Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1a0j98JO9bvh1
Ćwiczenie 1
Zaznacz cechy związków frazeologicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. utrwalone w języku, 2. postać pojedynczego słowa, 3. idiomatyczność, 4. całościowe znaczenie równe sumie znaczeń składowych wyrazów
R1TI34SuhoXn71
Ćwiczenie 2
Jaka dziedzina językoznawstwa zajmuje się przysłowiami? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. paremiologia, 2. frazeologia, 3. semantyka
R1FOVOer1HTIv1
Ćwiczenie 3
W poniższej liście zaznacz związki frazeologiczne. Możliwe odpowiedzi: 1. kawa na ławę, 2. pieskie życie, 3. Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz., 4. cisza przed burzą, 5. Cicha woda brzegi rwie., 6. Baba z wozu, koniom lżej.
R16tDyp5a4wnL1
Ćwiczenie 4
Zaznacz właściwą odpowiedź. Nieciągłość, odrębność akcentowa i zdolność do odmiany gramatycznej to cechy: Możliwe odpowiedzi: 1. przysłów, 2. semantemów, 3. związków frazeologicznych
RRbR6Ui30AgPS2
Ćwiczenie 5
Ułóż zdanie ze związkiem frazeologicznym. 1. Kiedy, 2. otwiera, 3. się, 4. ., 5. ,, 6. się, 7. nóż, 8. mi, 9. kieszeni, 10. odzywa, 11. w 1. Kiedy, 2. otwiera, 3. się, 4. ., 5. ,, 6. się, 7. nóż, 8. mi, 9. kieszeni, 10. odzywa, 11. w 1. Kiedy, 2. otwiera, 3. się, 4. ., 5. ,, 6. się, 7. nóż, 8. mi, 9. kieszeni, 10. odzywa, 11. w1. Kiedy, 2. otwiera, 3. się, 4. ., 5. ,, 6. się, 7. nóż, 8. mi, 9. kieszeni, 10. odzywa, 11. w 1. Kiedy, 2. otwiera, 3. się, 4. ., 5. ,, 6. się, 7. nóż, 8. mi, 9. kieszeni, 10. odzywa, 11. w 1. Kiedy, 2. otwiera, 3. się, 4. ., 5. ,, 6. się, 7. nóż, 8. mi, 9. kieszeni, 10. odzywa, 11. w 1. Kiedy, 2. otwiera, 3. się, 4. ., 5. ,, 6. się, 7. nóż, 8. mi, 9. kieszeni, 10. odzywa, 11. w 1. Kiedy, 2. otwiera, 3. się, 4. ., 5. ,, 6. się, 7. nóż, 8. mi, 9. kieszeni, 10. odzywa, 11. w 1. Kiedy, 2. otwiera, 3. się, 4. ., 5. ,, 6. się, 7. nóż, 8. mi, 9. kieszeni, 10. odzywa, 11. w 1. Kiedy, 2. otwiera, 3. się, 4. ., 5. ,, 6. się, 7. nóż, 8. mi, 9. kieszeni, 10. odzywa, 11. w1. Kiedy, 2. otwiera, 3. się, 4. ., 5. ,, 6. się, 7. nóż, 8. mi, 9. kieszeni, 10. odzywa, 11. w
2
Ćwiczenie 5
RhnQoVslHLfcS
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Napisz, co odróżnia idiomy od konstrukcji składniowych.

RBtoFEUERU3KZ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wymień trzy najczęstsze źródła frazeologizmów w języku polskim.

RONrXiKhkO9wF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśńij, jaka jest różnica między przysłowiem a frazeologizmem.

RDIv8iB2pIivm
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z wierszem Stanisława Barańczaka. Następnie do podanych cytatów z tekstu dopisz związki frazeologiczne, do jakich się odnoszą. Zwróć uwagę na to, że wielkość liter ma wpływ na poprawność odpowiedzi.

1
Stanisław Barańczak Pan tu nie stał

Pan tu nie stał, zwracam panu uwagę,
że nigdy nie stał pan za nami
murem, na stanowisku naszym też
pan nie stał, już nie mówiąc, że na naszym czele
nie stał pan nigdy, pan tu nie stał, panie,
nas na to nie stać, żeby pan tu stał
obiema nogami na naszej ziemi, ona stoi
przed panem otworem, a pan co,
stoi pan sobie na uboczu
wspólnego grobu, panie tam jest koniec,
nie stój pan w miejscu, nie stawiaj się pan, stawaj
pan w pąsach na szarym końcu, w końcu
znajdzie się jakieś miejsce i dla pana

1 Źródło: Stanisław Barańczak, Pan tu nie stał, [w:] tegoż, Wiersze zebrane, t. 55, red. R. Krynicki, Kraków 2013, s. 261.
R11PrYPHk1hVp
  • nigdy nie stał pan za nami / murem – Tu uzupełnij
  • na stanowisku naszym też / pan nie stał – Tu uzupełnij
  • na naszym czele / nie stał pan nigdy – Tu uzupełnij
  • nas na to nie stać – Tu uzupełnij
  • ona stoi przed panem otworem – Tu uzupełnij
  • stoi pan sobie na uboczu / wspólnego grobu – Tu uzupełnij
  • nie stój pan w miejscu – Tu uzupełnij
  • nie stawiaj się pan – Tu uzupełnij
  • stawaj / pan w pąsach na szarym końcu – Tu uzupełnij