1
Pokaż ćwiczenia:
R1McTQsl5s1981
Ćwiczenie 1
Wybierz wszystkie cechy odróżniające rośliny dwuliścienne od jednoliściennych. Możliwe odpowiedzi: 1. Wiązki przewodzące łodygi ułożone koncentrycznie, 2. Obupłciowe kwiaty, 3. Owoce, 4. Palowy system korzeniowy, 5. Ogonki liściowe, 6. Owadopylność, 7. Siatkowata nerwacja liści
RjwqzIZtT2TRf1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: https://pl.wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
RmxMgQyG9DKXr1
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 3
R1Gp0CqJYiMem
Malina kamionka (Rubus saxatilis).
Źródło: https://pl.wikipedia.org, domena publiczna.
R14DVGtCfSXJO
Uzupełnij zdania odpowiednimi wyrażeniami. Przedstawiona na ilustracji jeżyna należy do roślin 1. jednoliściennych, 2. pięciokrotne, 3. dwuliściennych, 4. pierzastej, 5. koronę i dno kwiatowe, 6. nagonasiennych, 7. ogonkowych, 8. trzykrotne, 9. dłoniastej, 10. bezogonkowych, 11. czterokrotne, 12. działki kielicha i płatki korony. Świadczy o tym między innymi obecność liści 1. jednoliściennych, 2. pięciokrotne, 3. dwuliściennych, 4. pierzastej, 5. koronę i dno kwiatowe, 6. nagonasiennych, 7. ogonkowych, 8. trzykrotne, 9. dłoniastej, 10. bezogonkowych, 11. czterokrotne, 12. działki kielicha i płatki korony o nerwacji 1. jednoliściennych, 2. pięciokrotne, 3. dwuliściennych, 4. pierzastej, 5. koronę i dno kwiatowe, 6. nagonasiennych, 7. ogonkowych, 8. trzykrotne, 9. dłoniastej, 10. bezogonkowych, 11. czterokrotne, 12. działki kielicha i płatki korony. Kwiaty jeżyny są obupłciowe, 1. jednoliściennych, 2. 5-krotne, 3. dwuliściennych, 4. pierzastej, 5. koronę i dno kwiatowe, 6. nagonasiennych, 7. ogonkowych, 8. trzykrotne, 9. dłoniastej, 10. bezogonkowych, 11. czterokrotne, 12. działki kielicha i płatki korony i owadopylne. Okwiat jest zróżnicowany na 1. jednoliściennych, 2. pięciokrotne, 3. dwuliściennych, 4. pierzastej, 5. koronę i dno kwiatowe, 6. nagonasiennych, 7. ogonkowych, 8. trzykrotne, 9. dłoniastej, 10. bezogonkowych, 11. czterokrotne, 12. działki kielicha i płatki korony.
1
Ćwiczenie 3
R1cAPpT0rGDNt
Uzupełnij tekst: Bobowate liczą ok. 1. rośliny krótkotrwałe, 2. strefach klimatycznych, 3. 700, 4. mineralne, 5. glebę, 6. bakteriami brodawkowymi, 7. niewielkie, 8. azot, 9. 18 tys, 10. olbrzymie, 11. krzewy rodzajów i blisko 1. rośliny krótkotrwałe, 2. strefach klimatycznych, 3. 700, 4. mineralne, 5. glebę, 6. bakteriami brodawkowymi, 7. niewielkie, 8. azot, 9. 18 tys, 10. olbrzymie, 11. krzewy. gatunków. Występują w różnych 1. rośliny krótkotrwałe, 2. strefach klimatycznych, 3. 700, 4. mineralne, 5. glebę, 6. bakteriami brodawkowymi, 7. niewielkie, 8. azot, 9. 18 tys, 10. olbrzymie, 11. krzewy; są to drzewa, 1. rośliny krótkotrwałe, 2. strefach klimatycznych, 3. 700, 4. mineralne, 5. glebę, 6. bakteriami brodawkowymi, 7. niewielkie, 8. azot, 9. 18 tys, 10. olbrzymie, 11. krzewy, byliny i 1. rośliny krótkotrwałe, 2. strefach klimatycznych, 3. 700, 4. mineralne, 5. glebę, 6. bakteriami brodawkowymi, 7. niewielkie, 8. azot, 9. 18 tys, 10. olbrzymie, 11. krzewy. Mają 1. rośliny krótkotrwałe, 2. strefach klimatycznych, 3. 700, 4. mineralne, 5. glebę, 6. bakteriami brodawkowymi, 7. niewielkie, 8. azot, 9. 18 tys, 10. olbrzymie, 11. krzewy znaczenie gospodarcze. Ich korzenie współżyją z 1. rośliny krótkotrwałe, 2. strefach klimatycznych, 3. 700, 4. mineralne, 5. glebę, 6. bakteriami brodawkowymi, 7. niewielkie, 8. azot, 9. 18 tys, 10. olbrzymie, 11. krzewy, wiążącymi wolny 1. rośliny krótkotrwałe, 2. strefach klimatycznych, 3. 700, 4. mineralne, 5. glebę, 6. bakteriami brodawkowymi, 7. niewielkie, 8. azot, 9. 18 tys, 10. olbrzymie, 11. krzewy z powietrza, wzbogacają 1. rośliny krótkotrwałe, 2. strefach klimatycznych, 3. 700, 4. mineralne, 5. glebę, 6. bakteriami brodawkowymi, 7. niewielkie, 8. azot, 9. 18 tys, 10. olbrzymie, 11. krzewy w związki 1. rośliny krótkotrwałe, 2. strefach klimatycznych, 3. 700, 4. mineralne, 5. glebę, 6. bakteriami brodawkowymi, 7. niewielkie, 8. azot, 9. 18 tys, 10. olbrzymie, 11. krzewy, głównie azotowe.
