Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Warsztaty interpretacyjne. Adam Mickiewicz Nad wodą wielką i czystą

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
3. korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • rozpoznaje w wierszu Nad woda wielką i czystą funkcjonalność zastosowanych przez poetę opozycji wody, ziemi, powietrza i ognia;

  • wskazuje w utworze środki artystycznego wyrazu i określa celowość ich użycia;

  • uzasadnia funkcjonalność różnorodnych kontekstów interpretacyjnych wiersza Nad wodą wielka i czystą;

  • redaguje argument uzasadniający słowa tematu lekcji oraz związek przyrody z romantycznym poznawaniem świata;

  • utrwala swoją wiedzę na temat utworów, w których motywy akwatyczne pełnią ważne funkcje.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • praca z tekstem;

  • praca z wykorzystaniem metod wybranych przez grupę: wykład, debata, prezentacja, inne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom prezentację multimedialną Od romantyzmu po Młodą Polskę. Motywy akwatyczne w literaturze i malarstwie XIX wieku zamieszczoną w e‑materiale. Celem uczniów jest zapoznanie się z materiałem, poznanie typów kontekstów możliwych do interpretacji dzieła i uwzględnionych w  maturalnych wymaganiach egzaminacyjnych. Zadaniem uczniów jest przypomnienie wiadomości na temat roli okresu lozańskiego w życiu i twórczości Adama Mickiewicza. Chętni uczniowie zapoznają się z dodatkowym materiałem rzeczowym zalecanym przez nauczyciela: Dariusz Seweryn, O wyobraźni lirycznej Mickiewicza, Navigare [w:] Liryki lozańskie Adama Mickiewicza. Strona Lemanu, antologia, Kraków, 1998, s. 397–407. Jacek Łukasiewicz, Cykl lozański jako dziedzictwo [w:] Liryki lozańskie Adama Mickiewicza. Strona Lemanu, antologia, Kraków, 1998, s. 364–377.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie indywidualnie czytają wiersz Adama Mickiewicza Nad wodą wielka i czystą i każdy na małej kartce samoprzylepnej zapisuje wstępną tezę interpretacyjną. Kartki zostają umieszczone na tablicy, ale nikt na tym etapie lekcji nie odczytuje ich treści.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina uczniom zasady eksplikacji tekstu poetyckiego, wskazuje dostęp do opisu metody w e‑materiałach i proponuje pracę 4 eksperckich grup zadaniowych. Nauczyciel wyznacza też ekspertów dodatkowych; tę grupę tworzą uczniowie, którzy merytorycznie wspierają pracę zespołów.
    Każda grupa rozpoczyna od nazwania, wskazania trudności związanych z pełnym odczytaniem tekstu. Uczniowie wyjaśniają miejsca trudne w czasie rozmowy w zespole lub korzystając ze źródeł tradycyjnych/online.

  2. Grupa I.
    Odszukuje/wskazuje i analizuje miejsca znaczące w wierszu, wskazuje dominantę kompozycyjną i opracowuje mapę myśli związaną z miejscami znaczącymi. Uczniowie analizują opozycję wody i pozostałych żywiołów; ziemi, powietrza i ognia, określają jej funkcjonalność w charakteryzowaniu ,,ja” mówiącego w wierszu.
    Grupa II.
    Analizuje zastosowane przez poetę środki artystycznego wyrazu i określa ich funkcjonalność, posługuje się wybraną przez zespół formą prezentacji efektów pracy (mapa myśli, wykład ilustrowany, tabela, quiz dla pozostałych grup).
    Grupa III.
    Przygotowuje wykład/wywiad lub debatę na temat Liryków lozańskich w biografii i dorobku artystycznym Adama Mickiewicza. Uczniowie wykorzystują wiadomości z sekcji Przeczytaj oraz inne dostępne w różnych miejscach e‑podręcznika, korzystając z przeglądarki.
    Grupa IV.
    Opracowuje inne niż biografia twórcy konteksty i uzasadnia ich funkcjonalność w formie ustnej wypowiedzi argumentacyjnej, prezentacji, wywiadu.
    Grupy prezentują efekty swojej pracy i odpowiadają na pytania, które w celu wyjaśnienia lub rozwinięcia informacji mogą zadawać uczniowie z pozostałych zespołów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie odczytują na głos tezy zredagowane na początku lekcji i wybierają te, które ich zdaniem potrafią udowodnić na podstawie zaprezentowanych przez grupy efektów pracy zespołowej.

  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie podsumowali lekcję indywidualnie, rozwijając zdanie;
    W [tę] wodę patrzył Mickiewicz, szukając motywacji do trwania, dalszego zmagania się z życiem i materią słowa, ponieważ...
    Wskazani uczniowie głośno wypowiadają swoje uzasadnienie pierwszej części wniosku.

Praca domowa:

  1. Odwołując się do wiersza Nad woda wielką i czystą oraz wybranego przez ciebie innego utworu romantycznego uzasadnij słowa Marii Cieśli‑Korytowskiej na temat przyrody jako źródła romantycznego poznania: „Przyroda pozostaje dla romantyków w bardzo silnym związku z poznaniem: czy to jako badany przedmiot, czy jako źródło wiedzy, czy wreszcie jako jej dostarczycielka, objawicielka. Natura popycha ich do łączenia wiedzy ścisłej z, nauki z najbardziej mistycznie rozumianymi sposobami poznania (…) Idea harmonii i jedności odgrywa tu szczególna rolę”.

  2. Zredaguj listę utworów Adama Mickiewicza , w których pojawia się motyw wody lub akwatyczne ujęcie przestrzeni i określ funkcje tych odwołań.

Materiały pomocnicze:

  • Maria Cieśla‑Korytowska, O romantycznym poznaniu, Kraków, 1997.

  • Dariusz Seweryn, O wyobraźni lirycznej Mickiewicza, Navigare [w:] Liryki lozańskie Adama Mickiewicza. Strona Lemanu, antologia, Kraków, 1998.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.