Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: ,,O sobie samym do potomności” Klemensa Janickiego - ponadczasowa wartość
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi elegię Klemensa Janickiego jako utworu pozostającego pod silnym wpływem klasycznych reguł;
wyjaśni, na czym polega autobiografizm utworu;
oceni znaczenie osobistego doświadczenia w twórczości poetyckiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel omawia motyw vanitas – popularny w literaturze i malarstwie średniowiecza oraz baroku. Zaznacza, że tematyka przemijania pojawiała się także w utworach poetów renesansowych (Jan Kochanowski) oraz że refleksja nad czasem i przemijaniem ma charakter uniwersalny, jednak sprowadzona do historii jednostkowej, nabiera mocy wyrazu, niezależnie od epoki. Dodaje również, że tematyka ta pojawia się w poezji renesansowej, jak również w poezji współczesnej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel może zainicjować rozmowę na temat połączenia refleksji egzystencjalnej i autobiografizmu w twórczości poetów współczesnych i skierować uwagę uczniów na ponadczasowość motywu przemijania, wskazując na historię tego motywu w literaturze polskiej. Rozmowa ta stanowi rozwinięcie „Wprowadzenia” i przygotowanie do rozpoznania wyjątkowości dzieła Klemensa Janickiego na tle twórczości poetów neołacińskich.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie przechodzą do sekcji „Film edukacyjny” i wykonują indywidualnie polecenie 1. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź, a nauczyciel komentuje.
Polecenie 2 uczniowie mogą wykonać wspólnie.Ćwiczenia 1 i 2 uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel prosi wybrane osoby o podanie odpowiedzi, ocenia i komentuje. Przy ćwiczeniu 2 może poprosić o zaprezentowanie odpowiedzi kilku uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią sekcji „Ilustracja interaktywna”. Polecenie 1 uczniowie wykonują indywidualnie, a polecenie 2 może być wykonane wspólnie – w formie dyskusji moderowanej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie: omówienie elegii O sobie samym do potomności Klemensa Janickiego jako utworu pozostającego pod silnym wpływem klasycznych reguł, a jednak oryginalnego i osobistego.
Prowadzący zajęcia prosi wybraną osobę o wypowiedź na temat autobiografizmu utworu i ocenę znaczenia przeżycia osobistego w twórczości poruszającej tematykę egzystencjalną - jeśli to potrzebne, uzupełnia informacje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Na zakończenie, nauczyciel może zaproponować uczniom odczytanie na głos (w podziale na partie) całości utworu.
Praca domowa:
Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: Czy elegia „O sobie samym do potomności” może stanowić inspirację dla współczesnych poetów?
Materiały pomocnicze:
Monika Miazek‑Męczyńska, Poetyckie reminiscencje Klemensa Janickiego z pobytu w Italii, UAM, Poznań 2017.
Z. Kubiak, Medytacje Janicjusza, Warszawa 1993.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.