Dla nauczyciela
Autor: Bożena Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Warunek równoległości prostych w zadaniach z planimetrii
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
7) stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje i stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa w wersji klasycznej i w wersji uogólnionej;
dowodzi równoległości prostych na podstawie podanych stosunków;
uzasadnia, że nie wszystkie wnioski z twierdzenia Talesa mają swoje odwrotne odpowiedniki;
pokazuje, że linia środkowa w trójkącie jest równoległa do odpowiedniego boku i stosuje tę własność w zadaniach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prowadzi pogadankę o różnych wersjach twierdzenia Talesa oraz wniosków wypływających z niego.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat twierdzenia odwrotnego do danego.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji, uczniowie określają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel formułuje twierdzenia odwrotne do twierdzenia Talesa i pokazuje uczniom jego dowód.
Nauczyciel pokazuje, że twierdzenie odwrotne do twierdzenia o odcinkach między prostymi równoległymi nie jest prawdziwe. Omawia rolę kontrprzykładu.
Następnie nauczyciel prezentuje zastosowanie twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa. Przykład dotyczący linii środkowej w trójkącie, równoległość prostych o tym samym współczynniku kierunkowym.
Uczniowie wykorzystują aplet, gdzie na podstawie wyświetlanych wartości odpowiednich proporcji ustawiają odcinki tak, by były równoległe.
Faza podsumowująca:
Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę rozwiązując ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel podsumowuje lekcję zwracając uwagę na mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Na postawie obserwacji otoczenia uczeń znajduje i opisuje przykład zastosowania twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa.
Materiały pomocnicze:
Twierdzenie TalesaTwierdzenie Talesa
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać aplet na lekcji poświęconej twierdzeniu Talesa lub twierdzeniu odwrotnemu do twierdzenia Talesa.