Dla nauczyciela
Autor: Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Warsztaty interpretacyjne. Adam Mickiewicz Nad wodą wielką i czystą
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
rozpoznaje w wierszu Nad woda wielką i czystą funkcjonalność zastosowanych przez poetę opozycji wody, ziemi, powietrza i ognia;
wskazuje w utworze środki artystycznego wyrazu i określa celowość ich użycia;
uzasadnia funkcjonalność różnorodnych kontekstów interpretacyjnych wiersza Nad wodą wielka i czystą;
redaguje argument uzasadniający słowa tematu lekcji oraz związek przyrody z romantycznym poznawaniem świata;
utrwala swoją wiedzę na temat utworów, w których motywy akwatyczne pełnią ważne funkcje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
praca z wykorzystaniem metod wybranych przez grupę: wykład, debata, prezentacja, inne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom prezentację multimedialną Od romantyzmu po Młodą Polskę. Motywy akwatyczne w literaturze i malarstwie XIX wieku zamieszczoną w e‑materiale. Celem uczniów jest zapoznanie się z materiałem, poznanie typów kontekstów możliwych do interpretacji dzieła i uwzględnionych w maturalnych wymaganiach egzaminacyjnych. Zadaniem uczniów jest przypomnienie wiadomości na temat roli okresu lozańskiego w życiu i twórczości Adama Mickiewicza. Chętni uczniowie zapoznają się z dodatkowym materiałem rzeczowym zalecanym przez nauczyciela: Dariusz Seweryn, O wyobraźni lirycznej Mickiewicza, Navigare [w:] Liryki lozańskie Adama Mickiewicza. Strona Lemanu, antologia, Kraków, 1998, s. 397–407. Jacek Łukasiewicz, Cykl lozański jako dziedzictwo [w:] Liryki lozańskie Adama Mickiewicza. Strona Lemanu, antologia, Kraków, 1998, s. 364–377.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie indywidualnie czytają wiersz Adama Mickiewicza Nad wodą wielka i czystą i każdy na małej kartce samoprzylepnej zapisuje wstępną tezę interpretacyjną. Kartki zostają umieszczone na tablicy, ale nikt na tym etapie lekcji nie odczytuje ich treści.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina uczniom zasady eksplikacji tekstu poetyckiego, wskazuje dostęp do opisu metody w e‑materiałach i proponuje pracę 4 eksperckich grup zadaniowych. Nauczyciel wyznacza też ekspertów dodatkowych; tę grupę tworzą uczniowie, którzy merytorycznie wspierają pracę zespołów.
Każda grupa rozpoczyna od nazwania, wskazania trudności związanych z pełnym odczytaniem tekstu. Uczniowie wyjaśniają miejsca trudne w czasie rozmowy w zespole lub korzystając ze źródeł tradycyjnych/online.Grupa I.
Odszukuje/wskazuje i analizuje miejsca znaczące w wierszu, wskazuje dominantę kompozycyjną i opracowuje mapę myśli związaną z miejscami znaczącymi. Uczniowie analizują opozycję wody i pozostałych żywiołów; ziemi, powietrza i ognia, określają jej funkcjonalność w charakteryzowaniu ,,ja” mówiącego w wierszu.
Grupa II.
Analizuje zastosowane przez poetę środki artystycznego wyrazu i określa ich funkcjonalność, posługuje się wybraną przez zespół formą prezentacji efektów pracy (mapa myśli, wykład ilustrowany, tabela, quiz dla pozostałych grup).
Grupa III.
Przygotowuje wykład/wywiad lub debatę na temat Liryków lozańskich w biografii i dorobku artystycznym Adama Mickiewicza. Uczniowie wykorzystują wiadomości z sekcji Przeczytaj oraz inne dostępne w różnych miejscach e‑podręcznika, korzystając z przeglądarki.
Grupa IV.
Opracowuje inne niż biografia twórcy konteksty i uzasadnia ich funkcjonalność w formie ustnej wypowiedzi argumentacyjnej, prezentacji, wywiadu.
Grupy prezentują efekty swojej pracy i odpowiadają na pytania, które w celu wyjaśnienia lub rozwinięcia informacji mogą zadawać uczniowie z pozostałych zespołów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odczytują na głos tezy zredagowane na początku lekcji i wybierają te, które ich zdaniem potrafią udowodnić na podstawie zaprezentowanych przez grupy efektów pracy zespołowej.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podsumowali lekcję indywidualnie, rozwijając zdanie;
W [tę] wodę patrzył Mickiewicz, szukając motywacji do trwania, dalszego zmagania się z życiem i materią słowa, ponieważ...
Wskazani uczniowie głośno wypowiadają swoje uzasadnienie pierwszej części wniosku.
Praca domowa:
Odwołując się do wiersza Nad woda wielką i czystą oraz wybranego przez ciebie innego utworu romantycznego uzasadnij słowa Marii Cieśli‑Korytowskiej na temat przyrody jako źródła romantycznego poznania: „Przyroda pozostaje dla romantyków w bardzo silnym związku z poznaniem: czy to jako badany przedmiot, czy jako źródło wiedzy, czy wreszcie jako jej dostarczycielka, objawicielka. Natura popycha ich do łączenia wiedzy ścisłej z, nauki z najbardziej mistycznie rozumianymi sposobami poznania (…) Idea harmonii i jedności odgrywa tu szczególna rolę”.
Zredaguj listę utworów Adama Mickiewicza , w których pojawia się motyw wody lub akwatyczne ujęcie przestrzeni i określ funkcje tych odwołań.
Materiały pomocnicze:
Maria Cieśla‑Korytowska, O romantycznym poznaniu, Kraków, 1997.
Dariusz Seweryn, O wyobraźni lirycznej Mickiewicza, Navigare [w:] Liryki lozańskie Adama Mickiewicza. Strona Lemanu, antologia, Kraków, 1998.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.