Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Przegląd roslin dwuliściennych

Grupa docelowa:

uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Uczeń:
2) przedstawia na przykładzie rodzimych gatunków cechy charakterystyczne mchów, widłakowych, skrzypowych, paprociowych i nasiennych oraz na podstawie tych cech identyfikuje organizm jako przedstawiciela jednej z tych grup;
8) rozróżnia rośliny jednoliścienne i dwuliścienne, wskazując ich charakterystyczne cechy;
9) przedstawia znaczenie roślin dla człowieka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne
Uczeń:

  • wyjaśnia jakimi cechami odzanczają się rośliny dwuliścienne

  • wymienia rośliny dwuliścienne

  • porównuje rodzinę kapustowatych i dyniowatych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

• prezentacja mulimedialna

• s‑z-s

• gra dydaktyczna

• Analiza tekstu źródłowego

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

• komputery z dostępem do Internetu,

• zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

• prezentacje

Przed lekcją

Tydzień przed lekcją nauczyciel dzieli uczniów na 8 grup, ich zadaniem będzie przygotowanie krótkiej prezentacji na temat:

Grupa I – Cechy roślin dwuliściennych

Grupa II – Astrowate

Grupa III –Bobowate

Grupa IV – Kapustowate

Grupa V – Dyniowate

Grupa VI – Różowate

Grupa VII – Kaktusowate

Grupa VIII - Psiankowate

Uczniowie razem z nauczycielem ustalają kryteria oceny opracowań.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznaie się ze wstępem w e‑materiale

  2. Nauczycie zadaje pytanie: Co oznacza pojęcie rosliny dwuliścinne? Czym róznią się rośliny dwuliściennne od jednoliściennych? Podaj przygłady gatunków roślin należących do roślin dwuliściennych.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tematem „Przegląd roślin dwuliściennych” znajdującym się w e‑podręczniku

  2. Praca samodzielna (s) - studiowanie literatury, pozyskiwanie informacji

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na wcześniej ustalone grupy (8 grup)

  4. Praca zespołowa (z) – przedstawienie prezentacji

  5. Grupy kolejno przedstawią swoje prezentacje multimedialne

  6. Podczas oglądania prezentacji multimedialnych poszczególnych grup zadaniem uczniów jest sporządzenie notatki zawierajacej informacje:

a) rodzina:

b) miejsce występowania:

c) cechy charatkterystyczne:

d) przykłady roślin:

  1. Praca samodzielna (s) , uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym i wykonują do niego polecenia 1‑4

  2. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń

Faza podsumowująca

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń losuje kartki z zagadnieniami. Jego zadaniem jest ułożenie pytania do wylosowanego zagadnienia. Uczeń, który poprawnie odpowie na to pytanie, losuje kolejne zagadnienie i układa do niego pytanie

Kartki z zagadnieniami do losowania

Rośliny dwuliścienne

Astrowate

Bobowate

Kapustowate

Dyniowate

Różowate

Kaktusowate

Psiankowate

Sukulenty

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium Multimedium powinno być zastosowane w fazie realizacyjnej lekcji, może być wykorzystane podczas przygotowania ucznia do lekcji.