Autor: Michał Niedźwiedź

Przedmiot: Matematyka

Temat: Ułamki algebraiczne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:

7) mnoży i dzieli wyrażenia wymierne;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zauważa analogie między ułamkami zwykłymi i wyrażeniami algebraicznymi zapisanymi w formie ułamka;

  • oblicza wartości wyrażeń algebraicznych tego typu;

  • opisuje sytuacje, w jakich obliczenie wartości ułamka nie jest możliwe.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja;

  • metoda kota i myszy;

  • grywalizacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z zagadnieniami, które będą poruszane podczas lekcji.

Faza wstępna:

  • Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat: „Ułamki algebraiczne”.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie w parach zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, a następnie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po 2 nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.

  • Uczniowie w parach grają w grę edukacyjną, następnie na forum klasy omawiają ewentualne problemy związane z przykładami w niej. Osoby, które zdobyły najwiecej punktów mogą otrzymać oceny.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  • Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 6 i 9 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.

Materiały pomocnicze:

Wyrażenia algebraiczne

Wskazówki metodyczne:

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy z tematu „Ułamki algebraiczne”.