Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Dramat naturalistyczny, czyli życie podglądane przez okno
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje cechy naturalizmu na podstawie nagrania filmowego w e‑materiale oraz dramatu Moralność pani Dulskiej;
definiuje naturalizm na podstawie dramatu G. Zapolskiej oraz filmu dołączonego do e‑materiału;
porównuje wymowę sztuki Gabrieli Zapolskiej z tendencjami panującymi w naturalizmie europejskim;
określa rolę języka w budowaniu obrazu świata wzorowanego na rzeczywistym;
redaguje pytania do sekcji „Przeczytaj” z lekcji „Dramat naturalistyczny, czyli życie podglądane przez okno”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć.
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał „Dramat naturalistyczny, czyli życie podglądane przez okno”. Jeśli nauczyciel wybrał Moralność pani Dulskiej z listy lektur uzupełniających, to powinien polecić swoim uczniom przeczytanie dramatu przed lekcją.
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują się do głośnego czytania fragmentów dramatu wybranych wspólnie z nauczycielem po to, aby stanowiły wprowadzenie do lekcji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć i prosi o przygotowanie w parach pytań z nim związanych. Czego się uczniowie chcą dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie w parach opracowali swoje mapy myśli związane z tematem. Wybrana osoba z danej pary przedstawia swoje propozycje, ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniowskie
1. Uczniowie głośno odczytują wybrany w czasie przygotowań do lekcji fragment Moralności pani Dulskiej. Pamiętają o podziale na role oraz didaskaliach.
2. Nauczyciel ocenia sposób zaprezentowania sceny i prosi uczniów o określenie tematu odczytanego fragmentu, zaprezentowanie bohaterów uczestniczących w scenie oraz umieszczenie sceny w całości dramatu, z którego pochodzi. Uczniowie odwołują się do znajomości całej lektury uzupełniającej.
Praca z tekstem
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią e‑podręcznika w sekcji „Przeczytaj” zamieszczonej w lekcji „Dramat naturalistyczny, czyli życie podglądane przez okno”.
Praca z multimedium
1. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę syntetyzującą wiadomości w materiale. Następnie wykonują polecenie 2 dotyczące porównania cech dramatu Gabrieli Zapolskiej z cechami naturalizmu literatur europejskich. Wskazują, które elementy Moralności pani Dulskiej mogły zostać zainspirowane przez twórczość autorów zagranicznych.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności
1. Uczniowie pracują z filmem edukacyjnym zamieszczonym w e‑materiale „Mowa życia w dramacie naturalistycznym” i wykonują polecenie: Odpowiedz na pytanie, w jakim stopniu przedstawione w filmie tendencje zbliżania treści dramatu do codziennego życia są obecne w Moralności pani Dulskiej? Wybrani uczniowie odczytują swoje realizacje zadania. Uczniowie porównują odpowiedzi z tymi, które zredagowali samodzielnie.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie uzupełnili zdanie: Moralność pani Dulskiej jest dramatem naturalistycznym, ponieważ… Uczniowie słuchają wypowiedzi koleżanek i kolegów i pamiętają, aby nie powtarzać uzasadnień. Nauczyciel powinien przypomnieć, że wypowiadający się wykorzystują cechy treści i formy utworu.
2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Na podstawie Moralności pani Dulskiej napisz swoją propozycję przedstawienia na scenie teatralnej wybranej przez ciebie sceny tego dramatu. Pamiętaj o zasadach dramatu naturalistycznego.
Materiały pomocnicze:
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus Sitarz, Kraków.
Ryszard Nycz, Wykładniki intertekstualności, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Arafel Zurli, Szkło i brylanty, Gabriela Zapolska w swojej epoce, Warszawa 2016.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji. W czasie lekcji audiobook posłuży do definiowania naturalizmu / pisemnego redagowania przez uczniów hasła encyklopedycznego: naturalizm.