Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość
Temat: Jednostka i grupy społeczne cz. 1
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
3) charakteryzuje role społeczne człowieka w związku z jego przynależnością do różnych grup społecznych; analizuje zasady wzajemności, zaufania i pomocy.
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
3) porównuje modele socjalizacji charakterystyczne dla własnej grupy wiekowej i pokolenia rodziców; wyjaśnia zjawisko socjalizacji odwróconej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących pojęcia jednostki i grupy społecznej;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń;
charakteryzuje różne typy grup społecznych;
powtarza wiadomości na temat jednostki i grup społecznych;
weryfikuje swój stan wiedzy;
wskazuje możliwe braki w swojej wiedzy na temat jednostek i grup społecznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
1. Przedstawienie tematu „Jednostka i grupy społeczne cz. 1” i celów zajęć.
2. Sprawdzanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Podsumowanie” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony znak szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.
2. Podział klasy na grupy. Uczniowie tworzą mapę myśli dotyczącą grup społecznych. Po wykonaniu zadania przedstawiają efekty swojej pracy, porównują z mapami innych grup i je uzupełniają. Wspólnie weryfikują powstałe mapy z widżetem z sekcji „Przeczytaj”.
3. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę dotyczącą koncepcji różnych badaczy. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
4. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji na temat zagadnień poruszonych w materiale w sekcji „Audiobook”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.
5. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują zadania na czas z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
6. Chętni/wybrani uczniowie na głos czytają przygotowane przez siebie na początku zajęć pytania. Wskazują osoby, które mają na nie odpowiedzieć. Wybrana osoba odpowiada, następnie czyta swoje pytania itd.
Faza podsumowująca:
1. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej na temat ich pracy.
Praca domowa:
1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Mirosław Kofta, Dlaczego potrzebujemy podmiotowości?,”Diametros”, nr 7, 2006, s. 160–165.
Encyklopedia socjologii, Warszawa 1998.
B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z treścią audiobooka, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.