Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kariera w IT – którą uczelnię wybrać?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz różnice między studiami na politechnice a uniwersytecie.
Wyjaśnisz, co zrobić, jeśli chce się studiować na uczelni zagranicznej.
Prześledzisz metodologię tworzenia rankingu kierunków studiów.
Przeanalizujesz statystyki dotyczące kobiet studiujących kierunki informatyczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Kariera w IT – którą uczelnię wybrać?”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jakie różnice – zdaniem uczniów – występują między politechnikami a uniwersytetami.
Chętna lub wybrana osoba notuje na tablicy propozycje klasy.
Uczniowie głosują w ankiecie (widżet Badanie 1). Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swoje zdanie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Dyskutują na jej temat.
Uczniowie w parach oglądają film edukacyjny. Uzasadniają swoje stanowisko co do rankingów kierunków i uczelni.
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, z czego wynika sytuacja przedstawiona na infografice. Prezentuje uczniom kampanie skierowane do kobiet, które mają przekonać je do wyboru kierunków technicznych oraz informatycznych.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie o to, czy zmienili swoje zdanie co do ewentualnych wyboru uczelni.
Praca domowa:
Pisemnie przedstaw swoje wnioski po prześledzeniu rankingów uczelni oraz kierunków studiów.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel na zajęcia może zaprosić absolwentów, którzy opowiedzą o swoich doświadczeniach na politechnikach oraz uniwersytetach.