Dla nauczyciela
Autor: Maciej Pokrzywa
Przedmiot: Historia
Temat: Austro‑Węgry. Monarchia wielu narodów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje główne przyczyny powstania Austro‑Węgier;
charakteryzuje przemiany ustrojowe monarchii habsburskiej;
wskazuje silne i słabe strony cesarstwa‑królestwa;
wymienia główne narodowości zamieszkujące monarchię Habsburgów i określa ich pozycję w państwie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Austro‑Węgry. Monarchia wielu narodów”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia nr 1 i 2 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat oraz cele lekcji, następuje ustalenie kryteriów sukcesu w formie pytań uczniów.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby dwie wybrane osoby (wskazane albo ochotnicy) przedstawiły najważniejsze informacje związane z tematem lekcji: pierwsza osoba omawia sytuację Austrii po Wiośnie Ludów i kryzysy związane ze zjednoczeniem Włoch oraz Niemiec; druga – powstanie monarchii dualistycznej. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia ich wypowiedzi.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przeczytanie polecenia 2: „Na mapie podpisano składowe imperium, a linią przerywaną oznaczono granice między Przedlitawią a Zalitawią. Ustal, czy podział imperium odpowiadał w przybliżeniu podziałowi narodowościowemu. Uzasadnij odpowiedź”. Nauczyciel poleca uczniom, aby podzielili się na cztero- lub pięcioosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 3: dzielą główne narody imperium na te, które prawie w całości zamieszkiwały tylko Austro‑Węgry, oraz na te, których znaczna (lub wręcz przeważająca część) mieszkała poza granicami cesarstwa.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie 7, uczniowie rozwiązują je w grupach czteroosobowych. Ustalają, który naród monarchii mógłby stać się trzecim współrządzącym. Po wykonaniu ćwiczenia i uzgodnieniu przez każdą grupę wspólnego oraz jednoznacznego wyboru następuje prezentacja odpowiedzi (wraz z argumentacją) oraz ich omówienie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Austro‑Węgry. Monarchia wielu narodów” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 5 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
S. Grodziski, Franciszek Józef I, Ossolineum, 2006.
P.M. Judson, Imperium Habsburgów. Wspólnota narodów, tłum. S. Patlewicz, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2017.
H. Wereszycki, Pod berłem Habsburgów, Wysoki Zamek, Kraków 2015.
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami zawartymi w mapie interaktywnej, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę. Mapę można również wykorzystać w lekcjach omawiających sytuację polityczną Europy przed I wojną światową.