2
Ćwiczenie 4
Rmhe1i8R2FaAw
Dynia olbrzymia (Cucurbita maxima).
Źródło: https://pl.wikipedia.org, domena publiczna.
RZPG6FFuJb4Qa
A. Gorczyca polna (Sinapsis arvensis); B. Kapusta polna (Brassica campestris ).
Źródło: https://pl.wikipedia.org, domena publiczna.

Rodzina kapustowatych obejmuje ok. 370 rodzajów i 3200 gatunków występujących głównie w umiarkowanej i zimnej strefie półkuli północnej. W Polsce rośnie ponad 100 gatunków. Do dyniowatych należy ok. 120 rodzajów z ponad 700 gatunków roślin jednorocznych rosnących na obszarach tropikalnych i podzwrotnikowych oraz nielicznie w strefie umiarkowanej. Są to przeważnie rośliny jednopienne.

R7n4cqBS9F67i
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 4
R1epC74vZMn6s
Przyporządkuj do opisów kwiatostanów odpowiednie ich nazwy: 1. koszyczek, 2. grono, 3. kłos, 4. baldachogrono, 5. główka
rodzaj kwiatostanu groniastego, w którym szypułki kwiatowe lub gałązki z kwiatami są osadzone wzdłuż osi głównej, a kwiaty dzięki szypułkom o różnej długości układają się na powierzchni płaskiej lub wypukłej
1. koszyczek, 2. grono, 3. kłos, 4. baldachogrono, 5. główka
typ kwiatostanu groniastego prostego; oś kwiatostanu jest bardzo skrócona i zgrubiała; kwiaty liczne, siedzące lub prawie siedzące na bardzo krótkich szypułkach tworzą kwiatostan zbity; kwiaty brzeżne rozwijają się wcześniej niż środkowe
1. koszyczek, 2. grono, 3. kłos, 4. baldachogrono, 5. główka
typ kwiatostanu, w którym kwiaty są osadzone wzdłuż osi na wydłużonych szypułkach kwiatowych, a kwitnienie postępuje od dołu ku szczytowi osi grona
1. koszyczek, 2. grono, 3. kłos, 4. baldachogrono, 5. główka
typ monopodialnego kwiatostanu z bezszypułkowymi kwiatami osadzonymi na wydłużonej osi, dojrzewającymi w kolejności doszczytowej; oś kwiatostanu może być wiotka albo silnie zgrubiała
1. koszyczek, 2. grono, 3. kłos, 4. baldachogrono, 5. główka
typ kwiatostanu jednoosiowego typowy u roślin z rodziny astrowatych (złożonych); bezszypułkowe kwiaty (zw. kwiatkami) są osadzone zwarcie na silnie rozszerzonym zakończeniu osi kwiatostanu – dnie koszyczka; na brzegu rozszerzenia i poniżej są osadzone liście przykwiatowe, tworząc okrywę koszyczka; kwiatki zewnętrzne są zwykle języczkowate, tworzą powabnię o promieniowej symetrii, pozostałe – są rurkowate.
2
Ćwiczenie 5
RdTREnZTcnV28
Opuncja (Opuntia Mill.).
Źródło: https://pl.wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.
