczonym czasie każdy uczeń w grupie pokazuje pozostałym członkom swoją wylosowaną kartkę i omawia dane zagadnienie. Dzięki temu grupa zapoznaje się z całością materiału tekstowego.

  3. Praca z grafiką interaktywną pt. „Mikroflora układu pokarmowego”. Uczniowie zapoznają się z materiałem. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do polecenia 1 („Przeanalizuj grafikę interaktywną i określ zależność łączącą bakterie jelitowe i organizm człowieka. Odpowiedź uzasadnij”). Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

  4. Następnie uczniowie wykonują polecenie nr 2: „Wymień dwie korzyści, jakie czerpie organizm człowieka z obecności mikroflory jelitowej”. Opracowują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie uzasadnili stwierdzenie: „Mikroflora jelitowa ma ogromny wpływ na homeostazę organizmu człowieka”. Chętni/wybrani uczniowie odpowiadają również na pytania sformułowane we wstępnej fazie lekcji.

  2. Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Film”.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

RKjajl7bwfN5f

Załącznik 1. Zagadnienia do opracowania (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 84.69 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

  • Uczniowie mogą wykorzystać film w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.