Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Życie frazeologii. O dawnych i nowych związkach frazeologicznych w polszczyźnie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
porównuje dawne i nowe związki frazeologiczne w perspektywie tego, z jakich dziedzin życia pochodzą;
uzupełnia mapę myśli przykładami frazeologizmów;
wyjaśnia, czym różnią się idiomy od konstrukcji składniowych;
wymienia źródła frazeologizmów w języku polskim;
wyjaśnia różnicę między przysłowiem a frazeologizmem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
przedmioty, które można skojarzyć z frazeologizmem.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel przynosi na lekcję różnorodne przedmioty, np. kisiel, kolor czarny, gałązka, grosz, jabłko, nić, puszka itp.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel podnosi do góry przyniesiony przedmiot i prosi wybranego ucznia o wskazanie, z jakim frazeologizmem mu się kojarzy. Pytany uczeń może poprosić o pomoc inną osobe, jeśli sam nie jest pewien. Nauczyciel po kolei podnosi do góry pozostałe przedmioty, a uczniowie przyporządkowują do przedmiotu frazeologizm.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z „Wprowadzeniem” i sekcją „Przeczytaj”.
Nauczyciel omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel włącza film „Charakterystyka związków frazeologicznych”. Po zakończeniu prezentacji prosi chętnego ucznia o podsumowanie materiału. Pyta również uczestników lekcji, jakie związki fraeologiczne zapadły im w pamięć, które znali wcześniej, a które usłyszeli po raz pierwszy.
Nauczyciel udostępnia film „Związki frazeologiczne jako źródło wiedzy o dawnej i współczesnej kulturze”. Chętna osoba podsumowuje informacje z filmu, wyjaśnia, jaką nową wiedzę dostarczył film.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Film edukacyjny”. Po zakończeniu pracy wybrany przedstawiciel pary przedstawia odpowiedź. Nauczyciel komentuje.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1 zajmuje się zadaniami 1, 3, 4, 7, zespół 2 – zadaniami 2, 5, 6, 8. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, tworzą notatki syntetyzujące na temat dawnych i nowych związków frazeologicznych w polszczyźnie. Chętne osoby odczytują swoje prace.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Wykonaj ćwiczenie 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Lewicki A.M., Aparat pojęciowy frazeologii, [w:] Z badań nad literaturą i językiem, red. L. Ludorowski, W. Magnuszewski, Warszawa‑Poznań 1974.
Bogusławski A., Uwagi o pracy nad frazeologią, [w:] Studia z polskiej leksykografii współczesnej, t. III, red. Z. Saloni, Białystok 1989.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może skorzystać z multimedium w celu podsumowania lekcji.