Dla nauczyciela
Autor: Patryk Synowiec
Przedmiot: Informatyka
Temat: Arduino – robot omijający przeszkody
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, czym jest ultradźwiękowy czujnik odległości HC‑SR04.
Zbudujesz na płytce stykowej układ mierzący odległość.
Zapoznasz się z budową dwukanałowego sterownika silników L293D.
Stworzysz układ, który za pomocą diod będzie symulował pracę silnika.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Arduino IDE 1.8.12 (lub nowszej wersji);
moduł Arduino UNO Rev3 lub wybrany odpowiednik;
przewody połączeniowe męsko – męskie;
przewody połączeniowe męsko – żeńskie;
układ L293D;
platforma mobilna ZK‑2WD, z dodatkowymi elementami;
cztery baterie paluszki AA;
ultradźwiękowy czujnik odległości HC‑SR04;
gumki recepturki;
stabilizator liniowy LM7805;
dwa kondensatory ceramiczne 100nF;
dwa kondensatory 100µF/25V;
kabel USB typu A‑B do podłączenia do komputera.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „ Arduino – robot omijający przeszkody”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i pracując indywidualnie budują pojazd omijający przeszkody. Moduł sterownika montują na płytce stykowej, którą później montują na platformie mobilnej ZK‑2WD.
Uczniowie rozbudowują pojazd o diody, które symulować będą cofanie.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1‑8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– do czego służy tabela prawdy?
– co to jest mostek H?
– na jakie zasadzie działa ultradźwiękowy czujnik odległości?Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Zastanów się i opisz jak można rozbudować pojazd, aby jego pomiar był dokładniejszy.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.