Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | W jakim celu dopasowuje się prostą do wyników pomiarów i jakie informacje można w ten sposób uzyskać? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca wspólna, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem i tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | dostęp do materiałów z Internetu |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie według treści z części „Czy to nie ciekawe?” tego materiału. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy nasz klimat się zmienia? Uczniowie w drodze dyskusji proponują rożne sposoby weryfikacji tej hipotezy. Nauczyciel może uczniom pokazać wykres średnich temperatur w styczniu z ostatnich kilkudziesięciu lat i zasugerować, by zrobili oni podobne wykresy dla innych miesięcy. Następnie nauczyciel sygnalizuje problem: Jak z informacji zawartej w wynikach pomiarów obarczonych znaczącymi niepewnościami pomiarowymi można uzyskać informację zbiorczą, charakteryzującą analizowany proces. Dopasowanie prostej do analizowanych danych (średnie temperatury w styczniu) powinno być wnioskiem z dyskusji. | |
Faza realizacyjna: | |
Faza realizacyjna dotyczy problemu, jak takie dopasowanie można wykonać i co z niego może wynikać. Następnie nauczyciel stawia problem dotyczący możliwości dopasowania prostej do zależności nieliniowych. Posługując się przykładem spadku swobodnego, ukierunkowuje dyskusję w taki sposób, by uczniowie samodzielnie rozwiązali problem. W tej części lekcji można wykorzystać plecenia aktywizujące umieszczone pod audiobookiem oraz ćwiczenia 4 i 5 z części „Sprawdź się”. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie przy wsparciu nauczyciela dokonują podsumowania i wyciągają wnioski. Jednym z nich może być określenie, jakie informacje powinny zawierać wyniki dopasowania prostej, oprócz wartości i niepewności wyznaczonych parametrów dopasowania. Będzie to przygotowaniem gruntu na następną lekcję dotyczącą problemu, w jaki sposób dopasować prostą do punktów pomiarowych. | |
Praca domowa: | |
Praca indywidualna: znalezienie zjawiska lub procesu, który może być opisany funkcją liniową. Jakie zależności byłyby wtedy przedmiotem pomiaru, co byłoby zmiennymi, a co parametrami przy dopasowanej prostej? | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być pomocnym przykładem dla dyskusji w klasie i przy wykonaniu zadania domowego. |