Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Obrzędy weselne w Chłopach Władysława Reymonta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje elementy tradycji i kultury ludowej w Chłopach Władysława Reymonta,
na przykładzie wesela Boryny poznaje zwyczaje i obyczaje ślubne,
wyjaśnia, jak działa funkcja magiczna języka na przykładzie obyczajów i obrzędów opisanych w powieści.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja za i przeciw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Obrzędy weselne w Chłopach Władysława Reymonta”. Prosi uczestników zajęć o przypomnienie sobie, na czym polega magiczna funkcja języka.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta o znaczenie terminów: „zwyczaj”, „obyczaj”, „obrzęd”, „rytuał”. Uczniowie odpowiadają swobodnie, próbując wskazać różnice między wymienionymi pojęciami. Mogą wykorzystać ćwiczenia: 1 i 3 z sekcji „Sprawdź się”. Później prowadzący informuje, że lekcja będzie dotyczyła obyczajów weselnych, podaje temat i cele lekcji. Następnie pyta, jakie obyczaje i obrzędy uczniowie pamiętają z lektury Chłopów Reymonta, prosi o ich zanotowanie na tablicy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną związaną z obyczajami weselnymi w Chłopach. Prosi, by uczniowie w parach wykonali polecenie 2 towarzyszące multimedium. Następnie kilka wyznaczonych osób przedstawia efekty pracy swojego zespołu.
W drugiej części tej fazy lekcji nauczyciel poleca, by uczniowie wykonali indywidualnie ćwiczenia 2, 4 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Następnie prosi, by uczestnicy zajęć przypomnieli, na czym polega magiczna funkcja języka, i podali przykłady sytuacji, w których funkcja ta występuje. Jeśli uczniowie nie znajdują przykładów, nauczyciel podpowiada, że funkcja magiczna języka ma związek np. z rytualnymi formułami („Od tej chwili jesteście mężem i żoną”), obrzędami czy sakramentami („Ja ciebie chrzczę”). Wypowiedziane słowa zmieniają rzeczywistość.
Później wskazana osoba odczytuje polecenie 8 z sekcji „Sprawdź się” i uczniowie wspólnie pracują nad jego wykonaniem.Nauczyciel stawia tezę: Współczesne nam obyczaje weselne nie mają już nic z uroczystego rytuału, strywializowały się. Prosi uczniów, by po chwili zastanowienia podzielili się na zwolenników i przeciwników tej tezy. Uczniowie dyskutują w dwóch grupach i przygotowują argumenty na poparcie swojego stanowiska. Później nauczyciel prosi, by przedstawiciele grup przystąpili do dyskusji. Dba o to, by argumenty były merytoryczne, dyskusja przebiegała w sposób kulturalny i by uczniowie sformułowali ostateczne wnioski.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem dyskusji i całej lekcji mogą być odpowiedzi na dwa pytania: jakie znaczenie miały zwyczaje, obrzędy i rytuały dla bohaterów Chłopów? Jakie znaczenie mają w życiu współczesnych ludzi?
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Renata Kucharzyk, Relikty dawnych zwyczajów ludowych w języku i kulturze (na przykładzie wsi małopolskiej), „Gwary Dziś” 2016/8.
Leonard Pełka, Rytuały, obrzędy, święta, Warszawa 1986.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.