Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Przegląd roslin dwuliściennych
Grupa docelowa:
uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia jakimi cechami odzanczają się rośliny dwuliścienne
wymienia rośliny dwuliścienne
porównuje rodzinę kapustowatych i dyniowatych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
• prezentacja mulimedialna
• s‑z-s
• gra dydaktyczna
• Analiza tekstu źródłowego
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
• komputery z dostępem do Internetu,
• zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
• prezentacje
Przed lekcją
Tydzień przed lekcją nauczyciel dzieli uczniów na 8 grup, ich zadaniem będzie przygotowanie krótkiej prezentacji na temat:
Grupa I – Cechy roślin dwuliściennych
Grupa II – Astrowate
Grupa III –Bobowate
Grupa IV – Kapustowate
Grupa V – Dyniowate
Grupa VI – Różowate
Grupa VII – Kaktusowate
Grupa VIII - Psiankowate
Uczniowie razem z nauczycielem ustalają kryteria oceny opracowań.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznaie się ze wstępem w e‑materiale
Nauczycie zadaje pytanie: Co oznacza pojęcie rosliny dwuliścinne? Czym róznią się rośliny dwuliściennne od jednoliściennych? Podaj przygłady gatunków roślin należących do roślin dwuliściennych.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tematem „Przegląd roślin dwuliściennych” znajdującym się w e‑podręczniku
Praca samodzielna (s) - studiowanie literatury, pozyskiwanie informacji
Nauczyciel dzieli uczniów na wcześniej ustalone grupy (8 grup)
Praca zespołowa (z) – przedstawienie prezentacji
Grupy kolejno przedstawią swoje prezentacje multimedialne
Podczas oglądania prezentacji multimedialnych poszczególnych grup zadaniem uczniów jest sporządzenie notatki zawierajacej informacje:
a) rodzina:
b) miejsce występowania:
c) cechy charatkterystyczne:
d) przykłady roślin:
Praca samodzielna (s) , uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym i wykonują do niego polecenia 1‑4
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń
Faza podsumowująca
Wskazany przez nauczyciela uczeń losuje kartki z zagadnieniami. Jego zadaniem jest ułożenie pytania do wylosowanego zagadnienia. Uczeń, który poprawnie odpowie na to pytanie, losuje kolejne zagadnienie i układa do niego pytanie
Kartki z zagadnieniami do losowania
Rośliny dwuliścienne
Astrowate
Bobowate
Kapustowate
Dyniowate
Różowate
Kaktusowate
Psiankowate
Sukulenty
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium Multimedium powinno być zastosowane w fazie realizacyjnej lekcji, może być wykorzystane podczas przygotowania ucznia do lekcji.