Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Danuta Jyż‑Kuroś

Przedmiot: chemia

Temat: Sole a przemysł spożywczy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Wymagania szczegółowe

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

6) wyszukuje informacje na temat składników zawartych w kawie, herbacie, mleku, wodzie mineralnej, napojach typu cola w aspekcie ich działania na organizm ludzki;

8) wyjaśnia przyczyny psucia się żywności i proponuje sposoby zapobiegania temu procesowi; przedstawia znaczenie i konsekwencje stosowania dodatków do żywności, w tym konserwantów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienisz nazwy soli wykorzystywanych w przemyśle spożywczym;

  • podzielisz sole wykorzystywane w produktach spożywczych na szkodliwe i neutralne dla zdrowia;

  • sformułujesz argumenty za i przeciw stosowaniem soli jako dodatków do żywności;

  • zaklasyfikujesz produkty spożywcze na pozytywnie i negatywnie wpływające na nasze zdrowie;

  • zaprojektujesz plakat zawierający wytyczne dla świadomego konsumenta nt. „Wiem co kupuję”.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

Formy pracy:

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki ( tyle stanowisk ile grup);

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • etykiety różnych produktów spożywczych (mogą być przyniesione przez uczniów lub wyszukane w zasobach internetowych);

  • telefony z programem do czytania etykiet np. Czytamy Etykiety, Zdrowie – e‑numery, Tetra Pak „E‑składniki&quot.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Wyobraźcie sobie, że jesteście właścicielami firmy zajmującej się cateringiem na przyjęciach okolicznościowych. Otrzymaliście zlecenie na przygotowanie poczęstunku. Macie do dyspozycji 800 złotych. Na przyjęciu będzie obecnych 25 osób. Zleceniodawca zaznaczył, że organizowane spotkanie ma promować żywność jak najbardziej ekologiczną. Poinformował, że sprawdzi z jakich produktów przygotowaliście poszczególne potrawy. W ramach walki o klienta zobowiązaliście się gratisowo przygotować plakat zatytułowany: „Wiem co kupuję”.

Faza realizacyjna:

  1. Zachęcamy uczniów do przygotowania planu wykonywania zlecenia i podziału obowiązków (wskazany jest wybór lidera klasy). Ważne, aby wykorzystali nowoczesne narzędzia, które oferuje im rozwój technologi informatycznych: e‑materiał i aplikacje do skanowania kodów produktów. Mogą pracować z wykorzystaniem etykiet produktów. Powinni zaplanować pracę w grupach nad następującymi zagadnieniami:

  • opracowanie plakatu (wykorzystanie medium bazowego);

  • grupy zajmujące się poszczególnymi daniami (Ważne aby uświadomić uczniom, że muszą sprawdzić skład produktów wykorzystywanych jako składniki/dań gotowych. Należy przypomnieć o ograniczonym budżecie.);

  • przystawki;

  • napoje zimne i ciepłe;

  • słodycze;

  • danie gorące.

  1. Wyznaczamy czas realizacji zadania na 20 minut.

  2. Po upływie pięciu minut dokładamy nowe element zadania. Pozwala on uczniom na naukę efektywnego gospodarowania posiadanymi zasobami w sytuacji pracy pod presją czasu: „Zleceniodawca widząc Wasze zaangażowanie poprosił o przygotowanie krótkiej prezentacji ustnej na temat: „Sole w przemyśle spożywczym”. Zasugerował, że jeśli będzie zadowolony z jakości usług Waszej firmy otrzymacie więcej zleceń”.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. Plakat, prezentację, menu na spotkanie z analizą kosztów i składu chemicznego. Jeśli praca zakończy się niepowodzeniem – brakiem realizacji, któregoś zagadnienia wykonujemy analizę SWOT jako ewaluację pracy klasy.

Propozycja multimedium
Przejdź do trybu wizualnego aby dodać plik

Praca domowa:

Uczniowie wykonują zadania zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium bazowe możemy wykorzystać w czasie lekcji do pracy indywidualnej lub grupowej. Jako zadanie domowe w celu utrwalenia wiadomości z lekcji i kształtowania kompetencji kluczowych. Jako element do przygotowania plakatu do metody projektu uczniowskiego. Jako element do przygotowania prac konkursu wewnątrzszkolnego pt. „Świadomy konsument”.

Materiały pomocnicze:

Akty prawne dotyczące regulacji prawnych dotyczących dodatków do żywności:

  • http://www.ichp.pl/akty-unijne-inne-dodatki-do-zywnosci

  • Programy do skanowania etykiet, np. Czytamy Etykiety, Zdrowie - E numery, Tetra Pak „

  • E‑składniki”.