Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Rekurencja a iteracja
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Podsumujesz podstawowe informacje o iteracji i rekurencji.
Wyjaśnisz, czy można zastąpić rekurencję iteracją i odwrotnie.
Przeanalizujesz i porównasz algorytmy rekurencyjny i iteracyjny obliczania wartości elementów ciągu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Rekurencja a iteracja”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają sobie najważniejsze informacje związane z iteracją oraz rekurencją. Chętne lub wybrane osoby podają przykłady problemów, które można rozwiązać tak iteracyjnie, jak rekurencyjne. Inne osoby podają z kolei przykłady problemów, które nie pozwalają na wymienne wykorzystywanie dwóch metod. Uczniowie zapisują efekty burzy mózgów za pomocą mapy myśli.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Symulacja interaktywna”. Uczniowie wspólnie analizują symulację interaktywną wizualizującą kolejne kroki algorytmu obliczania wartości elementów ciągu za pomocą dwóch metod - rekurencyjnej i iteracyjnej. Następnie próbują samodzielnie wykonać poszczególne kroki dla ciągu przedstawionego w poleceniu nr 1.
Ćwiczenie umiejętności. Poszukiwanie najefektywniejszego rozwiązania problemu. Uczniowie wykonują w indywidualnie ćwiczenia nr 1‑7 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają je na forum. Nauczyciel ocenia efektywność zastosowanego rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel pyta uczniów o to, czy po zajęciach chcą uzupełnić mapę myśli.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.