Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Porosty jako organizmy wskaźnikowe
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz budowę porostu i podasz różnice między rodzajami plechy.
Wyjaśnisz, jak funkcjonuje organizm pionierski i organizm wskaźnikowy.
Określisz, do jakiej strefy należy dany fragment terenu, na postawie informacji o zasiedlających go porostach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
praca z filmem;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Porosty jako organizmy wskaźnikowe”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (w którym mają za zadanie uporządkować rodzaje plechy porostów w kolejności od tych najbardziej odpornych na stężenie tlenków siarki w powietrzu do tych najbardziej na nie wrażliwych) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do tematu – praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, sformułowali wyjaśnienie, dlaczego porosty i glony stanowią wskaźnik zanieczyszczenia powietrza. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Faza realizacyjna:
Film. Nauczyciel wyświetla film zawarty w lekcji „Bioindykacja”. Następnie prosi uczniów, by wyjaśnili, czym jest skala porostowa, i podali dwa przykłady gatunków porostów występujących w strefie czystego powietrza.
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich opracowuje mapę myśli na temat stref wyróżnianych na postawie informacji o zasiedlających go porostach. Grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel uzupełnia brakujące informacje, koryguje ewentualne błędy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia od 5 do 8 (odnoszące się do wyników badań dotyczących bioakumulacji kilku pierwiastków u dwóch gatunków porostów) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i formułują wspólne uzasadnienia. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowy tok rozumowania. Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów:
– Jak jest zbudowany porost i jakie występują różnice pomiędzy rodzajami jego plechy?
– Czym jest organizm pionierski, a czym organizm wskaźnikowy?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” do podsumowania lekcji.