Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Życie frazeologii. O dawnych i nowych związkach frazeologicznych w polszczyźnie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
8. posługuje się słownikami ogólnymi języka polskiego oraz słownikami specjalistycznymi (np. etymologicznymi, frazeologicznymi, skrótów, gwarowymi), także w wersji on‑line;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • porównuje dawne i nowe związki frazeologiczne w perspektywie tego, z jakich dziedzin życia pochodzą;

  • uzupełnia mapę myśli przykładami frazeologizmów;

  • wyjaśnia, czym różnią się idiomy od konstrukcji składniowych;

  • wymienia źródła frazeologizmów w języku polskim;

  • wyjaśnia różnicę między przysłowiem a frazeologizmem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • przedmioty, które można skojarzyć z frazeologizmem.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel przynosi na lekcję różnorodne przedmioty, np. kisiel, kolor czarny, gałązka, grosz, jabłko, nić, puszka itp.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel podnosi do góry przyniesiony przedmiot i prosi wybranego ucznia o wskazanie, z jakim frazeologizmem mu się kojarzy. Pytany uczeń może poprosić o pomoc inną osobe, jeśli sam nie jest pewien. Nauczyciel po kolei podnosi do góry pozostałe przedmioty, a uczniowie przyporządkowują do przedmiotu frazeologizm.

  2. Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z „Wprowadzeniem” i sekcją „Przeczytaj”.

  3. Nauczyciel omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium. Nauczyciel włącza film „Charakterystyka związków frazeologicznych”. Po zakończeniu prezentacji prosi chętnego ucznia o podsumowanie materiału. Pyta również uczestników lekcji, jakie związki fraeologiczne zapadły im w pamięć, które znali wcześniej, a które usłyszeli po raz pierwszy.

  2. Nauczyciel udostępnia film „Związki frazeologiczne jako źródło wiedzy o dawnej i współczesnej kulturze”. Chętna osoba podsumowuje informacje z filmu, wyjaśnia, jaką nową wiedzę dostarczył film.

  3. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Film edukacyjny”. Po zakończeniu pracy wybrany przedstawiciel pary przedstawia odpowiedź. Nauczyciel komentuje.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1 zajmuje się zadaniami 1, 3, 4, 7, zespół 2 – zadaniami 2, 5, 6, 8. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, tworzą notatki syntetyzujące na temat dawnych i nowych związków frazeologicznych w polszczyźnie. Chętne osoby odczytują swoje prace.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.

  2. Wykonaj ćwiczenie 9 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Lewicki A.M., Aparat pojęciowy frazeologii, [w:] Z badań nad literaturą i językiem, red. L. Ludorowski, W. Magnuszewski, Warszawa‑Poznań 1974.

  • Bogusławski A., Uwagi o pracy nad frazeologią, [w:] Studia z polskiej leksykografii współczesnej, t. III, red. Z. Saloni, Białystok 1989.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może skorzystać z multimedium w celu podsumowania lekcji.