Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RSDEQHq8Ixdbg
Na stronie www pod hasłem https://synonim.net/synonim/precyzja znajduje się wiele synonimów słowa „precyzja”. Wybrałem kilka przykładów. Które z nich może zastąpić słowo „precyzja” w naszym rozumieniu? Możliwe odpowiedzi: 1. akuratność, 2. finezja, 3. ścisłość, 4. dokładność, 5. bezbłędność, 6. perfekcja, 7. żadne z podanych
1
Ćwiczenie 2
RYEachrzUbUUx
Wykonujesz serię pięciu pomiarów otrzymując wyniki: 2,4, 5,6, 8,2, 3,4, 1,3. W tablicach sprawdzasz, że wartość prawdziwa mierzona w tym pomiarze wynosi 4,0. Czy pomiar ten można uznać za dokładny? Możliwe odpowiedzi: 1. tak, 2. nie
1
Ćwiczenie 3
R1LoHvLSJhzKW
Rozważamy tę samą serię pomiarów, co w zadaniu 2.

Wykonujesz serię pięciu pomiarów otrzymując wyniki: 2,4, 5,6, 8,2, 3,4, 1,3. W tablicach sprawdzasz, że wartość prawdziwa mierzona w tym pomiarze wynosi 4,0.

Czy pomiar ten możemy uznać za precyzyjny? Możliwe odpowiedzi: 1. tak, 2. nie
1
Ćwiczenie 4
RMFwy9qAe00pk
Na lekcji fizyki badamy zderzenia nieelastyczne. Na nitkach mamy zawieszone dwie kule z plasteliny o masach m1m2. Pierwszą z nich odchylamy na wysokość h1 i puszczamy swobodnie. Kiedy kula uderza w drugą, to zlepiają się i wznoszą na wysokość h12. Mierzymy masy kul oraz wysokości odchylenia. Wykonujemy kilka pomiarów i obliczamy wartości średnie. Chcemy wiedzieć, czy pomiar nasz jest dokładny.

Jest to przypadek, kiedy dokładność pomiaru można sprawdzić, wykorzystując prawa fizyki.

Z jakich praw fizyki musimy w tym celu skorzystać? Możliwe odpowiedzi: 1. trzecie prawo dynamiki Newtona, 2. prawo zachowania energii, 3. prawo zachowania pędu, 4. prawo zachowania pędu i prawo zachowania energii, 5. prawo zachowania momentu pędu
2
Ćwiczenie 5
R1Pjjbuk31o3v
Wykonujesz pomiar przyspieszenia ziemskiego, zrzucając z balkonu na piętrze piłeczkę tenisową. Mierzysz wysokość balkonu, d, taśmą mierniczą z dokładnością do 1 cm, d = (6,32 ± 0,01) m. Wykonujesz stoperem pomiar czasu spadania, t, z dokładnością do 0,1 s, t = (1,2 ± 0,1) s. Wyznaczasz wartość przyspieszenia ziemskiego wraz z niepewnością: gm = 8,7 ± 0,7 m/s2. Wartość sporo odbiega od wartości tablicowej równej 9,81 m/s2. Co może być powodem tak malej dokładności? Możliwe odpowiedzi: 1. błąd pomiaru wysokości, 2. mała precyzja stopera, 3. błąd wynikający z reakcji mierzącego, 4. nieuwzględnienie oporu powietrza
2
Ćwiczenie 6
RbvNYvD2XVems
Rozważamy ten sam pomiar, co w zadaniu 5. Powtórzmy:

wykonujesz pomiar przyspieszenia ziemskiego, zrzucając z balkonu na piętrze piłeczkę tenisową. Mierzysz wysokość balkonu, d, taśmą mierniczą z dokładnością do 1 cm, d = (6,32 ± 0,01) m. Wykonujesz stoperem pomiar czasu spadania, t, z dokładnością do 0,1 s, t = (1,2 ± 0,1) s. Wyznaczasz wartość przyspieszenia ziemskiego wraz z niepewnością: gm = 8,7 ± 0,7 m/s2. Wartość sporo odbiega od wartości tablicowej równej 9,81 m/s2.

Aby zmniejszyć niepewność pomiaru czasu wykonujemy serię pomiarów. Ile pomiarów musimy wykonać, by niepewność czasu była pięciokrotnie mniejsza? Odpowiedź: Tu uzupełnij
2
Ćwiczenie 7
R1L5l2drcEMKI
Jeszcze raz rozważamy pomiar z zadania 5. Powtórzmy:

wykonujesz pomiar przyspieszenia ziemskiego, zrzucając z balkonu na piętrze piłeczkę tenisową. Mierzysz wysokość balkonu, d, taśmą mierniczą z dokładnością do 1 cm, d = (6,32 ± 0,01) m. Wykonujesz stoperem pomiar czasu spadania, t, z dokładnością do 0,1 s, t = (1,2 ± 0,1) s. Wyznaczasz wartość przyspieszenia ziemskiego wraz z niepewnością: gm = 8,7 ± 0,7 m/s2. Wartość sporo odbiega od wartości tablicowej równej 9,81 m/s2.

Uzyskany wynik jest sporo mniejszy od wartości prawdziwej przyspieszenia ziemskiego. Czy widzisz jakieś przyczyny systematyczne, które mogły spowodować, że ten czas jest mniejszy, a nie większy, od wartości prawdziwej? Rozważmy dwie możliwości. Możliwe odpowiedzi: 1. błąd wynikający z czasu reakcji mierzącego, 2. nieuwzględnienie oporu powietrza
3
Ćwiczenie 8
RzkBxmyVKtWTz
Sprawdzałem kiedyś z pomocą smartfonu, jak to jest z czasem mojej reakcji na bodźce wzrokowe (Zapoznaj się z Multimedium w E-materiale „Błąd przypadkowy, błąd systematyczny”.) Wykonałem 100 pomiarów, po czym obliczyłem: wartość średnią wraz z jej niepewnością oraz niepewność standardową pojedynczego pomiaru, st, otrzymując następujące wyniki: t¯=(322 ± 6) ms, st = 58 ms. Co ten wynik charakteryzuje z punktu widzenia dokładności i precyzji pomiaru? Z podanych poniżej odpowiedzi, wybierz te, które uważasz za poprawne. (Wszystkie liczby wyrażone są w milisekundach.) Możliwe odpowiedzi: 1. 322 – dokładność wyznaczenia czasu reakcji, 2. 322 – średni czas reakcji, 3. 58 – precyzję wyznaczenia czasu reakcji, 4. 58 – precyzję czasu reakcji, 5. 322 – dokładność czasu reakcji