RKCnaSWrRvfwP
Łączenie par. . Przedstawiona na ilustracji opuncja należy do kaktusowatych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Opuncja wykazuje cechy budowy charakterystyczne dla kserofitów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Łodyga opuncji pełni zarówno funkcję asymilacyjną, jak i magazynuje wodę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liście przekształcone w ciernie stanowią przystosowanie do gorącego klimatu - pozwala to ograniczyć transpirację.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Barwne, rozbudowane kwiaty wskazują na wiatropylność.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 5
RbyJ0wrtgczDX
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych twierdzeń:. Opuncja należy do kaktusowatych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Opuncja wykazuje cechy budowy charakterystyczne dla kserofitów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Łodyga opuncji pełni funkcję asymilacyjną oraz magazynuje wodę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liście przekształcone w ciernie stanowią przystosowanie do gorącego klimatu – taka budowa pozwala to ograniczyć transpirację.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Barwne i rozbudowane kwiaty wskazują na wiatropylność rośliny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RAwIxoSZQVYNh2
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj nazwom owoców odpowiednie opisy. jagoda Możliwe odpowiedzi: 1. owoc suchy, pękający, przeważnie wielonasienny, powstaje ze zrośnięcia co najmniej dwóch owocolistków; często jest podzielony wewnętrznymi przegrodami na komory, 2. jest to owoc suchy, długi, pojedynczy, wielonasienny; powstaje z dwóch owocolistków rozdzielonych przegrodą, na której znajdują się nasiona; pęka wzdłuż szwów, rozsypując następnie nasiona, 3. owoc mięsisty, w którym wewnętrzna część ściany owocu stanowi łupina nasienna, która otacza nasienie, tworząc pestkę; pozostała, zewnętrzna część owocu jest mięsista, 4. jest to owoc charakterystyczny m.in. dla roślin bobowatych, suchy, pękający, wielonasienny, 5. owocnia jest w całości mięsista i zawiera kilka (wiele) nasion pestkowiec Możliwe odpowiedzi: 1. owoc suchy, pękający, przeważnie wielonasienny, powstaje ze zrośnięcia co najmniej dwóch owocolistków; często jest podzielony wewnętrznymi przegrodami na komory, 2. jest to owoc suchy, długi, pojedynczy, wielonasienny; powstaje z dwóch owocolistków rozdzielonych przegrodą, na której znajdują się nasiona; pęka wzdłuż szwów, rozsypując następnie nasiona, 3. owoc mięsisty, w którym wewnętrzna część ściany owocu stanowi łupina nasienna, która otacza nasienie, tworząc pestkę; pozostała, zewnętrzna część owocu jest mięsista, 4. jest to owoc charakterystyczny m.in. dla roślin bobowatych, suchy, pękający, wielonasienny, 5. owocnia jest w całości mięsista i zawiera kilka (wiele) nasion torebka Możliwe odpowiedzi: 1. owoc suchy, pękający, przeważnie wielonasienny, powstaje ze zrośnięcia co najmniej dwóch owocolistków; często jest podzielony wewnętrznymi przegrodami na komory, 2. jest to owoc suchy, długi, pojedynczy, wielonasienny; powstaje z dwóch owocolistków rozdzielonych przegrodą, na której znajdują się nasiona; pęka wzdłuż szwów, rozsypując następnie nasiona, 3. owoc mięsisty, w którym wewnętrzna część ściany owocu stanowi łupina nasienna, która otacza nasienie, tworząc pestkę; pozostała, zewnętrzna część owocu jest mięsista, 4. jest to owoc charakterystyczny m.in. dla roślin bobowatych, suchy, pękający, wielonasienny, 5. owocnia jest w całości mięsista i zawiera kilka (wiele) nasion łuszczyna Możliwe odpowiedzi: 1. owoc suchy, pękający, przeważnie wielonasienny, powstaje ze zrośnięcia co najmniej dwóch owocolistków; często jest podzielony wewnętrznymi przegrodami na komory, 2. jest to owoc suchy, długi, pojedynczy, wielonasienny; powstaje z dwóch owocolistków rozdzielonych przegrodą, na której znajdują się nasiona; pęka wzdłuż szwów, rozsypując następnie nasiona, 3. owoc mięsisty, w którym wewnętrzna część ściany owocu stanowi łupina nasienna, która otacza nasienie, tworząc pestkę; pozostała, zewnętrzna część owocu jest mięsista, 4. jest to owoc charakterystyczny m.in. dla roślin bobowatych, suchy, pękający, wielonasienny, 5. owocnia jest w całości mięsista i zawiera kilka (wiele) nasion strąk Możliwe odpowiedzi: 1. owoc suchy, pękający, przeważnie wielonasienny, powstaje ze zrośnięcia co najmniej dwóch owocolistków; często jest podzielony wewnętrznymi przegrodami na komory, 2. jest to owoc suchy, długi, pojedynczy, wielonasienny; powstaje z dwóch owocolistków rozdzielonych przegrodą, na której znajdują się nasiona; pęka wzdłuż szwów, rozsypując następnie nasiona, 3. owoc mięsisty, w którym wewnętrzna część ściany owocu stanowi łupina nasienna, która otacza nasienie, tworząc pestkę; pozostała, zewnętrzna część owocu jest mięsista, 4. jest to owoc charakterystyczny m.in. dla roślin bobowatych, suchy, pękający, wielonasienny, 5. owocnia jest w całości mięsista i zawiera kilka (wiele) nasion
31
Ćwiczenie 7
R1YNeVpWD1TVd
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RQqaULc53CxPM
R1V5vDrCbwYZk
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
RIsqF3G3WavmF
(Uzupełnij).