Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Temat: Gdzie wykorzystuje się alkany?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIII. Węglowodory. Uczeń:

2) opisuje właściwości chemiczne alkanów na przykładzie reakcji: spalania, substytucji (podstawiania) atomu (lub atomów) wodoru przez atom (lub atomy) chloru przy udziale światła; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

3) opisuje właściwości chemiczne alkanów na przykładzie reakcji: spalania, substytucji atomu (lub atomów) wodoru przez atom (lub atomy) chloru albo bromu przy udziale światła; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola podczas nauki.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje budowę oraz najważniejsze zastosowania alkanów;

  • wyjaśnia związek pomiędzy właściwościami fizykochemicznymi alkanów, a ich zastosowaniem;

  • porównuje zastosowania alkanów i omawia wady oraz zalety ich użycia.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda lekcji odwróconej;

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • podręczniki;

  • aplikacje: Kahoot!, Quizizz lub LearningApss.org.

Przed lekcją:

Przed lekcją – uczniowie pracują samodzielnie w domu – metoda lekcji odwróconej. Uczniowie analizują dostępne źródła informacji, w tym e‑materiał i analizują zastosowania alkanów, w tym treść medium bazowego (symulacji interaktywnej).

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytanie: Dlaczego gaz ziemny uważany jest za najczystsze ekologicznie źródło energii?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów losowo na grupy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Zadaniem uczniów jest opracowanie zastosowania alkanów, zwracając uwagę na związek zastosowania z właściwościami fizykochemicznymi alkanów. Po wyznaczonym czasie przedstawiciele poszczególnych grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  2. W efekcie prezentacji grup powinny pojawić się pojęcia, np. kraking, parafina, konwersja, benzyna. Chętni uczniowie podają definicje na forum klasy, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi kolegów.

  3. Uczniowie nadal pracują w tych samych grupach. Mają do wyboru dwa zagadnienia: „Zastosowanie metanu jako paliwa samochodowego - zalety i wady” lub „Metan – więcej korzyści czy więcej zagrożeń dla człowieka i środowiska?” Nauczyciel rozdaje arkusze papieru do pracy.  Po wyznaczonym czasie przedstawiciele poszczególnych grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Gdzie jest wykorzystany metan? Dlaczego metan znalazł zastosowanie jako paliwo samochodowe? W jaki sposób metan umożliwia powstawanie nawozów na drodze syntetycznej? Na czym polega kraking termiczny otrzymywania etenu z etanu? Co to znaczy określenie gazy wyrzutowe stosowane w stosunku do propanu i butanu? Jakie alkany są dobrymi rozpuszczalnikami dla substancji niepolarnych? Jakie jest zastosowanie alkanów posiadających w swojej budowie powyżej 16 atomów węgla w cząsteczce? Nauczyciel może również przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz lub LearningApss.org z zastosowaniem samrtfonów/tabletów.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Zrozumiałem/łam, że...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Dowiedziałem/łam się...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudność sprawiało mi...

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia do medium.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Symulacja interaktywna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania w temacie. Uczniowie nieobecni na lekcji medium mogą wykorzystać do uzupełnienia swoich luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Gdzie jest wykorzystany metan? Dlaczego metan znalazł zastosowanie jako paliwo samochodowe? W jaki sposób metan umożliwia powstawanie nawozów na drodze syntetycznej? Na czym polega kraking termiczny otrzymywania etenu z etanu? Co to znaczy określenie gazy wyrzutowe stosowane w stosunku do propanu i butanu? Jakie alkany są dobrymi rozpuszczalnikami dla substancji niepolarnych? Jakie jest zastosowanie alkanów posiadających w swojej budowie powyżej 16 atomów węgla w cząsteczce?

  2. Nauczyciel przygotowuje: arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.

  3. Podręczniki do dyspozycji na lekcji:

  • K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

  • R. T. Morrison, R. N. Boyd, Chemia organiczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, t. 1.

  1. Zalety i wady - „Zastosowanie metanu jako paliwa samochodowego”.

R19Db91yCRGjh
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rt5cXohbN0Woe

Plik PDF o rozmiarze 4.34 MB w języku polskim