Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Dokładność i precyzja podczas wykonywania pomiarów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
13) rozróżnia błędy przypadkowe i systematyczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. tłumaczy to, że nie można wyznaczyć absolutnie dokładnie mierzonej wielkości, a każdy pomiar charakteryzuje się skończoną precyzją i dokładnością,

  2. rozróżnia pojęcia dokładności i precyzji pomiarów,

  3. dostrzega, na czym polegają różnice pomiędzy precyzją i dokładnością,

  4. widzi związki tych pojęć z błędami przypadkowymi i systematycznymi w pomiarach,

  5. potrafi określić precyzję i dokładność pomiaru w konkretnych przypadkach.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Formy zajęć:

- praca całego zespołu klasowego,
- praca w małych grupach, wspólna dyskusja.

Środki dydaktyczne:

- komputer z rzutnikiem,
- tablice z Multimedium do tego e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

można rozważyć rzucanie lotkami do tarczy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zapytanie uczniów jak rozumieją pojęcia dokładność i precyzja pomiarów. Krótka dyskusja. Wytłumaczenie, że to nie jest to samo.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel podaje definicję dokładności i precyzji pomiaru. Uczniowie zapoznają się z grafiką. Uczniowie w grupach poszukują konkretnych przykładów dokładności i precyzji pomiaru.

Faza podsumowująca:

Wspólna praca. Każda grupa prezentuje znalezione przez siebie przykłady. Każdy z nich jest krótko dyskutowany.
Podsumowanie i wnioski
– zapisanie podstawowych cech dokładności i precyzji. Dyskusja zadania Nr 8. z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Rozwiązanie indywidualne wybranie kilku z podanych tu zadań.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Tablica zbiorcza z Multimedium mogłaby być prezentowana np. przez tydzień na monitorze w pracowni fizyki w celu utrwalenia pojęć dokładności i precyzji w pamięci uczniów.