Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Obrzędy weselne w Chłopach Władysława Reymonta

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozpoznaje i określa funkcje tekstu (fatyczną, magiczną);
3) określa funkcje języka: poznawczą (kategoryzowanie świata), komunikacyjną (dostosowanie języka do sytuacji komunikacyjnej) oraz społeczną (budowanie wspólnoty regionalnej, środowiskowej, narodowej);
4) określa rolę języka w budowaniu obrazu świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpoznaje elementy tradycji i kultury ludowej w Chłopach Władysława Reymonta,

  • na przykładzie wesela Boryny poznaje zwyczaje i obyczaje ślubne,

  • wyjaśnia, jak działa funkcja magiczna języka na przykładzie obyczajów i obrzędów opisanych w powieści.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja za i przeciw.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Obrzędy weselne w Chłopach Władysława Reymonta”. Prosi uczestników zajęć o przypomnienie sobie, na czym polega magiczna funkcja języka.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta o znaczenie terminów: „zwyczaj”, „obyczaj”, „obrzęd”, „rytuał”. Uczniowie odpowiadają swobodnie, próbując wskazać różnice między wymienionymi pojęciami. Mogą wykorzystać ćwiczenia: 1 i 3 z sekcji „Sprawdź się”. Później prowadzący informuje, że lekcja będzie dotyczyła obyczajów weselnych, podaje temat i cele lekcji. Następnie pyta, jakie obyczaje i obrzędy uczniowie pamiętają z lektury Chłopów Reymonta, prosi o ich zanotowanie na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną związaną z obyczajami weselnymi w Chłopach. Prosi, by uczniowie w parach wykonali polecenie 2 towarzyszące multimedium. Następnie kilka wyznaczonych osób przedstawia efekty pracy swojego zespołu.

  2. W drugiej części tej fazy lekcji nauczyciel poleca, by uczniowie wykonali indywidualnie ćwiczenia 2, 4 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Następnie prosi, by uczestnicy zajęć przypomnieli, na czym polega magiczna funkcja języka, i podali przykłady sytuacji, w których funkcja ta występuje. Jeśli uczniowie nie znajdują przykładów, nauczyciel podpowiada, że funkcja magiczna języka ma związek np. z rytualnymi formułami („Od tej chwili jesteście mężem i żoną”), obrzędami czy sakramentami („Ja ciebie chrzczę”). Wypowiedziane słowa zmieniają rzeczywistość.
    Później wskazana osoba odczytuje polecenie 8 z sekcji „Sprawdź się” i uczniowie wspólnie pracują nad jego wykonaniem.

  4. Nauczyciel stawia tezę: Współczesne nam obyczaje weselne nie mają już nic z uroczystego rytuału, strywializowały się. Prosi uczniów, by po chwili zastanowienia podzielili się na zwolenników i przeciwników tej tezy. Uczniowie dyskutują w dwóch grupach i przygotowują argumenty na poparcie swojego stanowiska. Później nauczyciel prosi, by przedstawiciele grup przystąpili do dyskusji. Dba o to, by argumenty były merytoryczne, dyskusja przebiegała w sposób kulturalny i by uczniowie sformułowali ostateczne wnioski.

Faza podsumowująca:

  1. Podsumowaniem dyskusji i całej lekcji mogą być odpowiedzi na dwa pytania: jakie znaczenie miały zwyczaje, obrzędy i rytuały dla bohaterów Chłopów? Jakie znaczenie mają w życiu współczesnych ludzi?

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Renata Kucharzyk, Relikty dawnych zwyczajów ludowych w języku i kulturze (na przykładzie wsi małopolskiej), „Gwary Dziś” 2016/8.

  • Leonard Pełka, Rytuały, obrzędy, święta, Warszawa 1986.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.