Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Krzywa Gaussa i odchylenie standardowe

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
15) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych i złożonych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; uwzględnia niepewności przy sporządzaniu wykresów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. definiuje wzór na krzywą Gaussa oraz rysuje odpowiadającą mu postać graficzną.

  2. wyjaśnia rolę parametrów krzywej dla określenia jej kształtu i położenia na wykresie.

  3. rozpoznaje relacje pomiędzy odchyleniem standardowym a kształtem krzywej Gaussa.

Strategie nauczania

Strategia nauczania: nauczanie przez dociekanie IBSE.

Metody nauczania

Rozwiązywanie problemów, pokaz multimedialny.

Formy zajęć:

- praca indywidualna,
- praca w parach.

Środki dydaktyczne:

Komputer z rzutnikiem, materiały zaczerpnięte z literatury, czasopism naukowych i technicznych, telewizji itp.

Materiały pomocnicze:

materiały pomocnicze: animacje graficzne np. w EXCELu, lub na stronie geogebra.org/m/QrNaGua4

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie według treści zawartej w części „Czy to nie ciekawe?” e‑materiału.

Faza realizacyjna:

Uczniowie oglądają film‑samouczek.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Jaki wzór opisuje krzywą Gaussa?
- Jaki kształt ma krzywa Gaussa?
- Jaką rolę w określeniu kształtu i położeniu krzywej mają parametry?
- Jaka jest relacja pomiędzy odchyleniem standardowym a kształtem krzywej Gaussa? itp.

W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia uczniom niezrozumiałe kwestie. Nauczyciel podkreśla znaczenie krzywej Gaussa i odchylenia standardowego dla opisu niepewności pomiarowych. Uczniowie rysują krzywe Gaussa dla zadanych przez nauczyciela wartości parametrów. Uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel wspiera uczniów w realizacji zadania.

Faza podsumowująca:

Dyskusja końcowa jest zarazem wstępem do następnych lekcji, na których omawiane będzie zastosowanie krzywej Gaussa w analizie niepewności pomiarowych.

Praca domowa:

Pisemna praca domowa: Narysuj krzywe Gaussa dla podanych wartości parametrów i zaznacz na nich położenie wartości parametrów krzywej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być dostępna dla uczniów i wykorzystana nie tylko na lekcji, ale i w domu.