Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Justyna Mikołajczyk
Przedmiot: chemia
Temat: Co stabilizuje struktury białkowe?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIX. Białka. Uczeń:
2) opisuje strukturę drugorzędową białek oraz wykazuje znaczenie wiązań wodorowych dla ich stabilizacji; tłumaczy znaczenie trzeciorzędowej struktury białek i wyjaśnia stabilizację tej struktury przez grupy R-, zawarte w resztach aminokwasów (wiązania jonowe, mostki disiarczkowe, wiązania wodorowe i oddziaływania van der Waalsa).
Zakres rozszerzony
XIX. Białka. Uczeń:
2) opisuje strukturę drugorzędową białek oraz wykazuje znaczenie wiązań wodorowych dla ich stabilizacji; tłumaczy znaczenie trzeciorzędowej struktury białek i wyjaśnia stabilizację tej struktury przez grupy R-, zawarte w resztach aminokwasów (wiązania jonowe, mostki disiarczkowe, wiązania wodorowe i oddziaływania van der Waalsa).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazywa rodzaje oddziaływań stabilizujących białka;
charakteryzuje oddziaływania stabilizujące struktury białkowe;
dopasowuje oddziaływania stabilizujące białka do ich rzędowości;
opowiada o znaczeniach oddziaływań stabilizujących białka.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
technika okienko informacyjne;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel nawiązuje do budowy domu, ze wskazaniem na istotne funkcje, które pełnią rusztowania. Nauczyciel wykorzystuje pytania, np.: Czy wybudowanie domu jest możliwe bez pomocy rusztowań? Co sądzą na ten temat uczniowie? Co mają wspólnego rusztowania z rzędowością białek?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele, które uczniowie zapisują w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia budowa białek.
Faza realizacyjna:
Analiza tekstu w różnych źródłach informacji, w tym e‑materiału, nt. struktur białkowych.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Grupy losują rodzaj oddziaływania stabilizującego: I grupa - wiązania jonowe; II grupa - mostki disiarczkowe; III grupa - mostki wodorowe; IV grupa - oddziaływania van der Waalsa. Są to 4 grupy zadaniowe. Po zakończonej pracy chętni uczniowie prezentują po kolei każdą rzędowość białek i oddziaływania je stabilizujące. Nauczyciel wspiera uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiale kwestie.
Technika okienko informacyjne – forma twórczej notatki. Kartkę w zeszycie uczeń dzieli na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko wpisuje hasło, które go interesuje. W drugim okienku podaje definicję danego terminu (z różnych źródeł, np. słownikową, uczniowską itp.). W trzecie okienko wpisuje metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostanie okienko może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego go terminu.
Nauczyciel odwołuje uczniów do grafiki interaktywnej – wizualizacja, w jaki sposób stabilizowane są struktury białkowe na poziomie mikroświata - praca w parach.
Uczniowie, którzy zakończą pracę z medium przechodzą do samodzielnej pracy sprawdzając swoją wiedzę wykonują ćwiczenia w e‑materiale – zestaw ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania, np.: Jakie rodzaje oddziaływań stabilizujących występują w białkach? Czy rodzaj oddziaływania stabilizującego zależy od rodzaju rzędowości białek?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują wszystkie/pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie rodzaje oddziaływań stabilizujących występują w białkach?
Czy rodzaj oddziaływania stabilizującego zależy od rodzaju rzędowości białek?