Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Kariera w IT – którą uczelnię wybrać?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) przygotowuje się do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia, głównie informatycznego, z myślą o przyszłej karierze zawodowej.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) opisuje szkody, jakie mogą spowodować działania pirackie w sieci, w odniesieniu do indywidualnych osób, wybranych instytucji i całego społeczeństwa.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz różnice między studiami na politechnice a uniwersytecie.

  • Wyjaśnisz, co zrobić, jeśli chce się studiować na uczelni zagranicznej.

  • Prześledzisz metodologię tworzenia rankingu kierunków studiów.

  • Przeanalizujesz statystyki dotyczące kobiet studiujących kierunki informatyczne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kariera w IT – którą uczelnię wybrać?”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jakie różnice – zdaniem uczniów – występują między politechnikami a uniwersytetami.

  2. Chętna lub wybrana osoba notuje na tablicy propozycje klasy.

  3. Uczniowie głosują w ankiecie (widżet Badanie 1). Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swoje zdanie.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Dyskutują na jej temat.

  2. Uczniowie w parach oglądają film edukacyjny. Uzasadniają swoje stanowisko co do rankingów kierunków i uczelni.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, z czego wynika sytuacja przedstawiona na infografice. Prezentuje uczniom kampanie skierowane do kobiet, które mają przekonać je do wyboru kierunków technicznych oraz informatycznych.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie o to, czy zmienili swoje zdanie co do ewentualnych wyboru uczelni.

Praca domowa:

  1. Pisemnie przedstaw swoje wnioski po prześledzeniu rankingów uczelni oraz kierunków studiów.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel na zajęcia może zaprosić absolwentów, którzy opowiedzą o swoich doświadczeniach na politechnikach oraz uniwersytetach.